Het poefje
Stond ik een weekje geleden gezellig te wachten op het groene licht, begint m’n berline ineens te pruttelen… Ik denk nog “och, het is koud..” ineens een subtiele “poef”.
Ik ben geen monteur, maar “poef” is meestal niet goed. Stond ik dus.. Met een prachtige V6 voor het stoplicht. Geheel toevalligerwijs komt net de ANWB voorbij. Het was nog vroeg, dus die nam gelijk de middenberm en zette zijn bus voor m’n berline . Met z’n twee de auto aan de kant geduwd en maar kijken.
Nu is zo’n V6 een behoorlijk dicht op elkaar gepakt blok dus met wat duw en trekwerk was de ontsteking gecontroleerd. Die was oke, maar dus bleef er nog iets over: de verdeler en de rotor. Mijn berline moest opgesleept worden .
Ton van Soest gebeld (die zat een paar km verderop) en daarheen gesleept. Na een uurtje werd ik gebeld: het was tijd voor een nieuwe verdeler en een nieuwe rotor. Kosten ongeveer 176 euri. Wel balen, maar aan de andere kant had ik al het idee om het zooitje te vervangen bij de grote beurt.
Een telefoontje een paar uur later: ook de accu was versleten. Deze was ook al 6 jaar, dus niet geheel overwacht. Wel erg ongelegen. Dan ook maar een nieuwe accu. 65 euri.
Die middag de auto al op kunnen halen. 241 euri armer, maar een nieuwe verdeler, rotor en accu rijker!
Heerlijk zoevend richting huis gereden!!
William: Berijder van Franse slag(schepen)
1992 3.0 V6 Exclusive
1996 2.0 16v Prestige (“Valerie”)
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
de APK komt er bijna weer aan, tot nu toe heeft de XM me gekost:
‘94 XM 2.0i 8v Comfort
25-06-2004
XM op naam gezet
175.890 km
30-07-2004
179.054 km
Wagen veert niet zo lekker dus naar:
Chyparse
luchtfilter, veerbollen vullen + 2 vervangen + spoelvloeistof
€ 193,20
06-09-2004
181.729 km
stoombad tijdens de spits, met beslagen ramen dichtsbijzijnde garage kunnen bereiken:
Le Vélo
kachelradiator + koelvloeistof + klein spul
2 uur arbeid
€ 248,34
28-09-2004
183.469 km
preventief riemen vervangen wegens geen onderhoudshistorie:
Civer
multi- + distrib.- + ventilatorriem, spanroldistrib., verse LHM, raammechanisme lv, motorolie
3 uur arbeid
€ 424,53
27-01-2005
in de spits de Rotterdamse Willemsbrug oprijden, plots stoom onder de kap vandaan, scheur in slang (stukje rubber slang gekregen van Rob’s garage(?) op t Noordereiland, +stuk tape) savonds naar:
Civer
kachelslang vv
gebruikte einddemper (was ook nodig)
0,5 uur arbeid
€ 107,10
25-02-2005
193.509 km
tijd voor de APK:
Civer
groot onderhoud + APK € 150,-
cilinderkop vv € 125,-
koelvloeistof € 2,72
ring uitlaatafdichting spruitstuk € 14,-
koppakking € 35,70
thermostaat € 11,60
remblokset € 63,60
remslang (2st) € 45,-
veerpootslang en klem rv € 16,50
band 195/60 15” (2st) € 184,-
arbeid 12 u € 600,-
€ 1484,85
(2 gratis ruitenwisserbladen!)
08-07-2005
spiegel lag er smorgens af…:
Civer
buitenspiegel vv
0,5 uur arbeid
€ 101,15
19-08-2005
204.260 km
dagje Zeeland begint met slechte start, onderweg wil ie niet meer starten, accu laat niet meer op aldus ANWB-man:
Civer
dynamo (nieuw)
0,5 uur arbeid
€ 290,36
23-03-2006
212.876 km
tijd voor de APK + ik is lui: leder stoelen aan laten sluiten tijdens beurt:
Civer
APK € 33,61
klein onderhoud € 60,-
raammechanisme la vv € 40,- slot gesmeerd
electr. leder. stoelen gemonteerd
3 uur arbeid
€ 337,50
18-03-06
AutoParts
accu Varta Blue Dynamic E11
€ 109,52
28-04-2006
toen reed ik nog 17”, looks great maar, nooit meer! want oncomfortabel…:
Profile Tyre Center Blok
nieuw rubber, 215/45 R17 GoodYear Eagle F1 (2st)
+ balanceren
€ 363,-
26-05-06
Van Oosten bv Z’meer
achterwisserblad
12,25
dit lijstje opgeteld:
€ 3671,80
- een kleine drie jaar, ± 47000 km gereden
- hier en daar wel een litertje olie bijgegooid, en vooral in t begin een flesje of tien injector cleaner d’rin wegens afslaan in de ochtendfile (nu geen last meer van)
- benzineverbruik, who cares, is de tank leeg, naar de benzinepomp! (grove schatting 1:8 ~ 1:10)
02-04-2007
± 223.000 km
tijd voor de APK:
Civer
...
...
...
afgelopen zaterdag comfortbollen laten plaatsen middenbollen vervangen, groot stuk uitlaat vervangen, remblokken gedaan en wat kleine dingen… kosten 750 euro’s en nou lekt de middendemper ook nog
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Da’s balen, maar hoe rijdt dat nou met nieuwe comfortbollen? Sorry, beetje fftopic
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
195000 km beurt
Net 195.000 km beurt laten uitvoeren bij De Jong in Leiderdorp:
Remblokken vervangen
ABS sensor vervangen
Zekeringhouder en zekering vervangen airco (doorgebrand)
Verse APK
Wisserbladen rondom
Totaal (afgerond) E 800
Verder zal het wel een fijn jaar worden, want nog net voldoende voor APK banden, uitlaat en een paar bollen…. En een nieuwe voorruit, barst wordt elke dag paar cm groter.
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Deze week ff een grote beurt:
-remschijven achter; van het eerste ci-fo XM-slachtfeest (kunnen niet meer dan een paar 100km gelopen hebben).
-remblokken voor en achter; €80
-wasthermostaat; €32
-bakolie; €15
-2x reactiestangetjes; €100
-Originele PSA uitlaat van voor tot achter, zo goed als nieuw; €20 (Heusdenmeeting)
Prijzen incl. 10% autoclub-korting.
Animal triste post coitum
En ziet u het verschil tussen beide bovenstaande berichten? Het zwarte gat wordt enkel veroorzaakt door een BV die de werkzaamheden voor u verricht!
Met andere woorden, doe het zelf en reken uit die winst!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
3 maart 2007. Aankoop XM Td 2.1 voor 900 euri.
Door het slechte starten en futloze motor vier garages bezocht: adviezen waren allemaal anders: varierend van “andere auto kopen”. tot het monteren van een gereviseerde brandstofpomp (1000 euri). het juiste advies was met dank aan Citroen specialist Wilmink te Groningen: Zet een doorzichtige slang in het brandstofcircuit om te kijken of ie ergens valse lucht zuigt. Dit gedaan en uiteindelijk de voorverwarming gebypassed. Nu start de motor weer perfect en merk ik de turbo weer. (turbometer deed het eerst ook niet, dat was een niet aangesloten sensor)
Onderzoekskosten bij twee citroen garages: 40 euro (en nog niks)
Kosten bij Wilmink: 3 euro voor een stuk slang en de juiste diagnose. Hulde aan deze man.
Het luchtfilter was erg vies (stond een datum op van 2001, en was aardig zwart) en deze zelf vervangen voor 12 euro. voorlopig ben ik dus goedkoop uit. Apk is in juli..
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
Ha, briljante aankoop! Hoeveel heeft ze gereden?
Aankoop van een 2.1Td en voorlopig op heel wat luchtverfrissers na €50,- voor een zelf gesloopte dieseltank en €100,- voor manuren, geheel tegen mn principes in, maar zelf ik weiger in de stromende regen een tank te vervangen
edit;
geheel tegen mn principes in klopt meer dan ooit, want het was zoals gesteld geen 100e, maar vrolijk 200e. Verassing!!!
Stromende regen of niet, volgende keer verzuip ik nog liever!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
JanO schreef:Da’s balen, maar hoe rijdt dat nou met nieuwe comfortbollen? Sorry, beetje fftopic
groet, Jan
Heeeeerrrrlijk
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
En ziet u het verschil tussen beide bovenstaande berichten? Het zwarte gat wordt enkel veroorzaakt door een BV die de werkzaamheden voor u verricht!
Met andere woorden, doe het zelf en reken uit die winst!
Helaas heeft de BV Arjan geen sleutelgelegenheid en gaat ie ook op zoek naar thoraxschroefjes ipv torx => niet zo handig dus… Maar hopelijk wel binnenkort meer tijd om zelf te gaan klooien aan XM no 2. Met m’n hopelijk nieuwe torxbitje…
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
XMTurboCT schreef:En ziet u het verschil tussen beide bovenstaande berichten? Het zwarte gat wordt enkel veroorzaakt door een BV die de werkzaamheden voor u verricht!
Met andere woorden, doe het zelf en reken uit die winst!
Helaas heeft de BV Arjan geen sleutelgelegenheid en gaat ie ook op zoek naar thoraxschroefjes ipv torx => niet zo handig dus… Maar hopelijk wel binnenkort meer tijd om zelf te gaan klooien aan XM no 2. Met m’n hopelijk nieuwe torxbitje…
tip, er is een dopsleutelset waarin ook een hele set bitjes zit, onder andere met torx en inbus. Ik zoek even een plaatje van die set, maar vrijwel iedere klusser die ik ken heeft dezelfde set! Op internet al vanaf 50e te vinden en zeker zn euro’s waard!@
Dit is de bekende set, heb ik zelf ook en is prima spul voor de doe het zelver. Overigens is 100e te duur, maar even zoeken (bijvoorbeeld op mannesmann)..
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Er is eigenlijk al een draadje voor gereedschaappen, maar ik kan het toch niet laten. In dit setje van Proxxon van €38,50 zitten alle torxen en inbusdoppen die ik tot nu toe voor de XM heb nodig gehad: http://193.34.166.59/~proxxon/sleutel/detail.php?id=161
Koop je dit setje er nog bij: http://193.34.166.59/~proxxon/sleutel/detail.php?id=149 dan kun je zo’n beetje alles aan je kar doen wat je maar wilt.
Volgens mij kun je het bij hun op de site bestellen, maar Hornybach verkoopt het ook.
Animal triste post coitum
@ Serge en Malle Pietje,
Ok, ga zeker daar eens kijken. Dank voor jullie tips. Waarschijnlijk is het ook gewoon een kwestie van beginnen met iets uit elkaar te schroeven… maar heb ik last van beginnersangst. En natuurlijk heb ik ook een plekkie nodig om te prutsen of klussen jullie gewoon op straat? Misschien eens zoeken naar een hobby garage.
Overigens ben ik ook gewoon heel tevreden over De Jong, ook al is het dan duurder dan zelluf doen…
Groeten, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik heb idd een tijdje voor de deur kleine klusjes gedaan en voor de oliewissel wist ik een mooi verlaten parkeerterreintje, waar tussen de vakken diepe watergeulen zaten waar je precies boven kon parkeren en dan met assteunen relatief aangenaam onder de kar kon komen. Sinds een jaar echter ben ik lid van een autoclub met grote loods, bruggen etc, waar ik nu m’n DS restaureer en de XM technisch verzorg.
Animal triste post coitum