2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Turbo kapot? (diesel)
maartenmuller
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 14-03-2005

Gepost: 06 maart 2007 11:59 PM
  [ # 16 ]
OscarTZDTurbo schreef:

Wellicht dus ook nog een goed rustig behandeld blok gehad Very Happy

In elk geval, ik denk dat het met jouw motor wel goed komt Wink

Dat begin ik ook te denken… Very Happy
Hij rijd ook steeds beter, dus waarschijnlijk ben ik ff opnieuw aan het inrijden Cool

‘k heb nu een scenic en daarvoor een peugeot 405, maar ik mis m’n BX nog steeds… Sad

Profiel  
 
OscarTZDTurbo
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 378
Geregistreerd: 21-06-2006

Gepost: 07 maart 2007 12:17 AM
  [ # 17 ]
mpostma schreef:
BXDriver87 schreef:

Wat moet je dan doen bij een Turbo(diesel)? Na aankomst de motor nog een minuutje laten draaien? Is tegen 140km/u je ontkoppeling induwen dan ook zo schadelijk? Je toerental loopt immers ook heel erg terug.


Wat je bij een turbo niet moet doen:

- gelijk de motor uitzetten als de turbo nog hard draaien (meest beruch: aan komen blazen bij het benzinestation op de snelweg en dan gelijk het contact af).

 

Ja, dat bedoelde ik dus. Klopt opzich wel wat je zegt, maar ik vind het daarentegen toch punt van discussie, omdat je voor een tankstation namelijk al zodanig afremt dat het spulletje eigenlijk allemaal al stil ligt.

Slaat nergens op, maar ik wou het gewoon even zeggen Very Happy

Citroën D Special 1970

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 07 maart 2007 12:27 AM
  [ # 18 ]
OscarTZDTurbo schreef:

omdat je voor een tankstation namelijk al zodanig afremt dat het spulletje eigenlijk allemaal al stil ligt.

Slaat nergens op, maar ik wou het gewoon even zeggen Very Happy

Eigenlijk ben ik nog iets vergeten. Behalve de smering verzorgt de olie ook wat koeling van de turbo. Bedenk wel dat met lekkere boost op de turbo deze roodgloeiend kan worden. Als de olie lekker door kan stromen dan gaat t goed. Als je de motor gelijk uitzet, na lekker doorrijden op de autobahn, moet de resterende olie in de turbo niet verbranden. Dus vandaar ook even wachten tot de ergste hitte uit de turbo is en dan afzetten.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 07 maart 2007 02:55 AM
  [ # 19 ]

Als ik bij een pompstation (langs de snelweg) aankom met een Tzd-turbo, draait de motor nog maar 850 rpm…...ik wacht dan een seconde of 5 en zet hem dan uit. Cool

Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik met 4000 rpm stopte bij een pomp Laughing

En in mijn woonbuurt met allemaal drempels komt ik niet eens boven de 25 km p/u uit…dus draait de motor ook al rustig als ik hem afzet.

Ik zou in deze discussie weleens willen weten hoeveel seconden een Garret-turbo nodig heeft om van zijn hoge toerental weer tot rust te komen….en hoeveel toeren hij maakt als de motor stationair draait. Confused:

Overigens kwam ik nog een aardige site tegen met tekeningen waar de werking van een turbo mooi beschreven is : http://web.onetelnet.nl/~biemans/jurgen/techniek.htm

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 07 maart 2007 03:20 AM
  [ # 20 ]
Bram schreef:

Ik zou in deze discussie weleens willen weten hoeveel seconden een Garret-turbo nodig heeft om van zijn hoge toerental weer tot rust te komen….en hoeveel toeren hij maakt als de motor stationair draait. Confused:

Wat me, naast de op zich wel boeiende vraagstukken van Bram (ik weet het antwoord ook niet zo 1-2-3), ook enigzins bezig houdt is de “opwarmsnelheid” van de turbo. Met volsynthetische olie in het carter - met een meer constante dikte dus - zou je verwachten dat de olietemperatuur minder van invloed is, dus dat je (en dat vind ik dan weer boeiend) eerder kunt gaan trappen. Niet dat je de rest v/d motor geen tijd moet gunnen, metoch…

Overigens kwam ik nog een aardige site tegen met tekeningen waar de werking van een turbo mooi beschreven is : http://web.onetelnet.nl/~biemans/jurgen/techniek.htm

Inhoudelijk best wel ok, maar de layout v/d site doet pijn aan mijn ogen, en die van de buren, en overburen Wink
De site zegt verder precies hetzelfde wat we hier ook al aangedragen hebben.

Overigens heet dat ding van Volkswagen wat ook genoemd wordt in officieel VW-jargon helemaal geen turbo maar G-lader, naar de vorm van het ding.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook