Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ik ben bezig om een remzuiger te demonteren die echt muurvast zit.
Iemand een idee hoe ik die los kan krijgen?
Weet niet of dat te doen is, je kan de zuiger niet met een tang vasthouden want dan vervorm je hem waarschijnlijk. Denk dat je met een nieuwe of een nieuwe gebruikte sneller klaar bent.
Maar veel WD40, geduld en dan voorzichtig proberen te draaien. Maar je mag m wel n paar dagen goed in de WD40 zetten voordat het wil.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Nieuwe bestellen is geen optie , het gaat om een achter remklauw van een GS uit 1972.
Hij heeft al een week in de WD 40 geweekt , met perslucht nog geen beweging in te krijgen. een tang past er niet meerop , de zuiger zit helamaal in de klauw.
Met vloeistof druk misschien? dus op een auto plaatsen en dan op de rem trappen?? Is alleen niet goed voor je hoofdremcilinder omdat je het rempedaal dan helemaal tegen de aanslag aan duwt.
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Smeernippel monteren en volpompe met vet. Weet niet of het werkt maar dat is het eerste wat in me opkwam na perslucht erop zetten.
Lucht zal iid niet zo heel veel effect hebben, lucht kan gecomprimeerd worden. Vloeistof daarentegen veel minder makkelijk. Dus met een vloeistof onder druk zal er eerder beweging in komen.
Zet hem op de auto waarhij op hoort, stukje hout er tussen en hard remmen. Als dat niet lukt zou ik een hoofdremcylinder van de sloop halen, een stukje leiding tussen die cylinder en de remklauw, het geheel vullen met remvloeistof en die hoofdremcylinder tussen de bankschroef op hoge druk brengen.
Als hij eenmaal gaat kun je hem er we uitkrijgen, tenzij hij door roest dus echt vast zit.
Welke krachten roest opbrengt kun je zien aan oude gebouwen die openscheuren.
Perslucht zou ik niet doen want als hij gaat hoop ik niet dat je vinger er tussen zit.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Als de constructie gelijk is aan de bx dan kun je het volgende nog proberen:
De plunjer is dan een soort holle dop, die los zou kunnen draaien in zijn gat. Ik heb toen ik de klauwen van mijn 16V ganbaar maakte een dun spits tangetje in de plunje gestoken, en die tang opengehouden en met wat draaiende/wrikkende bewegingen de plunje uiteindelijk ganbaar gemaakt en toen had ik hem er ook zo uit.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Hij is er inmiddels uit.
Op de achterrem van mijn BX aangesloten , plopte er met veel moeite uit.
Was helemaal wit geoxideerd aan de binnenkant. Echt niet normaal hoe vast zo’n zuigertje kan gaan zitten.
abxsport schreef:Weet niet of dat te doen is, je kan de zuiger niet met een tang vasthouden want dan vervorm je hem waarschijnlijk. Denk dat je met een nieuwe of een nieuwe gebruikte sneller klaar bent.
Maar veel WD40, geduld en dan voorzichtig proberen te draaien. Maar je mag m wel n paar dagen goed in de WD40 zetten voordat het wil.
Met WD40 klaar je dit klusje niet. Pak echte kruipolie, die waar “IMAL” of gewoon “Kruipolie” op de bus staat, dat werkt wel. WD40 los wel iets roest op maar kruipt niet goed.
Ich bin ein Breaker
Ideaal voor dit soort klusjes is
ACF-50 (ook in een spuitbus)
Ja zoals je op die site leest is het voor vliegtuigen ops: maar het werkt ook goed op ander metaal.
Het is een vloeistof die beschermt tegen corrosie, maar ook in bestaande roest doordringt en dit omvormt tot een zachte emulsie.
Na dit gelezen te hebben probeerde ik wat uit op de remzuigers van m’n motor.
Die moest ik na elke winter helemaal demonteren om de witte corrosie-poeder eruit te halen.
(anders liep de voorrem zo erg aan dat ik ‘m ‘s ochtends haast niet de oprit af kon duwen)
ff een drupje bij de zuiger en voilla! de volgende dag weer gangbaar.
Dat spul spuit ik trouwens ook elk jaar in m’n deuren tegen dooroestende onderkant.
vdBerg schreef:Ideaal voor dit soort klusjes is
ACF-50 (ook in een spuitbus)
Ja zoals je op die site leest is het voor vliegtuigen ops: maar het werkt ook goed op ander metaal.
Het is een vloeistof die beschermt tegen corrosie, maar ook in bestaande roest doordringt en dit omvormt tot een zachte emulsie.
Klinkt tot nu toe als het reguliere tellsell-wondermiddel.
Na dit gelezen te hebben probeerde ik wat uit op de remzuigers van m’n motor.
Die moest ik na elke winter helemaal demonteren om de witte corrosie-poeder eruit te halen.
(anders liep de voorrem zo erg aan dat ik ‘m ‘s ochtends haast niet de oprit af kon duwen)ff een drupje bij de zuiger en voilla! de volgende dag weer gangbaar.
Dat spul spuit ik trouwens ook elk jaar in m’n deuren tegen dooroestende onderkant.
Da’s wel bijzonder zeg, een motorfiets met deuren
Ik heb geen ervaring met dit spul, maar ik weet wél uit ervaring dat WD40 veel (zo niet: bijna alle) van dezelfde beloftes deelt maar ondertussen érg slecht werkt als specifiek kruipende olie. Ik heb dat in de praktijk uitgevonden op de achterremnippels van de BX. Spuit je die in met kruipolie, dan volstaat hooguit een kwartiertje wachten om verder te kunnen gaan met het losdraaien van de nippels. Met WD40 heb je een ongelimiteerde voorraad nodig en het vergt het uiterste van je geduld - na een uur doet het nog niets significants. In “kruip” situaties zie je WD40 helemaal niet “oprukken”, waar je kruipolie echt overal aantreft.
Maar, om een eerlijk vergelijk te kunnen maken, wat kost zo’n busje van dit spul c.q. waar vind je zoiets?
Ich bin ein Breaker
WD40 of kruipolie, who cares? De een werkt liever met WD40, de ander met kruipolie. Maakt mij geen niets uit, werkt allebei. Nacht in de cola werkt nog beter, maja dat gaat soms moeilijk.
Ik heb een hele eend uit elkaar gehaald met WD40, het werkt dus echt wel. Maar als jij dat niet goed spul vind, dat is jouw mening.
De ene kruipolie is de andere ook niet, zit ook veel verschil in. Beetje proberen en dan kun je zelf beslissen wat je het beste vind.
abxsport schreef:WD40 of kruipolie, who cares? De een werkt liever met WD40, de ander met kruipolie. Maakt mij geen niets uit, werkt allebei. Nacht in de cola werkt nog beter, maja dat gaat soms moeilijk.
Ik heb een hele eend uit elkaar gehaald met WD40, het werkt dus echt wel. Maar als jij dat niet goed spul vind, dat is jouw mening.
De ene kruipolie is de andere ook niet, zit ook veel verschil in. Beetje proberen en dan kun je zelf beslissen wat je het beste vind.
Sja, doe ermee wat je wilt. Ik was vroeger ook eigenwijs.
Ik moet het meeste gesleutel op straat doen; ik ga daar niet iets een week of een nacht van tevoren inspuiten als dat ook met een kwartiertje prima kan, mits je het juiste spul gebruikt.
Iemand anders heeft me ervan overtuigd dat kruipolie voor “kruip-toepassingen” écht beter was. Per vergissing heb ik daarna nog eens een remnippel met WD40 geprobeerd te lossen; toen het spuitbusje bijna leeg was, mijn tijd bijna om en ik de wanhoop nabij bedacht ik me dat ik de verkeerde bus in handen had; 5 minuten later was het ding los.
Een drupje “echte kruipolie” doet, als er echt “gekropen” moet worden veel meer dan WD40, daar kun je je familie-spuitbus WD40 op leeg spuiten zonder dat het enig effect heeft. Ik gebruik ze allebei, maar WD40 alleen als smeermiddel.
De “pepsi-proef” die me uiteindelijk overtuigde was een onbehoorlijk vast zittende onderste voordraagarmbout van een BX. We hadden 2 praktisch lege spuitbussen van beide soorten. De ene kant met WD40, de andere met kruipolie. Het verschil in werking was overtuigend, bij demontage zagen we goed hoe de kruipolie gekropen was, en de WD40 was blijven zitten waar we het gespoten hadden.
Ich bin ein Breaker
Ik ben niet eigenwijs, ik zeg alleen maar dat je zelf moet uitvinden wat je het beste vind. Ik gebruik al lang geen WD40 meer, niet omdat t niet werkt maar omdat ik een of andere goedkope kruipolie gebruik (hoef ik niks voor te betalen).
En WD40 zal voor t ene wel geschikt zijn en voor t andere niet, maar dat moet je gewoon ff zelf proberen.
abxsport schreef:Ik ben niet eigenwijs, ik zeg alleen maar dat je zelf moet uitvinden wat je het beste vind. Ik gebruik al lang geen WD40 meer, niet omdat t niet werkt maar omdat ik een of andere goedkope kruipolie gebruik (hoef ik niks voor te betalen).
En WD40 zal voor t ene wel geschikt zijn en voor t andere niet, maar dat moet je gewoon ff zelf proberen.
Dat noem ik wel eigenwijs, je mag best leren van de fouten van een ander. WD40 is prima smeerspul, maar het kruipt gewoon nagenoeg niet!
Dat is bewezen en door meerdere ervaren sleutelaars geconstateerd!