Hallo ,
Ik heb nieuwe banden laten monteren onder mijn Zx Reflex Diesel van juni 95 , dezelfde maat als die er onder zat n.l. 165 / 70 / R13 .
Nu zie ik in het instructieboekje dat als standaard montage vermeld staat :
175 / 65 / R14
Mijn vraag : heb ik hiermee een probleem of maakt het weing uit .
Een tweede vraag : waarom is het uiteinde van de uitlaat van de ZX naar beneden gericht ( zie je bij weinig andere auto,s ) . Hierdoor liet ik tijdens mijn vakantie op een stoffige camping in Frankrijk letterlijk tot ongenoegen van mede campers nogal veel stof opwaaien.
Gr. Krijn
er zitten bij jou minder brede banden onder als standaard. maakt in principe niks uit, alleen je wegligging is iets minder als de bedoeling is.
de uitlaat van een zx heb je in 2 uitvoeringen, 1 die naar beneden gebogen staat (voor de 5 deurs en de niet meegespoten bumper versies) en een versie met een sierstukje die je veel op 3 deurs versies ziet.
ikzelf heb ook een uitlaat die naar beneden wijst (die was goedkoper )
en heb de uitsparing die ik had voor de uitlaat met sierstukje dicht laten maken zodat ik een strakke bumper heb
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Re: Welke maat banden onder ZX diesel ?
krijn schreef:Hallo ,
Ik heb nieuwe banden laten monteren onder mijn Zx Reflex Diesel van juni 95 , dezelfde maat als die er onder zat n.l. 165 / 70 / R13 .
Nu zie ik in het instructieboekje dat als standaard montage vermeld staat :
175 / 65 / R14
Mijn vraag : heb ik hiermee een probleem of maakt het weing uit .Een tweede vraag : waarom is het uiteinde van de uitlaat van de ZX naar beneden gericht ( zie je bij weinig andere auto,s ) . Hierdoor liet ik tijdens mijn vakantie op een stoffige camping in Frankrijk letterlijk tot ongenoegen van mede campers nogal veel stof opwaaien.
Gr. Krijn
Allereerst wil ik even opmerken dat het me zeer sterk lijkt dat er onder een ZX… 13’’ velgen en banden onder zaten….je zult wel 14’’ bedoelen.
Ik heb (zoals je in mijn profiel kunt zien) ook een ZX reflex 1.9 D….MET stuurbekrachtiging en er zaten bij aankoop al 185 X 14 banden onder.
Maar indien je geen st.bekr. hebt….is het raadzamer om er 165 X 14 onder te zetten….anders kun je het wel *schudden* met sturen tijdens het inparkeren !
Bij oudere BX-diesels (de RD ‘s dus) die ook geen st.bekr. hadden…..liet ik er zelfs 145 X 14 banden onder zetten, want anders was het geen doen.
Dus vertel eens of je st.bekr. hebt….uiteraard hebben 185 banden een betere wegligging.
En die uitlaat…..hoort inderdaad onder een ZX DIESEL
Heb bij aanschaf er juist een nieuwe achterdemper op moeten zetten….die van mij is 3-deurs….maar of dat wat uitmaakt bij de ZX, weet ik niet. :
Dieselpijpjes MOETEN omlaag gericht zijn, dit i.v.m. de roet die ze uitstoten.
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:Dieselpijpjes MOETEN omlaag gericht zijn, dit i.v.m. de roet die ze uitstoten.
Bedankt voor jullie bijdragen.
Mijn Zx heeft 13 inch velgen ,en banden ,en geen stuurbekrachtiging ! ,volgens instuctie boekje zit deze maat alleen onder Zx 1,1 en 1,4 ,dus ik begrijp er ook niets van.
De twee Citroen dealers waar hij in onderhoud geweest is hebben daar nooit opmerkingen over gemaakt , bandenman ook niet trouwens.
Passen 13 inch banden misschien op 14 inch velgen ,lijkt mij sterk eigenlijk.
Ik heb de ZX in 2000 gekocht bij km stand 150.000 met vrij nieuwe banden ,waarschijnlijk het derde stel al gezien de km stand.
De eerste eigenaar heeft hem ook dealer laten onderhouden volgens onderhoudboekje, ik blijf het raadselachtig vinden.
Wat het naar benedengerichte uitlaatpijpje betreft , lijkt het een logische verklaring dat dat is vanwege de roetuitstoot , maarwaarom dan niet bij ( sommige ) vrachtwagens waar de uilaat rechtomhoog wijst ?
Gr.
Krijn
Simpele Ziel schreef:Dieselpijpjes MOETEN omlaag gericht zijn, dit i.v.m. de roet die ze uitstoten.
Klopt niet helemaal, mijn Xsara had een uitlaat die niet naar beneden was gericht, sterker nog ik heb nog nooit een Xsara Diesel met pijpje naar beneden gezien.
Overigens vind een pijpje dat naar benden staat en dus onzichtbaar is wel mooier.
krijn schreef:Mijn Zx heeft 13 inch velgen ,en banden ,en geen stuurbekrachtiging ! ,volgens instuctie boekje zit deze maat alleen onder Zx 1,1 en 1,4 ,dus ik begrijp er ook niets van.
Een 1.1 ??
Zover ik weet is de ZX er alleen maar (vanaf 1991) met minimaal 1.4 motor geleverd. (en hoger CC uiteraard)
En de ZX (plus BX) alleen maar met 14’’ velgen…..dus er zit volgens mij iets niet helemaal *snor*.
Misschien hebben ze er 13’’ AX velgen onder gezet ??
die zijn 3 gaats
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Bram schreef:krijn schreef:Mijn Zx heeft 13 inch velgen ,en banden ,en geen stuurbekrachtiging ! ,volgens instuctie boekje zit deze maat alleen onder Zx 1,1 en 1,4 ,dus ik begrijp er ook niets van.
Een 1.1 ??
Zover ik weet is de ZX er alleen maar (vanaf 1991) met minimaal 1.4 motor geleverd. (en hoger CC uiteraard)
En de ZX (plus BX) alleen maar met 14’’ velgen…..dus er zit volgens mij iets niet helemaal *snor*.
Misschien hebben ze er 13’’ AX velgen onder gezet ??
Het betreffende instructieboekje werd ook in Belgie uitgegeven , ik denk dat ze daar wel een type hadden met 1,1,motor ( fiscale PK,s = minder belasting ).
Er zitten wieldoppen op van Citroen , ik zal navraag doen bij dealer.
Simpele Ziel schreef:die zijn 3 gaats
Sorry ! (weet weinig af van een AX)
Maar het blijft een vreemde zaak dat er 13’’ velgen onder zijn ZX zitten….net als dat op een 2CV zou zijn
(trekken ze wel een stuk harder op uiteraard, misschien een ideetje voor LE ?)
Maar goed, Krijn gaat het navragen…...lijkt me wel verstandig, want indien er verkeerde velgen op zouden zitten, klopt je km.teller en snelheidsmeter ook niet.
Als dat zou passen had ik allang en Eend met AX-velgen gezien
Schijt aan originaliteit.
Onder mijn ZX diesel van 1996 liggen ook 165 70 R13 banden, dus op zich kijk ik er niet van op.
Teller klopt wel bij mij in de omgeving staat ao’n bord die je snelheid aangeeft komt bij 80 km/h overeen (nog niet harder geprobeerd staat nl bij flitspaal)
Vlgs instruktieboekje liggen deze banden wel standaard om de 1.4. Mijn huidige banden liggen er bij mij al zo’n 80.00 km onder 1x voor/achter omgedraaid omdat de voorbanden sneller slijten.
ZX 1.1 (is alleen in Frankrijk Italië en Spanje en misschien nog andere zuid Europeese landen geleverd)
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
zx19d schreef:Onder mijn ZX diesel van 1996 liggen ook 165 70 R13 banden, dus op zich kijk ik er niet van op.
Teller klopt wel bij mij in de omgeving staat ao’n bord die je snelheid aangeeft komt bij 80 km/h overeen (nog niet harder geprobeerd staat nl bij flitspaal)
Vlgs instruktieboekje liggen deze banden wel standaard om de 1.4. Mijn huidige banden liggen er bij mij al zo’n 80.00 km onder 1x voor/achter omgedraaid omdat de voorbanden sneller slijten.
ZX 1.1 (is alleen in Frankrijk Italië en Spanje en misschien nog andere zuid Europeese landen geleverd)
Aha , is er misschien toch een serie geweest met 13 inch velgen , ik had ook al de indruk dat snelheidsmeter / km teller wel kloppen , ik zal het checken met de km paaltjes langs de snelweg.
Jullie hebben helemaal GELIJK !
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos;=&id=9669&cache=no
13’’ op de modellen uit 1994 tot 96….....en als je dan kijkt naar de oudere types (want dat had ik gedaan)....bijvoorbeeld een ZX 1.9 TD :
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos;=&id=8513&cache=no
En op de 1.4 weer 13 inch….
Excuses hoor ops:
En in die latere jaren heeft de 1.9 D weer 71 Pk….en die van mij 65 !
(soms hè....heeel soms, word ik weleens MOE van Citroën.) :48
Bram schreef:Jullie hebben helemaal GELIJK !
13’’ op de modellen uit 1994 tot 96….....en als je dan kijkt naar de oudere types (want dat had ik gedaan)....bijvoorbeeld een ZX 1.9 TD :
Excuses hoor ops:
En in die latere jaren heeft de 1.9 D weer 71 Pk….en die van mij 65 !
moe van citroën
ga je mond spoelen
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Bram schreef:Jullie hebben helemaal GELIJK !
Excuses hoor ops:
Excuses zijn niet nodig , bedankt voor je speurwerk Bram , het is nu duidelijk.
Bij monteren van een andere km teller /dashboard is het dus wel uitkijken dat je er een neemt van het zelfde juiste bouwjaar.En in die latere jaren heeft de 1.9 D weer 71 Pk….en die van mij 65 !