Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ik zit in de luxe positie dat m’n gehele familie vroeger al Citroën reed (CX, DS) . Mijn ouders zijn op een gegeven moment van Talbot Horizon naar de eerste model BX overgestapt (die met dat geweldige dashboard en gele knipperlichten voor) . Hier hebben we er 6 van gehad, gevolgd door een Xantia. In die tijd van de BX’en heb ik mijn rijbewijs gehaald en hier heb ik dus zelf ook veel mee gereden (inclusief de Xantia).
5 jaar terug kochten we onze eigen snoek, met de meest formidabele wegligging ooit . We zijn een poos later naar een woonwijk verhuisd met 2 flinke en ook korte drempels (dit heb ik van horen zeggen, ik merk er met de DS nooit zoveel van) :
Nu hebben we sinds half december 2006 een Xantia uit 2000, met 7 bollen maar zonder sportstand. Met deze auto moet ik maarliefs onder de 20 km/h duiken om niet oncomfortabel over die drempels te moeten ?
Bij hardere snelheden lijkt het alsof de voorkant te snel weer opveert en de auto over de drempel valt met ook een klap(je) . Met de DS geldt dat hoe harder je over die drempels gaat, hoe minder je voelt…..
Tevens merk ik na een dag werken dat ondanks die 7 bollen, de achterkant toch inzakt.
Qua comfort heb ik verder niets aan te merken en rijdt deze auto als een echte Citroën
Heeft iemand suggesties :
P.S. ik rijdt af en toe in de hoogste stand (om door een bussluis te komen en daarmee een behoorlijke file te ontwijken) en de hoogte instelling gaat prima, stijgt en zakt goed. LHM niveau zat bij aankoop wat laag, maar is bijgevuld.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Re: Comfort over drempels
bartjes schreef:P.S. ik rijdt af en toe in de hoogste stand (om door een bussluis te komen en daarmee een behoorlijke file te ontwijken) en de hoogte instelling gaat prima, stijgt en zakt goed. LHM niveau zat bij aankoop wat laag, maar is bijgevuld.
Wat kun je in de hoogste stand door een bussluis
Ga ik ook proberen
Wat het veren van je auto betreft? wat is de staat van het onderhoud van het hydraulisch systeem. Zijn de bollen goed, wanneer zijn ze voor het laatst gecontroleerd, is de LHM nog vers of vies en oud, spoel het systeem eens door volgens het recept onder hydraulisch.
Dit is de basis, mocht het nog goed zijn, dan verdenk ik de rijhoogte.
Stond bij mijn Xantia ook niet goed en dat gaf precies het gedrag wat jij beschrijft.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Bij dat van die bussluis is uiterste voorzichtigheid geboden. Het betreft een bussluis met een as-vernieler, een stuk beton in het midden van de weg . Ze zijn er ook met een flinke kuil in het midden en wat voor ander ellende ze ook niet kunnen verzinnen.
In April moet de Xantia weer voor APK, wacht nog even op een weekje goed weer om dan met de DS mijn woon-werk verkeer van 27 km enkele reis af te leggen
Ik had trouwens even de Hydraulische draad gemist, ga morgen even bijlezen.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Hoi Bart,
ik ken die drempels, met onze ex-clio moesten we er met 5 km per uur overheen om de uitlaat er niet onderuit te rijden. Met onze huidige Xantia gaat dat een stuk makkelijker maar het blijft inderdaad een rot drempel. Harder dan 20 km/u moeten wij er ook niet overheen te gaan, dan is het ook niet meer leuk. Onze Xantia heeft het normale systeem met 1 antzinkbol.
Je weet vast al wel wie ik ben, ik ben de vriend van Menno, de (schoon)broer van Pieter en Sylvia.
My other car is a broomstick.
Dat van die bussluizen klopt ja Vroeger woonde ik in Zevenkamp, gemeente rotterdam…
Daar hadden ze ook een bussluis neergelegd die ervoor zorgde dat de hele wijk een gigantisch stuk om moest rijden… Alleen de xm rijders konden gewoon rechtdoor
Xsara_Coupe
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Re: Comfort over drempels
bartjes schreef:.....
Nu hebben we sinds half december 2006 een Xantia uit 2000, met 7 bollen maar zonder sportstand. Met deze auto moet ik maarliefs onder de 20 km/h duiken om niet oncomfortabel over die drempels te moeten ?
Bij hardere snelheden lijkt het alsof de voorkant te snel weer opveert en de auto over de drempel valt met ook een klap(je) . Met de DS geldt dat hoe harder je over die drempels gaat, hoe minder je voelt…..Tevens merk ik na een dag werken dat ondanks die 7 bollen, de achterkant toch inzakt.
Qua comfort heb ik verder niets aan te merken en rijdt deze auto als een echte Citroën
Heeft iemand suggesties :
...
Ik heb het onderhoudsboekje er eens bij gepakt, de veerbollen zijn bij 174.000 (juni 2004) vervangen en de LHM is bij 180.000 km (mei 2005) nog vervangen, km stand nu 221.500.
Toen ik vanavond thuis kwam heb ik eens kritisch naar de zijkant van de auto gekeken. Het lijkt of deze (net na het af zetten van de motor) voor hoger staat dan achter. wellicht is dit de oorzaak van mijn probleem : een te hoog afgestelde voorvering ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
of je hoogteregelaar achter begint slecht te worden
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Nu ben ik het even kwijt. Ik heb de volgende signalen opgevangen voor de hoogte-regelaar-installingen aan de voorkant / vervuild LHM systeem te verdenken :
- De auto staat voor hoger op de wielen als achter (rij-stand)
- Vallend effect bij het nemen van drempels
Waarom zouden nu mijn hoogteregelaars achter niet goed zijn ?
Hellup, wat moet ik nou ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Het is dus alweer bijna 3 jaar geleden dat de bollen zijn vervangen. Ik denk dat het onderhand alweer de moeite loont om de veerbollen te laten vullen. Bij Chyparse in Almere gaat dat idd snel efficient en goedkoop.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ik denk dat ik morgen maar eens een afspraak maak met Sanders (Mariahout), waar ik al jaar en dag kom voor m’n DS. Vertrouwd adres met vakmensen.
De bollen zitten er misschien 3 jaar onder, maar hebben pas 47500 km gehad, terwijl elders staat dat ze zo’n 150.000 km mee moeten kunnen ?
Komt in ieder geval wel goed, de mogelijke oorzaken staan in dit draadje denk ik allemaal wel genoemd.
Bedankt
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
is het niet zo dat een ds een anderophanging voor heeft, en je dat comfort nooooit met een xantia kan bereiken?
van ds naar xant loopt het soepele karakter per type een beetje terug.
en als ie na een dag werken op zijn kont ligt dan is er ergens een interne lekkage, misschien zo’n terugslagklep (maar goed, ik rij bx en die heeft dat niet, dus ik kan het niet precies uitleggen) schijnt helemaal niet zo erg te zijn.
eigenlijk niks aan de hand dus.
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
bartjes schreef:Nu ben ik het even kwijt. Ik heb de volgende signalen opgevangen voor de hoogte-regelaar-installingen aan de voorkant / vervuild LHM systeem te verdenken :
- De auto staat voor hoger op de wielen als achter (rij-stand)
- Vallend effect bij het nemen van drempelsWaarom zouden nu mijn hoogteregelaars achter niet goed zijn ?
Hellup, wat moet ik nou ?
over het inzakken van de achterkant kan het zijn dat je hoogteregelaar achter niet helemaal 100% is
verder zegt kmstand niet zoveel voor bollen het gas loopt ook langzaam weg als je stil staat
hel1 schreef:is het niet zo dat een ds een anderophanging voor heeft, en je dat comfort nooooit met een xantia kan bereiken?
van ds naar xant loopt het soepele karakter per type een beetje terug.
en als ie na een dag werken op zijn kont ligt dan is er ergens een interne lekkage, misschien zo’n terugslagklep (maar goed, ik rij bx en die heeft dat niet, dus ik kan het niet precies uitleggen) schijnt helemaal niet zo erg te zijn.
eigenlijk niks aan de hand dus.
idd ds is anders maar principe blijft het zelfde van lhm en bollen vullen