Ik zou ook meteen de koppeling vernieuwen als ik jou was, Dave
Als die er al rond de 3 ton inzit tenminste.
Bram schreef:Ik zou ook meteen de koppeling vernieuwen als ik jou was, Dave
Als die er al rond de 3 ton inzit tenminste.
En ook de keerringen aldaar en op andere plaatsen waar je nu wel bij kunt etc…
Overigens is de verkrijgbaarheid van dit soort onderdelen ook nu al een kwestie van enig geduld. Wat ik begrepen & ervaren heb is een week of 2 is geen uitzondering; het hangt er maar net van af hoe het uitkomt bij de bestellingen.
Ich bin ein Breaker
ik wil toch even een tipje meegeven: als je een TD wil die écht trekt als een lier, laat dan de bak zitten van de gewone atmo. De verhoudingen liggen een stuk korter. je top zal maar een 160 km/u zijn, maar daar ben je dan ook in no-time.
In een vorig leven bouwde ik een BX atmo om naar td en liet de atmo-bak zitten. Een 110 TDI had geen schijn van kans tot pakweg 120 km/u
Lada Niva: “Aut viam inveniam, aut faciam” (Of ik vind een weg, of ik maak er één..)
Bram schreef:Ik zou ook meteen de koppeling vernieuwen als ik jou was, Dave
Als die er al rond de 3 ton inzit tenminste.
Zei ik toch al hierboven!? (vorige bladzijde)
Kopplingsplaat en druklager
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
jan1963 schreef:ik wil toch even een tipje meegeven: als je een TD wil die écht trekt als een lier, laat dan de bak zitten van de gewone atmo. De verhoudingen liggen een stuk korter. je top zal maar een 160 km/u zijn, maar daar ben je dan ook in no-time.
In een vorig leven bouwde ik een BX atmo om naar td en liet de atmo-bak zitten. Een 110 TDI had geen schijn van kans tot pakweg 120 km/u
Sorry, ik ben redelijk technische maar wat is ATMO?
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Sorry, ik ben redelijk technische maar wat is ATMO?
Atmo = atmosferisch = geen turbo
Lada Niva: “Aut viam inveniam, aut faciam” (Of ik vind een weg, of ik maak er één..)
ATMO = atmosferisch = met atmosfeerdruk werkende 1.9D motor, als tegenstelling t.o.v. de met (turbo)-overdruk werkende 1.8TD.
Ik zou trouwens nooit de originele 1.9D bak laten zitten. Een diesel is om te toeren met weinig achtergeluid bij 160+, niet om te sprinten.
Ik vraag me wel af of een TD stomtoevallig een verstevigd diff heeft, maar daarover kan mpostma wel uitsluitsel geven.
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Zo Dave, dit schiet lekker op zeg. Mooi vooruitzicht om al vrij rap de motor overgebowud te hebben. Suc6 nog met klussen en ik kom gewoon een keer kijken.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
jan1963 schreef:ik wil toch even een tipje meegeven: als je een TD wil die écht trekt als een lier, laat dan de bak zitten van de gewone atmo. De verhoudingen liggen een stuk korter. je top zal maar een 160 km/u zijn, maar daar ben je dan ook in no-time.
In een vorig leven bouwde ik een BX atmo om naar td en liet de atmo-bak zitten. Een 110 TDI had geen schijn van kans tot pakweg 120 km/u
Alleen jammer dat ie dan zo belachelijk veel toeren maakt op “normale” snelheden (=130/140). Persoonlijk moet ik daar niet aan denken.
dan doen we dat mooi niet, als ik een passat wil bijhouden pak ik me vader zijn auto wel… dan hou ik ook alle gti-tjes/xr3 enzo ook wel bij
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
rb schreef:
Ik vraag me wel af of een TD stomtoevallig een verstevigd diff heeft, maar daarover kan mpostma wel uitsluitsel geven.
Nee. Maar met die 90 pk van de normale turbodiesel moet je ook wel heel gek doen om ook een onversterkt diff te laten klappen. Met de TD12 kost het daarentegen niet zoveel moeite meer. Vooprgesteld natuurlijk dat bij nader inzien de herkomst van de donorbak waar het diff uitkwam onbekend was.
Wat me eraan herinnert dat als ik de levensduur van mijn eerste diff doortrek naar mijn tweede diff deze nu ong. bijna aan zijn max. levensduur zit (in kms).
Alleen jammer dat ie dan zo belachelijk veel toeren maakt op “normale” snelheden (=130/140). Persoonlijk moet ik daar niet aan denken
dan maakt een gewone diesel ook belachelijk veel toeren tegen 120. En dat is toch niet zo? Toegegeven, hij zal wel meer toeren maken dan met de turbobak, maar die eindverhouding is dan ook wel heeeeeel erg lang
Lada Niva: “Aut viam inveniam, aut faciam” (Of ik vind een weg, of ik maak er één..)
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
goed werk! leuke foto’s ook allemaal!
succes verder
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
jan1963 schreef:Alleen jammer dat ie dan zo belachelijk veel toeren maakt op “normale” snelheden (=130/140). Persoonlijk moet ik daar niet aan denken
dan maakt een gewone diesel ook belachelijk veel toeren tegen 120. En dat is toch niet zo? Toegegeven, hij zal wel meer toeren maken dan met de turbobak, maar die eindverhouding is dan ook wel heeeeeel erg lang
De eindverhoudingen van een D en een TurboD zijn gelijk; het verschil zit in de 3e, 4e en 5e versnelling(-soverbrenging).
Een normale diesel doet bij 140 bijna 4000 toeren en dat is ook qua olietemperatuur (120 graden volgens Harm die nu dat metertje in zijn TZD heeft) wel de maximale kruissnelheid. Om daar een turbo aan te hangen is zonde.
En een BX XUD9 trekt inderdaad wat ‘kort’ met 36,2 km/u in 5e bij 1000 toeren. Zelfs een DW8 in de Xsara doet al ongeveer 40 km/u in 5e per 1000 toeren.
Een dieselmotor is inherent geen sprinter, die heeft al een korte toerenband en met een D-versnellingsbak verkort je nog eens het bruikbare bereik op de weg.
@jan1963
Een atmo kan ook meer toeren maken dan een turbodiesel. Bij een turbodiesel grijpt de begrenzer in bij ong. 4300 tpm, bij een ongeblazen diesel bij 5200 tpm. En hoewel een td dus duidelijk minder toeren maakt, ligt zijn top nog eens duidelijk hoger. Het is dus niet zo vreemd dat met zo’n minder brede powerband een td een aangepaste bak nodig heeft
Een atmo draait ong. 3200 (break 3400) tpm @ 120 kmpu. Dat vind ik voor een td wel belachelijk veel toeren ja.
@rb: idd ben je weer goed geinformeerd (as usual). Echter, de eindreductie van de atmo break is wel anders dan van atmo berline en turbodiesel (break en berline). Maar goed: we hadden het ook eigenlijk over berlines