Totaal aantal Berichten: 1120
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Vraagje: mijn GSA slaat willekeurig af en is dan totaal niet meer aan de praat te krijgen. Er is een nieuwe tankvlotter en een nieuw brandstofvilter ingekomen maar dat helpt niet. Nou is het wel zo dat ik sinds de nieuwe vlotter de benzienemeter niet meer vertrouw, want:
2 dagen geleden reed ik naar huis en sloeg de motor onder het rijden af. Geprobeert te starten maar dat hielp niet. We hebben de auto op een parkeerplaats gedrukt, gelukkig dicht bij huis. De volgende dag weer geprobeert te starten zonder resultaat. Later weer met startpiloot en toen bleef ze draaien…. op startpiloot. Zogouw ik stopte met spuiten stopte de motor ook. Aan de ontsteking ligt het dus niet. Nu net 5 liter benziene in de tank gegooit en gestart met de piloot en toen bleef de motor wel draaien op eigen kracht maar na een minuut meteen weer uit. Na het aanslepen weer het zelfde, aanslaan en een minuut later weer uit. Nu zag ik terwijl de motor liep dat er veel luchtbelletjes door de retourlijding van de carburateur naar de benzienepomp gaat. Kan dat kwaad of is dat gewoon. Ook dacht mijn vader dat er misschien toch wat te weinig benzine in de tank zit zodat de vlotter niet genoeg kan aanzuigen en daardoor steeds afslaat. Zou kunnen maar het gebeurt ook als de tank halfvol zit. Alleen is het verschil dan dat de motor weer aanslaat na een aantal startpogingen.
De carbutateur heb ik nog niet schoon gemaakt, ik moet nog even uitviegelieren hoe die in elkaar zit (weber op een G11 motor).
De brandstofpomp even getest en die doet het gewoon.
Herkent iemand dit “kwaaltje”?
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 2502
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
het kan misschien zo zijn dat er wel benzine uit de brandstofpomp komt waardoor het lijkt alsof ie het goed doet, maar dat de druk te laag is.
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Zou kunnen, alleen weet ik niet hoe hoog de druk hoort te zijn.
Totaal aantal Berichten: 2502
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
mathijs schreef:Zou kunnen, alleen weet ik niet hoe hoog de druk hoort te zijn.
de haynes zegt: 250mb (3.5 psi)
mkatgert schreef:mathijs schreef:Zou kunnen, alleen weet ik niet hoe hoog de druk hoort te zijn.
de haynes zegt: 250mb (3.5 psi)
Kijk even of er geen poreuze benzineleidingen opzitten. Bij mijn GS die ik afgelopen weekend in de stalling heb bezocht, zorgde een slechte leiding ervoor dat de pomp waarchijnlijk meer lucht dan benzine aanzoog. De motor bleef alleen met veel toeren draaien en stief af bij stationair toerental en wilde alleen nog maar weer aan de praat gebracht worden als je wat benzine in de carburateur goot. Na het vervangen van een stuk benzineslang was het probleem over.
Totaal aantal Berichten: 10298
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Vuil in de carburateur kan ook een oorzaak zijn. Oude benzine-leidingen kunnen inwendig oxideren en -ondanks filter- toch sproeiers verstoppen. Ik spreek uit ervaring.
De sproeiers kan je gemakkelijk reinigen. Laat ze dan niet uit je vingers vallen, zoals mij gebeurde, ‘s winters langs de Duitse autobahn. Toen moest ik het inlaatspruitstuk gaan verwijderen.. ops:
Citroen!
- Ami 8 Break
- CX Athéna
@maarten: De benziene leidingen vanaf de tank naar de metalen leiding is vervangen. Ik ga de leidingen die van de pomp naar carb. en weer terug ook maar eens preventief vervangen.
@DriverD: Dat soort dingen heb ik ook ervaring mee inderdaad. We hebben gisteren de bougies vervangen van de Xantia. Normaal 10 minuten werk maar ik was zo (on)handig om een bougie te laten vallen precies in het gat achter de dynamo ops: We zijn er een uur mee bezig geweest om die er achter weg te vissen… Ik zal zondag eens het spulletje gaan schoonmaken en zal voorzichtig zijn met de sproeiers
Totaal aantal Berichten: 4303
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Of een vuile carburateur of een benzinepomp die niet helemaal goed meer is denk ik.
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Vandaag een meneer op bezoek gehad die me wil helpen met de storingen en wat onderhoud aan de GSA. We hebben in ieder geval geconcludeerd dat de startmotor nu echt overleden is. Draait nog wel maar pakt niet in de starterkrans, het tandwiel schuift niet ver genoeg naar voren. Nadeel is dat we de storing nog niet hebben kunnen oplossen. Eerst een nieuwe startmotor er in en daarna weer verder kijken. Voordeel is dat ik dan wel een nieuwe startmotor heb straks Later als alles weer draait gaat hij me ook helpen met de distributie vervangen.