Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
uiteraard kennen we de Prius, etc.
Citroën heeft een mooie C4 HDi Hybride (concept)
dit zijn nu natuurlijk nieuwe auto’s en loopt alles waarschijnlijk zonder problemen.
maar hoe zit dat nu straks als ze wat meer op leeftijd zijn :
de motor moet toch veel vaker starten als bij een normale auto?
meestal gaan auto’s na verloop van tijd dat minder soepel starten, maar dit is niet zo’n probleem aangezien je dit maar 1 keer doet per rit.
maar bij zo’n Hybride auto springt de motor bij als je om extra vermogen vraagt, lijkt me wat vervelend als de start motor dan eerst aantal keer rond moet gaan
en hoe zit dat met de vele accu’s die erin zitten, wat voor kosten krijg je wel niet als deze aan het einde van hun levensduur zijn?
zomaar eens wat dingetjes waar ik aan zat te denken
ik moet zelf nog niet aan zo’n auto denken, er zit niet eens een normale handbak met koppeling in, dus ik houd het voorlopig bij benzine of LPG
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Re: Hybride, slijtage hoe zit dat?
Ik weet het niet, ik zie dat hybride ook TOTAAL niet zitten. Veel teveel techniek en waarom die tussenoplossing met accu’s en elektromotoren?
Gewoon, net als BMW, verbrandingsmotor op waterstof en waterdamp als uitlaatgas.
Maar goed, dat is geen antwoord op jouw vraag:-) Ik moet zeggen dat ik ook al aan die dingen heb gedacht. Ik zou niet zo’n auto willen hebben alstie 15 jaar oud is…
arjan_verkade schreef:uiteraard kennen we de Prius, etc.
Citroën heeft een mooie C4 HDi Hybride (concept)
dit zijn nu natuurlijk nieuwe auto’s en loopt alles waarschijnlijk zonder problemen.
maar hoe zit dat nu straks als ze wat meer op leeftijd zijn :
de motor moet toch veel vaker starten als bij een normale auto?
meestal gaan auto’s na verloop van tijd dat minder soepel starten, maar dit is niet zo’n probleem aangezien je dit maar 1 keer doet per rit.
maar bij zo’n Hybride auto springt de motor bij als je om extra vermogen vraagt, lijkt me wat vervelend als de start motor dan eerst aantal keer rond moet gaanen hoe zit dat met de vele accu’s die erin zitten, wat voor kosten krijg je wel niet als deze aan het einde van hun levensduur zijn?
zomaar eens wat dingetjes waar ik aan zat te denken
ik moet zelf nog niet aan zo’n auto denken, er zit niet eens een normale handbak met koppeling in, dus ik houd het voorlopig bij benzine of LPG
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Re: Hybride, slijtage hoe zit dat?
arjan_verkade schreef:maar bij zo’n Hybride auto springt de motor bij als je om extra vermogen vraagt, lijkt me wat vervelend als de start motor dan eerst aantal keer rond moet gaan
en hoe zit dat met de vele accu’s die erin zitten, wat voor kosten krijg je wel niet als deze aan het einde van hun levensduur zijn?
Wat ik begrepen heb is dat de electromotor deel uitmaakt van het vliegwiel, ipv een losse motor zoals bij de Toyota Prius. Hierdoor is bijvoorbeeld even bijspringen voor een snelle inhaalsprint mogelijk.
Dit heb ik op google gevonden, het rode onderdeel met nr.4 is de electromotor.
Re: Hybride, slijtage hoe zit dat?
Sja, hoe complexer de auto, hoe meer kans dat het stuk gaat.
In het geval van de Toyota krijg je 8 jaar garantie op de specifieke hybride componenten (incl. high voltage accu’s). Lijkt me niet misselijk en ook een statement van de fabrikant dat ze vierkant achter de techniek staan.
Nu gaat de gemiddelde auto wel langer mee dan 8 jaar, dus wellicht krijg je toch meer gesodemieter na die tijd, hoor ik men alweer denken. Sja, dat zal idd wel.
Wat betreft waterstof. Voorlopig nog een waardeloze energy-carrier. De energie dichtheid per kg waterstof+container is waardeloos. En je verplaatst het probleem alsnog naar de plaats waar de waterstof wordt opgewekt.
Ik heb een tijd geleden een keer een proefrit gemaakt in een Prius. Vergeleken met een C4 (ong. zelfde grootte) rijdt het best goed. De techniek werkt in de Prius in elk geval feilloos.
Meja, eerlijk is eerlijk, ik houd mijn hart vast als PSA zoiets in elkaar gaat schroeven. We vinden het nu al normaal en acceptabel dat zelfs bij de nieuwe Citroens van alles aan de lopende band kapot gaat. De hybride techniek zal voor een “lifetime” ontworpen moeten worden en daar bedoel ik geen 6 jaar of 150.000 km wat nu wel eens het geval lijkt (zelfs bij de diesels).