1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

Robin’s BX19TD: [26-04 >> nieuwe APK!]
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 857

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 07 maart 2007 01:48 PM

Zat ik ‘m excel-autokostensheetje eens door te kijken, blijkt dat ik sinds begin maar mijn TD al weer 2 jaar en 50.000 km heb! Tijd voor een snelle terugblik dan maar!

In 2005 overleed mijn Renault 9 en moest ik op zoek naar een nieuwe auto, liefst een diesel. Na wat rondsnuffelen en rondvragen alhier een eind ‘90er 19 basisdiesel gekocht in met 319000 op de teller, kleur EMQcR Bleu Memphis, ORGA 5117. Voor 250 euro.

Na wat kleine aanpassingen (TZD stoelen, nieuwe radio, beurt bij Chyparse, nieuwe brandstofvlotter) loopt ‘ie als een trein.

Nu, 2 jaar later zit het ‘groene bloed’ er toch wel diep in bij mij. De BX is de zuinigste, betrouwbaarste, goedkoopste en meest comfortabele auto gebleken die ik tot nu toe gehad heb. Grote reparaties zijn er niet echt geweest, behalve van het vervangen van 4 stalen hydrauliekleidingen achter bij de APK vorig jaar - maar de dame was het waard!

Verder wat groter onderhoud, zoals D-riem en waterpomp (bij de Hegru), maar dat hoort er bij. Gisteren bij de kwikfit twee nieuwe voorbanden er op laten leggen (vorige paar had het 45000 km uitgehouden), en alle 4 banden laten balanceren. Tot mijn grote plezier blinkten de achterschijven me tegemoet, dus straks met de APK hopelijk voor het eerst geen gezeik met niet gangbare remklauwen?

Ik heb nog een hele lijst met kleine dingetjes, zoals daar zijn:
-Spiegel links is niet van binnen verstelbaar
-Deuren sluiten niet helemaal lekker meer
-Dagteller doet het niet
-Snelheidsmeter zwabbert (hoewel ‘ie zich de afgelopen maanden goed gedraagt)
-Bakolie moet nog steeds vervangen worden
-Er lekt soms ergens vandaan olie het versnellingsbakhuis in
-etc.

En als ik ooit tijd heb doe ik daar wat aan Wink

Maar voor nu… Op naar de 4 ton!!!

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)

"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  

mvbbx
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 534

Gepost: 07 maart 2007 09:52 PM
  [ # 1 ]

Netjes ga zo door! 45000 met banden is toch niet zoveel trouwens?

Profiel  

knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3680

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 07 maart 2007 10:28 PM
  [ # 2 ]

Top dat je met een auto voor zo weinig geld zoveel plezier kan hebben, niet? 50.000km zonder ernstige kosten klinkt me echt helemaal niet verkeerd!

Leuk om te zien dat je ervan geniet. Wat mij betreft mag dat nog wel 100.000km duren Very Happy

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 08 maart 2007 01:09 AM
  [ # 3 ]
knäckor schreef:

Top dat je met een auto voor zo weinig geld zoveel plezier kan hebben, niet? 50.000km zonder ernstige kosten klinkt me echt helemaal niet verkeerd!

Leuk om te zien dat je ervan geniet. Wat mij betreft mag dat nog wel 100.000km duren Very Happy

Ik ben met mijn huidige 19TGD break wel verwend; die heeft me al 100.000 km vervoerd zonder noemenswaardige boevenstreken. Toevallig liet ie me net gisteren weten dat ie ook nog wel eens wat aandacht nodig heeft, door even heel plagerig de gaskabel door te laten breken. In het afgelopen kalenderjaar 2006 (toch ook weer ruim 20K erbij) heeft hij ook geen onderhoud ondergaan, behalve een noodverbandje op de kleine octopus.

De laatste 5.5 jaar verder alleen olie/lhm/filters/remmerij, 1 keer het dekseltje van de brandstofpomp laten reviseren, een paar jaar terug in de winter één gloeibougie (voor de rest nog geen tijd gehad), en een setje revisieverstuivers en een nieuwe accu (de 1e zat er nog in) net na aanschaf in 2001. Ongelofelijk betrouwbaar. Ik zal er morgen wel anders over praten Wink

Ich bin ein Breaker

Profiel  

B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1505

Gepost: 08 maart 2007 03:40 PM
  [ # 4 ]

Re: Robin’s BX19TD: 2 jaar en 50.000km later

Mooi verhaal en volhouden nu!

Robin schreef:

-Dagteller doet het niet

Dat heb ik ook, behoorlijk jammer, hoe denk je dat te kunnen maken?

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 08 maart 2007 04:00 PM
  [ # 5 ]

B_iks schreef:

Robin schreef:

-Dagteller doet het niet

Je kan het dagteller mechaniekje los vervangen. Men neme dus een mechaniek met een goede dagteller en haal het daar uit en zet het in je eigen tellerwerk zodat je oorspronkelijke km-stand behouden blijft.

Zie de stie van Roel Tiemersma (http://www.citroenbx.nl) voor een beschrijving hoe je het klokkenspel demonteert. Let wel op dat je donor dagteller van hetzelfde merk (veglia/jaeger) moet zijn.

Profiel  

Robin
> 800 berichten

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 08 maart 2007 05:43 PM
  [ # 6 ]

B_iks schreef:

Robin schreef:

-Dagteller doet het niet

Mja, in wezen doet de dagteller het wel, maar kan ik hem niet meer op nul stellen.

Ik erger me er niet aan, sinds de brandstofmeter het weer doet heb ik de dagteller niet nodig. Ik ga niet het klokkenspel openpielen voor zoiets kleins.

Daarnaast heb ik een magische gave om dingen uit elkaar te halen en daarna niet meer in elkaar te krijgen Wink

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 08 maart 2007 05:47 PM
  [ # 7 ]

Robin schreef:

Mja, in wezen doet de dagteller het wel, maar kan ik hem niet meer op nul stellen.

Oh, dan is alleen het pinnetje intern afgebroken. Dat is nog eenvoudiger, maar noodzaakt niettemin het demonteren van het instrumentenpaneel.

Robin schreef:

Daarnaast heb ik een magische gave om dingen uit elkaar te halen en daarna niet meer in elkaar te krijgen Wink

Dan zou ik er maar vanaf zien. Wink

Profiel  

Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3240

Gepost: 08 maart 2007 05:48 PM
  [ # 8 ]

Bekend euvel…

2 oplossingen (bij 2 oorzaken)

- Teller reageert niet -> pin is gebroken (vervangen)
- Gaat zwaar en schiet niet op 0, rustig blijven drukken…tot dat hij wél werkt!  Wink

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 09 maart 2007 12:32 PM
  [ # 9 ]
Ijs schreef:

Bekend euvel…

- Gaat zwaar en schiet niet op 0, rustig blijven drukken…tot dat hij wél werkt!  Wink

Ja, ik heb ook nog een 19D in de stalling

(kan dit misschien in een ander draadje verder?)

Ich bin ein Breaker

Profiel  

> 5000 berichten
Totaal aantal Berichten: 5671

Gepost: 09 maart 2007 05:19 PM
  [ # 10 ]
Ijs schreef:

Bekend euvel…

- Gaat zwaar en schiet niet op 0, rustig blijven drukken…tot dat hij wél werkt! Wink

Rustig blijven drukken zei je ? Confused 

Die van mijn TZD heeft hetzelfde euvel…..je kunt drukken tot je een ons weegt, maar je kunt hem gewoon niet goed indrukken, net of er iets blokkeert of zo.

Maar inderdaad een bekende kwaal…ik los het op door er een paar km mee door te rijden en dan weer opnieuw proberen.
Ik heb met een vorige BX er ook al een keer met een zwaar voorwerp op zitten beuken….en verdomd, toen deed ie het weer Twisted Evil
Tsja….ik laat me niet kennen door zo’n dun k#tknopje. Exclamation

Profiel  

knäckor
> 3000 berichten
Totaal aantal Berichten: 3680

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 09 maart 2007 07:31 PM
  [ # 11 ]
Bram schreef:
Ijs schreef:

Bekend euvel…

- Gaat zwaar en schiet niet op 0, rustig blijven drukken…tot dat hij wél werkt! Wink

Rustig blijven drukken zei je ? Confused 

Die van mijn TZD heeft hetzelfde euvel…..je kunt drukken tot je een ons weegt, maar je kunt hem gewoon niet goed indrukken, net of er iets blokkeert of zo.

Maar inderdaad een bekende kwaal…ik los het op door er een paar km mee door te rijden en dan weer opnieuw proberen.
Ik heb met een vorige BX er ook al een keer met een zwaar voorwerp op zitten beuken….en verdomd, toen deed ie het weer Twisted Evil
Tsja….ik laat me niet kennen door zo’n dun k#tknopje. Exclamation

En van hard drukken breekt meestal dat pinnetje af wat eerder in dit topic genoemd is Wink

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  

Ijs
> 3000 berichten
Totaal aantal Berichten: 3240

Gepost: 09 maart 2007 07:32 PM
  [ # 12 ]
karel schreef:
Ijs schreef:

Bekend euvel…

Ja, ik heb ook nog een 19D in de stalling

(kan dit misschien in een ander draadje verder?)

Ik houd van de kleur rood…!

(heh?)

Profiel  

Robin
> 800 berichten

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 17 april 2007 05:06 PM
  [ # 13 ]

En morgenochtend mag de dame voor de APK. Straks even een rondje lopen voor alle lampjes en dergelijke. Toen ik laatst de banden liet balanceren bleek dat de achterschijven voor de verandering eens een keer niet onder de roest zaten… Morgen weet ik meer!

*spanning*

Profiel  

Robin
> 800 berichten

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 17 april 2007 10:53 PM
  [ # 14 ]

Ik kreeg net nog steun uit onverwachte hoek:

Mijn vriendin, voorzichtig informerend: “Mocht hij niet door de APK komen… Ik weet wel dat ik niet veel te eisen heb… Maar dan wil ik wel graag weer een Citroen!”

Profiel  

Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1170

Gepost: 17 april 2007 11:52 PM
  [ # 15 ]
Robin schreef:

Ik kreeg net nog steun uit onverwachte hoek:

Mijn vriendin, voorzichtig informerend: “Mocht hij niet door de APK komen… Ik weet wel dat ik niet veel te eisen heb… Maar dan wil ik wel graag weer een Citroen!”

Cool

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  

1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook