Hallo heren,
tijdens het optrekken en tot stilstand brengen van mijn GSA neem ik een knak
geluid waar aan de voorzijde van de auto.
Ook als ik optrek begint in de buur van 55 km t/m 60 km de aandrijving te trillen
Wat zou dit kunnen zijn?
Ik zie uit naar jullie reacties
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
Heren ?
Ik denk dat je homokinetische koppeling van de aandrijfas misschien speling heeft .
Moet je ff in een scherpe bocht flink gas geven , hoor je knakkerdeknak is het bingo !
Groetjes ,
Wanda van Bonkestein
XM TCT Ambiance`94
Dirk de Pirk schreef:Heren ?
Ik denk dat je homokinetische koppeling van de aandrijfas misschien speling heeft .
Moet je ff in een scherpe bocht flink gas geven , hoor je knakkerdeknak is het bingo !
Groetjes ,
Wanda van Bonkestein
Nu vandaag eens verschillende bochten gemaakt en flink gas gegeven maar geen resultaat
Wat opval is als ik afrem en dan gewoon gas geef dan hoor je de knak(als ik het zo mag noemen)
en bij stoppen en optrekken is het hetzelfde
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Ik hoop het niet voor je, maar bij mij bleek, bij de zelfde symptomen, een wiellager stuk te zijn. Die knak bij optrekken en afremmen, het geratel bij bepaalde snelheden en laag gedreun op de snelweg. Maar bij mij was ie dan ook ver heen (blauw van de hitte…).
Voorwielen in de lucht en ronddraaien: dit zou zonder rare bijgeluiden moeten gaan.
Ik heb geen kennis van de GSA maar als je toch de wielen van de grond hebt chek dan de draagarm met fusee kogels of er geen speling op zit.
Door aan het wiel zowel horizontaal en verticaal aan te trekken. Hier bij mag je geen speeling in voelen.
Na alle bovenstaande tips en trucs, zou je ook nog eens de remschijven kunnen controleren….tenminste, als die GSA ze heeft. :
(ben niet zo op de hoogte meer van dat model, ondanks dat ik er 22 jaar geleden eentje heb gehad) ops:
Maar ik heb bij zijn jongere broer (de BX) ook weleens een dergelijk geluid gehoord en bleek er (bij controle in een garage) een scheur in de remschijf te zitten
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ik vermoed dat het je onderste draagarm rubbers zijn , je stabalisator stang of je wiellager , maar dat laatsta denk ik niet.
Dank jullie voor alle reacties.
Zodra de tijd het toelaat, ga ik er met veel aandacht de zaak inspecteren om het euvel te kunnen verhelpen.
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
homokineet/as
ik denk ook dat het je homokineet is of dat je as speling heeft.
Als je de gs met de voorkant op bokken zet en aan het wiel draait kun je voelen of er een stuk vrije slag in zit.
een klein beetje is niet erg maar met te veel speling krijg je jouw klacht.
mijn gs heeft het trouwens ook.
Als je, terwijl je aan het wiel draait met je andere hand de as vasthoudt dan weet je ook aan welke kant van de as de speling zit.
..het heeft te maken met het feit dat de remschijven aan het blok zitten ipv direct achter de wielen.
Als je hard remt of hard optrekt komt er enorm veel torderende kracht op je as…
tripoide bakzijde.
wiel van de grond, en naar de as kijken waar hij de bak ingaat.
als je een exentrike beweging van de as ziet is er 1 van de tripoiede kaduuk.
mvgr wupke:was ooit GS/A specialist…...
Zo nu eens even een update;
Wat heb ik zoal vervangen om van het probleem af te komen:
Fusee kogels 4 stuks,
De Wiellagers.
De aandrijfassen,
De onderste lagers bussen van de draagarmen.
Het knaken bij het optrekken en afremmen is gebleven,
De trillingen zijn wel strek verminderd maar zijn niet weg tussen de 55 en 60 km/h is het nog aanwezig
Ook valt me op dat als ik rij op een rijksweg rij, en de voor verring van de auto veer
uit (zeg maar word een beetje gelicht) het net is dat er een trilling ontsta alsof het wiel los zit
Hebben jullie enig idee?
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
roland schreef:Zo nu eens even een update;
Wat heb ik zoal vervangen om van het probleem af te komen:
Fusee kogels 4 stuks,
De Wiellagers.
De aandrijfassen,
De onderste lagers bussen van de draagarmen.Het knaken bij het optrekken en afremmen is gebleven,
De trillingen zijn wel strek verminderd maar zijn niet weg tussen de 55 en 60 km/h is het nog aanwezig
Ook valt me op dat als ik rij op een rijksweg rij, en de voor verring van de auto veer
uit (zeg maar word een beetje gelicht) het net is dat er een trilling ontsta alsof het wiel los zit
Hebben jullie enig idee?
Je schrijft dat je de aandrijfassen ook vernieuwd hebt. Heb je dan ook de tripoidehuizen op de bak vervangen? het probleem wat je beschrijft klinkt namelijk alsof er een behoorlijk gaar tripoidehuis op je bak zit….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Stabalisatorstang lagerbussen ?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Heb je de bovenste draagarm ook gecheckt op speling?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Heb je de bovenste draagarm ook gecheckt op speling?
Citroen!
waterman771 schreef:
Je schrijft dat je de aandrijfassen ook vernieuwd hebt. Heb je dan ook de tripoidehuizen op de bak vervangen? het probleem wat je beschrijft klinkt namelijk alsof er een behoorlijk gaar tripoidehuis op je bak zit….
De assen zijn vanaf de remschijf t/m de wiellagermoer(leest kroonmoer) vervangen.
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën