binnenkort weer eens mijn olie verversen, maar welk merk olie raden jullie me aan,
heb altijd 5w40 van shell maar die hebben ze hier allleen in liter flessen a 12 euro per stuk (even snel uitrekenen, kathing$$$$),
dus wil gewoon een 5 liter fles maar wel van een goede kwaliteit
jaja, 5w40 is te dun, maar mijn auto rijd er heel lekker op, en het smeer lekker snel,
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
Castrol staat als erg goed bekend
Ik gebruik altijd Castrol, is een perfecte olie…. de motor werkt er perfect op en loopt erg lekker. Tevens blijft je motor ook ‘schoon’ Doppler olie is ook goed, maar wel duur
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: wat voor olie
harry schreef:heb altijd 5w40 van shell maar die hebben ze hier allleen in liter flessen a 12 euro per stuk (even snel uitrekenen, kathing$$$$),
dus wil gewoon een 5 liter fles maar wel van een goede kwaliteitjaja, 5w40 is te dun, maar mijn auto rijd er heel lekker op, en het smeer lekker snel,
Waar is ‘hier’? Als je een tankstation bedoelt: daar kun je ook beter geen olie kopen.
5W40 is niet te dun. xW40 is namelijk voorgeschreven voor de ZX. De ‘x’ maakt daarbij niet zo veel uit, dat is namelijk de viscositeit bij koude motor. W40 is de viscositeit bij warme motor.
Het merk olie zegt niet zo veel, kijk naar de kwaliteitscode. Sx, waar bij ‘x’ een letter uit het alfabet is (van SD tot SK of zo). Kies voor minimaal SG/SH.
Kan ik dan ook 10W40 in mijn ZX gooien ipv de 15W40 die de specialist er nu ingooit? Is het dan niet zo dat het starten en de smering bij een koude motor beter is in de koude maanden?
Re: wat voor olie
Handjes schreef:harry schreef:heb altijd 5w40 van shell maar die hebben ze hier allleen in liter flessen a 12 euro per stuk (even snel uitrekenen, kathing$$$$),
dus wil gewoon een 5 liter fles maar wel van een goede kwaliteitjaja, 5w40 is te dun, maar mijn auto rijd er heel lekker op, en het smeer lekker snel,
Waar is ‘hier’? Als je een tankstation bedoelt: daar kun je ook beter geen olie kopen.
5W40 is niet te dun. xW40 is namelijk voorgeschreven voor de ZX. De ‘x’ maakt daarbij niet zo veel uit, dat is namelijk de viscositeit bij koude motor. W40 is de viscositeit bij warme motor.
Het merk olie zegt niet zo veel, kijk naar de kwaliteitscode. Sx, waar bij ‘x’ een letter uit het alfabet is (van SD tot SK of zo). Kies voor minimaal SG/SH.
dat van die viscositeit wist ik al maar de rest is nuttige informatie
alleen bij die kwaliteitscode moet die “x” een letter van het alfabet zijn(hoe hoger in het alfabet, hoe beter) maar waar is dat SD tot SK voor
of lees ik het verkeerdt
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
Re: wat voor olie
Handjes schreef:5W40 is niet te dun. xW40 is namelijk voorgeschreven voor de ZX. De ‘x’ maakt daarbij niet zo veel uit, dat is namelijk de viscositeit bij koude motor. W40 is de viscositeit bij warme motor.
Kleine aanvulling: de “x” maakt wel degelijk uit! Neem je namelijk een olie met een te hoge “x” waarde, zal het namelijk veel langer duren voordat de olie optimaal begint te werken. Zou je bijvoorbeeld 20W50 gebruiken, is er bij hoge omgevingstemperaturen niets aan de hand; sterker nog deze olie is beter geschikt voor hogere temperaturen. Maar de 20 geeft aan dat de olie pas bij een hogere temperatuur zijn werk goed gaat gaat doen dan bijvoorbeeld een 5W of 10W olie. Dus zal een 20W olie veel langer stroperig zijn en na een koude start relatief meer slijtage hebben.
Als je bedoelt: hoe lager de waarde voor de W, hoe beter - dan ben ik het inderdaad met je eens.
Vroem
ZX1.4i schreef:Kan ik dan ook 10W40 in mijn ZX gooien ipv de 15W40 die de specialist er nu ingooit? Is het dan niet zo dat het starten en de smering bij een koude motor beter is in de koude maanden?
Klopt helemaal. Of 5W40 of 0W40 - nog beter (waarbij het wel belangrijk is in de gaten te houden of het minerale, half-synthetische of vol-synthetische olie is - deze zijn niet zomaar 1 op 1 uitwisselbaar).
Vroem
Vroem schreef:ZX1.4i schreef:Kan ik dan ook 10W40 in mijn ZX gooien ipv de 15W40 die de specialist er nu ingooit? Is het dan niet zo dat het starten en de smering bij een koude motor beter is in de koude maanden?
Klopt helemaal. Of 5W40 of 0W40 - nog beter (waarbij het wel belangrijk is in de gaten te houden of het minerale, half-synthetische of vol-synthetische olie is - deze zijn niet zomaar 1 op 1 uitwisselbaar).
Nou verbruikt de motor in mijn ZX wel een klein beetje olie, iets van een 0,5 tot 0,75L per 10.000km. Gaat het olieverbruik omhoog als ik er 10W40 ingooi i.p.v. 15W40?? Zoiets heb ik namelijk een keer gehoord?
Klopt helemaal. Of 5W40 of 10W40 - nog beter (waarbij het wel belangrijk is in de gaten te houden of het minerale, half-synthetische of vol-synthetische olie is - deze zijn niet zomaar 1 op 1 uitwisselbaar).
Nou verbruikt de motor in mijn ZX wel een klein beetje olie, iets van een 0,5 tot 0,75L per 10.000km. Gaat het olieverbruik omhoog als ik er 10W40 ingooi i.p.v. 15W40?? Zoiets heb ik namelijk een keer gehoord?
Hey Sohail, het verbruik gaat zeker niet omhoog, wel moet je opletten als je 10w40 of 5w40 erin wil gooien, je, je auto moet laten lekken, zodat alles eruit is, daarna kan je de 5w40 (hier loopt je auto het lekkerst op omdat die dunner is) erin gooien, persoonlijk zou ik 5w40 Vol-Syntetisch kiezen, deze is lekker dun en dit vind je motor een stuk lekkerder. Ik gebruik het zelf ook. 10w40 half- Syntetisch kan ook, maar dit is weer wat dikker.
Ik zal het eens erin laten gooien bij de eerstvolgende bezoek aan de Specialist, dat zal wel de APK keuring in Januari worden.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: wat voor olie
Vroem schreef:Handjes schreef:5W40 is niet te dun. xW40 is namelijk voorgeschreven voor de ZX. De ‘x’ maakt daarbij niet zo veel uit, dat is namelijk de viscositeit bij koude motor. W40 is de viscositeit bij warme motor.
Maar de 20 geeft aan dat de olie pas bij een hogere temperatuur zijn werk goed gaat gaat doen dan bijvoorbeeld een 5W of 10W olie.
Als je bedoelt: hoe lager de waarde voor de W, hoe beter - dan ben ik het inderdaad met je eens.
Ooit wel eens 20W40 gezien dan? Ik bedoelde de relatieve waarden ten opzichte van xW40. 10W40 of 15W40 maakt dan niet zo gek veel uit. 20W50 is nogal wat anders dan 10W40 ja.
10W40 zal inderdaad een lagere viscositeit hebben dan 15W40 en dus minder weerstand opleveren bij koude start en koude motor.
Eh ja… alhoewel niet zo gangbaar bestaat 20W40 - net zoals bijvoorbeeld 10W30. Snap alleen het nut er niet van, omdat bij beide olieën je net zo goed het veel meer gangbare 10W40 kunt gebruiken.
Vroem
Re: wat voor olie
harry schreef:dus wil gewoon een 5 liter fles maar wel van een goede kwaliteit
Waar haal je olie voor 5 euro per liter? Zelfs de olie die mijn garage er in gooit (en die met de bulk buiten bij hun tankstation staat) kost 8 euro per liter.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
Re: wat voor olie
Maarten Deen schreef:harry schreef:dus wil gewoon een 5 liter fles maar wel van een goede kwaliteit
Waar haal je olie voor 5 euro per liter? Zelfs de olie die mijn garage er in gooit (en die met de bulk buiten bij hun tankstation staat) kost 8 euro per liter.
Gamma, Makro, Halfords, etc.
Dealer is altijd erg duur met olie, hetzelfde geld voor koelvloeistof, daar rekenen ze gerust €10 per liter voor
Re: wat voor olie
Maarten Deen schreef:harry schreef:dus wil gewoon een 5 liter fles maar wel van een goede kwaliteit
Waar haal je olie voor 5 euro per liter? Zelfs de olie die mijn garage er in gooit (en die met de bulk buiten bij hun tankstation staat) kost 8 euro per liter.
volgens mij lees je het verkeerdt, ik betaal 12 euro per liter, maar wil een 5 literfles hebben
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......