Bij het klaar maken van de donorbank van mijn appeltjesgroene GS Break kwam ik het volgende probleem tegen.
Ik heb de donorversnellingsbak van mijn GS (4-bak) nu in onderdelen op de werkbank liggen, alleen de assen nog niet gesplitst. Het gekke is dat deze bak op een gegeven moment nog goed schakelde, maar na wat droog schakelen (je wilt toch wel eens testen) vast zat. Dus ik dacht eerst dat ik iets stoms had gedaan met schakelen terwijl de selectuerhandle bovenop de bak niet helemaal goed in de bak zat.
Echter, nu de bak los ligt, kan ik alle tandwielen op de pignonas (waarop ook de synchromesh zitten) vrij rond draaien, maar niet het tandwiel van de 3e versnellings (ondanks dat de synchromesh in het midden zit). Iemand enig idee hoe dit kan en wat ik er aan kan doen? Anders zal ik die pignon as ook nog uit elkaar moeten halen (en daar weer een extra dop of ringsleutel voor die grote moer moeten kopen: want die is echt GROOT).
Nog een andere vraag over de differentieelasjes. Bij mij zouden de lagers van de differentieelassen vervangen moeten worden. Echter, die lagers zitten geborgd op de as met een krimpring die je volgens de Olyslager zou moeten vernieuwen na demontage. Bij het clubmagazijn heb ik al eens nagevraagd, maar men was niet erg zeker of die op voorraad zijn (komt niet zo vaak voor volgens hun). Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Of anders: is er iemand die van deze differentieelassen heeft liggen met goede lagers en deze zou willen verkopen? Het gaat om een 4-bak voor een 1220 cc motor.
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Die lagers kun je denk ik altijd nabestellen bij een technische handelsonderneming nav merk en typenr op het lager.
Vroeger ging ik altijd naar Jacobs, maar die zit er niet meer. In Den Bosch zijn er nog 8 zie ik op goudengids.nl.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
ernst23 schreef:Die lagers kun je denk ik altijd nabestellen bij een technische handelsonderneming nav merk en typenr op het lager.
Vroeger ging ik altijd naar Jacobs, maar die zit er niet meer. In Den Bosch zijn er nog 8 zie ik op goudengids.nl.
Die lagers zijn het probleem niet (die heeft de GS vereniging wel): het gaat om de krimpringen. Ben je daar bekend mee?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Hebben die krimpringen een speciale vorm?
Zo niet, oude ringen eraf halen (eventueel door ze te slopen) en nieuwe ringen zelf draaien (op een draaibank).
Citroen!
DriverD schreef:Hebben die krimpringen een speciale vorm?
Zo niet, oude ringen eraf halen (eventueel door ze te slopen) en nieuwe ringen zelf draaien (op een draaibank).
Ze moeten natuurlijk wel stevig genoeg klemmen om het lager blijvend op te sluiten, maar dan wel zodanig dat je ze nog wel kan monteren (door verhitten en dan snel erop tikken). Teevens dicht de oliekeerring af op de buitenkant van de krimpring. Hij moet dus aan de buitenkant wel goed rond en glad zijn.
Ik heb geen draaibank en ben geen machinebankwerker, dus dat is voor mij geen optie. Wellicht uitbesteden, maar dat zal wel weer lekker kostbaar zijn.
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
mpostma schreef:ernst23 schreef:Die lagers kun je denk ik altijd nabestellen bij een technische handelsonderneming nav merk en typenr op het lager.
Vroeger ging ik altijd naar Jacobs, maar die zit er niet meer. In Den Bosch zijn er nog 8 zie ik op goudengids.nl.
Die lagers zijn het probleem niet (die heeft de GS vereniging wel): het gaat om de krimpringen. Ben je daar bekend mee?
Krimpringen heet stoken met de brander, verwijderen en klaar. Voor montage stook je ze weer mooi heet, leg je ze op hun plek en koel je ze af. Dan zitten ze weer muurvast. Ik doe het vaker zo, met bijvoorbeeld de krimpring die het tussensteunlager van de lange aandrijfas van de CX vasthoud.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:
Krimpringen heet stoken met de brander, verwijderen en klaar. Voor montage stook je ze weer mooi heet, leg je ze op hun plek en koel je ze af. Dan zitten ze weer muurvast. Ik doe het vaker zo, met bijvoorbeeld de krimpring die het tussensteunlager van de lange aandrijfas van de CX vasthoud.
Ok. Volgens Olyslager moet je ze sowieso vervangen. Aan de andere kant: ik heb wel vaker adviezen van de heer olyslager in de wind geslagen. Als de krinpringen niet te krijgen zijn dan wordt t toch lastig. Ik heb ook geen zin om diff assen met ratelende lagers terug te monteren. Dus dan zou ik toch eerder die krimpringen hergebruiken en nieuwe lagers plaatsen zoals je beschrijft.
Heb jij enig idee wat er aan de hand kan zijn met die 3e versnelling? Of gewoon uit elkaar halen?
Update: Chevronics in de UK kan de krimpringen leveren. Kosten 12 pond per stuk.
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Tsja, voor 12 pond geen risico nemen…. of wel?
Die krimpring, komt die niet van de lagerfabrikant? Staat er geen INA, SKF, Timken of een ander merk met typenr op? Zo niet, dan is het een Citroën onderdeel. Zou kunnen, maar het lijkt me echt een lager onderdeel. Heb nog even door de productcatalogi van bovengenoemde merken gebladerd op het net, maar ik kan zo snel niks vinden.
Zo’n krimpring kun je ook niet zomaar van pisbakkenstaal draaien, dat gaat niet goed geloof ik met die krachten.
En anders hergebruiken natuurlijk zoals Waterman beschrijft.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
ernst23 schreef:Tsja, voor 12 pond geen risico nemen…. of wel?
Zo’n krimpring kun je ook niet zomaar van pisbakkenstaal draaien, dat gaat niet goed geloof ik met die krachten.
Van welke hoogwaardige staalsoort zou die krimpring moeten zijn denk je?
Om uit te zetten en te krimpen en om een lager axiaal te borgen heb je echt geen space-age materials nodig
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Nee, geen space mat. Maar pisbakkenstaal? Tis gewoon een gevoel.
Waarom hebben ze eigenlijk het lager niet vastgezet door de binnenring met een krimpverbinding vast te zetten?
DriverD schreef:ernst23 schreef:Tsja, voor 12 pond geen risico nemen…. of wel?
Zo’n krimpring kun je ook niet zomaar van pisbakkenstaal draaien, dat gaat niet goed geloof ik met die krachten.
Van welke hoogwaardige staalsoort zou die krimpring moeten zijn denk je?
Om uit te zetten en te krimpen en om een lager axiaal te borgen heb je echt geen space-age materials nodig
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
ernst23 schreef:Nee, geen space mat. Maar pisbakkenstaal? Tis gewoon een gevoel.
Waarom hebben ze eigenlijk het lager niet vastgezet door de binnenring met een krimpverbinding vast te zetten?
Verklaar je nader?
Nu zit de buitenring van het lager in de bak geschoven met een soort schroefdeksel eroverheen.
De as zit in de binnenring van het lager geschoven (geperst). Vervolgens zit die krimrinng daarnaast op de as. Het lager zit dus voor alle duidelijkheid buiten de baksmering. Vervolgens dus die krimpring waar tevens de oliekeerring op afdicht.
Ik ga vanavond sowieso wel even foto’s maken, voor extra duidelijkheid.
Hoewel ik geen expert ben op het gebied van ijzer, lijkt het mij evident dat je een krimpring niet zomaar van elke staalsoort kan maken. Er mag niet zoveel rek in zitten dat ie daarna alsnog makkelijk opschuift. Hij mag niet te broos zijn want dan barst ie wellicht. Tevens moet ie met verhitting genoeg uitzetten om hem te kunnen bevestigen. Misschien dat dit met standaard staal makeklijk gaat. Maar dan nog ben ik niet in staat om dat zelf te draaien. Laten draaien zal altijd wel een stuk duurder zijn dan wat Chevronics rekent.
Eigenlijk snap ik niet waarom dat lager niet gewoon met een circlip vastzit en dan de keerring gewoon direct op de as laten afdichten. Hoe zit dat eigenlijk bij een DS of 2CV? Die bakken lijken mij wel verwant.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ernst: binnenringen van een lager mag je NOOIT heet stoken om ze uit te laten zetten en daarna te krimpen. De binnendiameter van de binnenring van het lager is zeer nauwkeurig op maat geslepen.
Mpostma: de te krimpen ring hoeft echt niet van hoogwaardig staal te zijn, maar ik begrijp wel dat je ze liever koopt. Waarom geen circlip? Deze kan niet voorkomen dat een lager axiaal gaat schuiven, als de krachten oplopen.
Citroen!
Ik heb goed nieuws.
De 3e versnelling die vast zat is opgelost. Eigenlijk best stom. De synchromesh van de 3 plakte blijkbaar nogal stevig. Ik gaf een een mep met een schroevendraaier en een rubber hamer op het syncrho tandwiel en toen schoot ie los.
Ik heb nog even wat foto’s gemaakt.
Overzicht van de bakhelft met assen
Hieronder de differentieel as.
het gewraakte tandwiel van de 3e (en 4e) versnelling. In vrije positie
3e versnelling ingeschakeld
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Is het niet makkelijker om 2 tweedehand diferintieelassen te pakken i.p.v. nieuwe ?
citro-power schreef:Is het niet makkelijker om 2 tweedehand diferintieelassen te pakken i.p.v. nieuwe ?
Jazeker. Maar dat was ook 1 van mijn vragen in het start topic. Als iemand idd asjes heeft liggen met goede lagers ben ik ook geholpen.
Aan de andere kant: als ik het nu kan vernieuwen dan weet ik natuurlijk zeker dat het weer goed is.
Laat ik dit topic nog maar eens gebruiken voor een vraag.
Ik heb de krimpringen eraf kunnen (laten) krijgen.
Nou heb ik 4 van die naven, dus ik kan wel wat experimenteren. Overigens bleek maar 1 van die lagers nog geruisloos te draaien.
Nu heb ik bij de automaterialenzaak nieuwe lagers gehaald. Ze hebben hetzelfde typenummer (6205) maar het gekke is dat ze niet om het verdikte deel om de as passen.
Het begin van de as heeft als maat ong 25 mm. Daarna zit een verdikking waar het lager en de krimpring omheen passen. In het begin is die verdikking 26.1 mm en het loopt toe tot ong. 26.3 mm. Het nieuwe lager heeft een binnendiameter van krap 25 mm.
Dit is wel vreemd, want dat betekent dat dit lager te krap is. Het zou toch wel een doorsnede van 26 mm moeten hebben om te passen. Ik kan helaas niet zo makkelijk bij die overige naven het lager eraf halen om te kijken wat de binnendiameter is.
Ís er iemand in de machinebankwerkerij die weet hoe het zit met die lagernummers? Zou een lagernummer 6205 altijd diezelfde binnendiameter moeten hebben of zijn hier nog gradaties in mogelijk?
Ter verduidelijking nog een foto van het geheel.