Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Mijn ID is al zo’n vijftien jaar (vorige eigenaar en ik) in dagelijks gebruik, en daardoor is er zeer veel aan gelast. Daarvan is bepaald laswerk voor mijn tijd gedaan, zo zijn de onderzijden van de longerons zeer zichtbaar niet kops, maar opgelast. Niet mooi, lijkt me ook niet geweldig, maar de APK vindt het al jaren prima. Verder ook in de kofferbak niets dan lasnaden, nou ja, enzovoort.
Na deze inleiding het probleem: ik moest mijn achterdeur opnieuw afhangen, de ruit kwam tegen het paneel daarachter aan. Was fluitje van cent, maar daardoor merkte ik dat bij het omhoog gaan van de auto het portier beweegt ten opzichte van de omlijsting. Dat uit zich met “knap-” geluiden. Mijn enige conclusie is dat er iets beweegt dat niet moet bewegen! Kent iemand dat verschijnsel? Ik zie geen los laswerk of nieuwe rottigheid en de auto spoort goed. Wel is me al vaker opgevallen dat ik de portieren vaak moet nastellen, dat zou ook kunnen duiden op een torderend of “bewegend” frame? Of is ook dat normaal?
Corrosion sympa!
Dat is echt niet goed om te ontdekken op een zondag. De krachten op je chassis zullen niet heel veel veranderen tijden het omhoogkomen. dus dat is juist zorgwekkender..
Chassis moet stevig zijn, en niet alleen bij het omhoog komen. denk aan bochten rijden en hard remmen?! ik had ooit een eendje…..
bij genoeg roest mist de stevigheid vlak achter de achterdeur. Ze breken soms ook wel door midden . kuch..
Tip: bank verwijderen en even onder de tank afdekplaat kijken. Wat je van buiten niet ziet kan daar redelijk mis zijn.
en meten wat er gebeurt.
.komma
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Re: beweging in frame/chassis?
Freek1971 schreef:Mijn ID is al zo’n vijftien jaar (vorige eigenaar en ik) in dagelijks gebruik, en daardoor is er zeer veel aan gelast. Daarvan is bepaald laswerk voor mijn tijd gedaan, zo zijn de onderzijden van de longerons zeer zichtbaar niet kops, maar opgelast. Niet mooi, lijkt me ook niet geweldig, maar de APK vindt het al jaren prima. Verder ook in de kofferbak niets dan lasnaden, nou ja, enzovoort.
Na deze inleiding het probleem: ik moest mijn achterdeur opnieuw afhangen, de ruit kwam tegen het paneel daarachter aan. Was fluitje van cent, maar daardoor merkte ik dat bij het omhoog gaan van de auto het portier beweegt ten opzichte van de omlijsting. Dat uit zich met “knap-” geluiden. Mijn enige conclusie is dat er iets beweegt dat niet moet bewegen! Kent iemand dat verschijnsel? Ik zie geen los laswerk of nieuwe rottigheid en de auto spoort goed. Wel is me al vaker opgevallen dat ik de portieren vaak moet nastellen, dat zou ook kunnen duiden op een torderend of “bewegend” frame? Of is ook dat normaal?
kan er ook van afhangen hoe alles gelast is!! ik weet dat je moet puntlassen,waar sommigen hier geen voorstander van zijn!! maar dit is juist bedoelt om het wringen en of het herzetten van het geheel tegen te gaan
Freek, is je daklijst in een goede staat ? En zit je dak goed vast zonder te kunnen bewegen ?
De stabiliteit van een b stijl waaraan de deur hangt, is ook afhankelijk van de staat van het dak.
Groeten,
Martin
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Bedankt, ik zal op de genoemde plaatsen eens wat blikken (voor zover nog blik aanwezig is ) werpen. Vooral die B-stijl is onderzoek waard.
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Update. Ik heb alle genoemde punten afgelopen, dank daarvoor. Wel zoals gezegd veel gelast, maar nergens rottigheid. Dak zit goed vast, bodem ook onder de bank goed. Er is één uitzondering: veel rottigheid in de driehoek achter de C-stijl, waar dat “kussentje” voorzit. Daar zou eens een plaatje inkunnen, maar het omliggend gebied ziet er niet vervormd uit.
Bovendien is het geluid weg, en was dat onder het rijden (wanneer er inderdaad meer krachten opkomen natuurlijk) al nooit te horen. Mysterieus, maar voorlopig maak ik me even geen zorgen en houd ik het in de gaten…
Corrosion sympa!
Freek. Binnen in het achterportier zit een verstevigingsframe. Dit zit tegen de kopse kant van het portier gelast. Hierop worden ook de ophangogen geschroefd die aan de scharnieren komen te hangen.
Dat frame hoort onder in de deur op de bodem van de deurbak via een soort lip vastgelast te zitten. Word vaak vergeten bij deurrestauraties.
Wellicht is die lip van het frame bij jou wagen losgekomen waardoor de deur nu anders is gaan hangen ?
Martin
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Martin, dat is een geweldige tip, want inderdaad zijn alle deuren eens van nieuwe bakken voorzien, terwijl ze ook allemaal regelmatig moeten worden nagesteld. Ik ga morgen in het licht meteen kijken!
Corrosion sympa!
Als dat het probleem idd is, kun je het met een boormachine en een boutje oplossen. De voorkant van de achterdeuren is welliswaar de smallere kant, maar er is vast nog wel ruimte voor een boutje. Succes !
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
als ik nou eens meer tijd had, dan zou ik ook sneller antwoorden! (en tips nalopen…). Vandaag kwam het er van. De deuren zitten strak vast, zowel voor- als na het afstellen. Geen speling in de hoogte dus. Ik neem aan dat je daarmee de bevestiging van dat frame vaststelt?
Ik kijk het weer een tijdje aan, in de hoop dat de portieren op hoogte blijven. Dank nogmaals voor het meedenken!
Corrosion sympa!
Freek,
Als je met ‘goed vast’ de speling van de deur op de scharnieren bedoeld, dan is dat niet wat ik bedoel.
Ik bedoel het subframe in de deur dat beneden aan de buitenhuis vastgelast moet zitten. Dat kun je moeilijk controleren. Het hoort dus in de voorkant van de deur beneden vast te zitten. Als dt niet zo is gaan de deuren hangen zoals de stand van de zon en de maan het toelaat. Een echte goede ‘fijn-afhanging’ krijg je dan niet voor elkaar.
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Ok… dus dat “hangen” is niet te merken aan een “los” gevoel van de deur. Het voelt namelijk heel strak aan, en het afhangen lukte prima. Ik haal morgen (nogmaals) de bekleding los.
Corrosion sympa!
Tja of je het zou moeten kunnen voelen.. Dan zou je dan denk ik het beste kunnen controleren door een hand aan de voorste bovenhoek te hebben en de andere aan de voorste onderhoek. En dan proberen de deur te ‘draaien’.
Het moet bijna wel aan je deuren liggen. Want je chassis en dakrand zijn goed. Is het trouwens niet gewoon de ruit die de ene keer niet in dezelfde positie omhoog is dan de andere keer ?