Het koud stationair lopen van mijn sport gaat niet helemaal naar wens. Na het choken start de auto meteen en blijft draaien maar het toerental loopt op en even later weer naar erg naar beneden totdat de motor afslaat, de motor verzuipt volgens mij dan. Bij de choke een stukje terug zetten gaat het net zo. Bij choke helemaal dicht blijft de motor koud ook niet draaien. Bij warme motor loopt deze wel goed stationair volgens mij (rond de 800-900 tpm). Iemand hier ervaring mee?
Re: verzuipende bx
mvbbx schreef:Het koud stationair lopen van mijn sport gaat niet helemaal naar wens. Na het choken start de auto meteen en blijft draaien maar het toerental loopt op en even later weer naar erg naar beneden totdat de motor afslaat, de motor verzuipt volgens mij dan. Bij de choke een stukje terug zetten gaat het net zo. Bij choke helemaal dicht blijft de motor koud ook niet draaien. Bij warme motor loopt deze wel goed stationair volgens mij (rond de 800-900 tpm). Iemand hier ervaring mee?
Valse lucht door gescheurde rubbers (onder de carburateur)?
Ich bin ein Breaker
ontsteking een beetje aan het einde van zijn latijn?
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Neh, ik denk niet de ontsteking, dan zou die altijd belabberd starten, terwijl de motor in eerste instantie met choke gewoon goed loopt. Verzuipen heeft met brandstofvoorziening te maken. Valse lucht lijkt zo ook niet direct de oorzaak: als valse lucht wordt aangezogen voor de carburateur zou dat niet zoveel uitmaken, behalve dat niet alle lucht dan via het luchtfilter gaat, dus als valse lucht een rol speelt zou zich dat ergens tussen de carburateurs en het inlaatspruitstuk moeten afspelen. Dan zou de motor volgens mij gewoon nogal rottig lopen door een te arm mengsel (het goede mengsel uit de carb. wordt immers verdund door bijgezogen lucht), op deze manier kan het dus wel een rol spelen, maar dat heeft niet verzuipen tot gevolg, eerder het tegenovergestelde
...
Nu weet ik niet precies hoe dat zit bij een BX-Sport, maar ik dacht dat die meerdere gekoppelde carburateurs hebben. Misschien simpelweg de choke afstelling? Of moeten de carburateurs gesynchroniseerd worden? (Alhoewel, dan zou de motor altijd vrij onregelmatig lopen…. ).
Ik denk zelf dat de carburateurs gewoon een keertje gereinigd en afgesteld moeten worden, die dingen hebben in het algemeen eens in de zoveel tijd wel eens wat aandacht nodig. En check je chokekabel eens, misschien dat die ergens op een punt blijft hangen, zodat de choke volop blijft werken terwijl je de knop al half hebt teruggeduwd….
bekend euvel:
het pakkingsrubber tussen cabs en inlaatspruitstuk lekt:dus valse lucht
tussen cabs en inlaatspruitstuk
zitten er ook scheurtjes in ??
haal anders de steun onder de cabs eens weg en beweeg de cabs eens van boven naar beneden en andersom (bij draaiende moter)
gaat het toerental nu omhoog cq omlaag dan is deze pakking lek
p.s. meende mij te herinderen dat deze pakking nogal al prijzig is.
zit een adresje in de biltstraat utrecht die deze waarschijnlijk nog wel kan leveren. een goedkopere oplossning is de bestaande pakking insmeren met kit ops:
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik denk zelf dat de carburateurs gewoon een keertje gereinigd en afgesteld moeten worden, die dingen hebben in het algemeen eens in de zoveel tijd wel eens wat aandacht nodig. En check je chokekabel eens, misschien dat die ergens op een punt blijft hangen, zodat de choke volop blijft werken terwijl je de knop al half hebt teruggeduwd….
Hier dacht ik eigenlijk ook zelf aan maar ik kan inderdaad ook de pakkingrubbers controleren. Stationair loopt hij qua toerental volgens mij wel goed maar wel een beetje onregelmatig. Niet schokkerig maar je voelt wel dat de motor draait. Zou inderdaad wel eens te maken kunnen hebben met aanzuigen van valse lucht.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Kan inderdaad een rol spelen. Alleen, waarom de BX Sport dan verzuipt is me een raadsel… Is er eigenlijk wel sprake van verzuipen? Heeft ‘ie na het afslaan moeite om weer te starten?
Die pakking is overigens snel genoeg gecontroleerd, goed punt om mee te beginnen, het kost niets.
Na het afslaan start hij eigenlijk wel weer meteen met wat choken. Behalve van de week toen hij naar de stalling ging en het wat meer moeite kostte op een kruispunt, sorry file achter me ops: Voor mijn gevoel is de choke niet in orde, het lijkt wel alsof het alles of niets is. Pakking zal ik inderdaad zaterdag controleren.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
mvbbx schreef:Na het afslaan start hij eigenlijk wel weer meteen met wat choken….
Dan is er denk ik geen sprake van verzuipen, want dan zou de BX met de choke erop helemaal niet meer starten. Je zou dan eerder met de choke eraf en het gaspedaal gevloerd (niet pompen!) flink moeten doorstarten, dan wil de motor wel weer met wat moeite aan slaan.
Nee, dan zou het mengsel eerder te arm zijn. Inderdaad maar die pakking checken, dat kan zeker voor een te arm mengsel zorgen. Is alleen echt een probleem met koude motor, maar verdient wel aandacht. Bij een warme motor zul je er waarschijnlijk geen last mee hebben, hooguit levert de motor wat minder kracht.
En als die pakking toch in orde is, dan kom je toch bij de carburateur uit. Een vuile luchtfilter kan ook een rol spelen, maar dat heeft niet zozeer gevolgen voor de koude start, alleen de ademhaling van de motor wordt wat moeizamer, waardoor het starten in het algemeen wat minder vlot gaat. Maar dan zou die luchtfilter wel heel lang niet meer vervangen zijn.