Comfort over drempels
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 06 maart 2007 11:02 PM

Ik zit in de luxe positie dat m’n gehele familie vroeger al Citroën reed (CX, DS)  Very Happy . Mijn ouders zijn op een gegeven moment van Talbot Horizon naar de eerste model BX overgestapt (die met dat geweldige dashboard en gele knipperlichten voor) Surprised . Hier hebben we er 6 van gehad, gevolgd door een Xantia. In die tijd van de BX’en heb ik mijn rijbewijs gehaald en hier heb ik dus zelf ook veel mee gereden (inclusief de Xantia).
5 jaar terug kochten we onze eigen snoek, met de meest formidabele wegligging ooit Laughing. We zijn een poos later naar een woonwijk verhuisd met 2 flinke en ook korte drempels (dit heb ik van horen zeggen, ik merk er met de DS nooit zoveel van)  Confused:
Nu hebben we sinds half december 2006 een Xantia uit 2000, met 7 bollen maar zonder sportstand. Met deze auto moet ik maarliefs onder de 20 km/h duiken om niet oncomfortabel over die drempels te moeten Sad ?
Bij hardere snelheden lijkt het alsof de voorkant te snel weer opveert en de auto over de drempel valt met ook een klap(je)  Confused . Met de DS geldt dat hoe harder je over die drempels gaat, hoe minder je voelt…..  Very Happy

Tevens merk ik na een dag werken dat ondanks die 7 bollen, de achterkant toch inzakt.

Qua comfort heb ik verder niets aan te merken en rijdt deze auto als een echte Citroën Very Happy

Heeft iemand suggesties Confused:

P.S. ik rijdt af en toe in de hoogste stand (om door een bussluis te komen en daarmee een behoorlijke file te ontwijken) en de hoogte instelling gaat prima, stijgt en zakt goed. LHM niveau zat bij aankoop wat laag, maar is bijgevuld.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 06 maart 2007 11:10 PM
  [ # 1 ]

Re: Comfort over drempels

bartjes schreef:

P.S. ik rijdt af en toe in de hoogste stand (om door een bussluis te komen en daarmee een behoorlijke file te ontwijken) en de hoogte instelling gaat prima, stijgt en zakt goed. LHM niveau zat bij aankoop wat laag, maar is bijgevuld.

Wat kun je in de hoogste stand door een bussluis Shocked
Ga ik ook proberen Twisted Evil

Wat het veren van je auto betreft? wat is de staat van het onderhoud van het hydraulisch systeem. Zijn de bollen goed, wanneer zijn ze voor het laatst gecontroleerd, is de LHM nog vers of vies en oud, spoel het systeem eens door volgens het recept onder hydraulisch.

Dit is de basis, mocht het nog goed zijn, dan verdenk ik de rijhoogte.
Stond bij mijn Xantia ook niet goed en dat gaf precies het gedrag wat jij beschrijft.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 06 maart 2007 11:47 PM
  [ # 2 ]

Bij dat van die bussluis is uiterste voorzichtigheid geboden. Het betreft een bussluis met een as-vernieler, een stuk beton in het midden van de weg Confused . Ze zijn er ook met een flinke kuil in het midden en wat voor ander ellende ze ook niet kunnen verzinnen.  Sad
In April moet de Xantia weer voor APK, wacht nog even op een weekje goed weer nuts om dan met de DS mijn woon-werk verkeer van 27 km enkele reis af te leggen Very Happy

Ik had trouwens even de Hydraulische draad gemist, ga morgen even bijlezen.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 07 maart 2007 02:21 AM
  [ # 3 ]

Hoi Bart,

ik ken die drempels, met onze ex-clio moesten we er met 5 km per uur overheen om de uitlaat er niet onderuit te rijden. Met onze huidige Xantia gaat dat een stuk makkelijker maar het blijft inderdaad een rot drempel. Harder dan 20 km/u moeten wij er ook niet overheen te gaan, dan is het ook niet meer leuk. Onze Xantia heeft het normale systeem met 1 antzinkbol.

Je weet vast al wel wie ik ben, ik ben de vriend van Menno, de (schoon)broer van Pieter en Sylvia.

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 07 maart 2007 02:26 AM
  [ # 4 ]

Dat van die bussluizen klopt ja Cool  Vroeger woonde ik in Zevenkamp, gemeente rotterdam…
Daar hadden ze ook een bussluis neergelegd die ervoor zorgde dat de hele wijk een gigantisch stuk om moest rijden… Alleen de xm rijders konden gewoon rechtdoor Very Happy

Xsara_Coupe

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 07 maart 2007 10:30 PM
  [ # 5 ]

Re: Comfort over drempels

bartjes schreef:

.....
Nu hebben we sinds half december 2006 een Xantia uit 2000, met 7 bollen maar zonder sportstand. Met deze auto moet ik maarliefs onder de 20 km/h duiken om niet oncomfortabel over die drempels te moeten Sad ?
Bij hardere snelheden lijkt het alsof de voorkant te snel weer opveert en de auto over de drempel valt met ook een klap(je)  Confused . Met de DS geldt dat hoe harder je over die drempels gaat, hoe minder je voelt…..  Very Happy

Tevens merk ik na een dag werken dat ondanks die 7 bollen, de achterkant toch inzakt.

Qua comfort heb ik verder niets aan te merken en rijdt deze auto als een echte Citroën Very Happy

Heeft iemand suggesties Confused:
...

Ik heb het onderhoudsboekje er eens bij gepakt, de veerbollen zijn bij 174.000 (juni 2004) vervangen en de LHM is bij 180.000 km (mei 2005) nog vervangen, km stand nu 221.500.
Toen ik vanavond thuis kwam heb ik eens kritisch naar de zijkant van de auto gekeken. Het lijkt of deze (net na het af zetten van de motor) voor hoger staat dan achter. wellicht is dit de oorzaak van mijn probleem : een te hoog afgestelde voorvering ?

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 07 maart 2007 10:33 PM
  [ # 6 ]

of je hoogteregelaar achter begint slecht te worden

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 08 maart 2007 08:00 PM
  [ # 7 ]

Nu ben ik het even kwijt. Ik heb de volgende signalen opgevangen voor de hoogte-regelaar-installingen aan de voorkant / vervuild LHM systeem te verdenken :
- De auto staat voor hoger op de wielen als achter (rij-stand)
- Vallend effect bij het nemen van drempels

Waarom zouden nu mijn hoogteregelaars achter niet goed zijn ?

Hellup, wat moet ik nou ?

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 08 maart 2007 08:10 PM
  [ # 8 ]

Het is dus alweer bijna 3 jaar geleden dat de bollen zijn vervangen. Ik denk dat het onderhand alweer de moeite loont om de veerbollen te laten vullen. Bij Chyparse in Almere gaat dat idd snel efficient en goedkoop.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 08 maart 2007 10:47 PM
  [ # 9 ]

Ik denk dat ik morgen maar eens een afspraak maak met Sanders (Mariahout), waar ik al jaar en dag kom voor m’n DS. Vertrouwd adres met vakmensen.
De bollen zitten er misschien 3 jaar onder, maar hebben pas 47500 km gehad, terwijl elders staat dat ze zo’n 150.000 km mee moeten kunnen ?

Komt in ieder geval wel goed, de mogelijke oorzaken staan in dit draadje denk ik allemaal wel genoemd.

Bedankt

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256
Geregistreerd: 13-06-2005

Gepost: 08 maart 2007 10:53 PM
  [ # 10 ]

is het niet zo dat een ds een anderophanging voor heeft, en je dat comfort nooooit met een xantia kan bereiken?
van ds naar xant loopt het soepele karakter per type een beetje terug.
en als ie na een dag werken op zijn kont ligt dan is er ergens een interne lekkage, misschien zo’n terugslagklep (maar goed, ik rij bx en die heeft dat niet, dus ik kan het niet precies uitleggen) schijnt helemaal niet zo erg te zijn.
eigenlijk niks aan de hand dus.

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 08 maart 2007 10:54 PM
  [ # 11 ]
bartjes schreef:

Nu ben ik het even kwijt. Ik heb de volgende signalen opgevangen voor de hoogte-regelaar-installingen aan de voorkant / vervuild LHM systeem te verdenken :
- De auto staat voor hoger op de wielen als achter (rij-stand)
- Vallend effect bij het nemen van drempels

Waarom zouden nu mijn hoogteregelaars achter niet goed zijn ?

Hellup, wat moet ik nou ?

over het inzakken van de achterkant kan het zijn dat je hoogteregelaar achter niet helemaal 100% is Wink

verder zegt kmstand niet zoveel voor bollen het gas loopt ook langzaam weg als je stil staat

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 08 maart 2007 10:56 PM
  [ # 12 ]
hel1 schreef:

is het niet zo dat een ds een anderophanging voor heeft, en je dat comfort nooooit met een xantia kan bereiken?
van ds naar xant loopt het soepele karakter per type een beetje terug.
en als ie na een dag werken op zijn kont ligt dan is er ergens een interne lekkage, misschien zo’n terugslagklep (maar goed, ik rij bx en die heeft dat niet, dus ik kan het niet precies uitleggen) schijnt helemaal niet zo erg te zijn.
eigenlijk niks aan de hand dus.

idd ds is anders maar principe blijft het zelfde van lhm en bollen vullen

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook