Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Mijn DS met DY3 motor heeft normale contactpunten en start goed op LPG en op benzine ook. Met optrekken lijkt de motor op 3 cylinders te lopen, pas bij 3500 tot 4000 toeren gaat ie echt van start!
Nu dacht ik dat de verdeler misschien een ingesleten punt heeft, en daardoor niet goed vervroegt. Met stroboscoop wil ik dat later deze week controleren, maar heeft dat eigenlijk wel zin: beter maar direct 123 erop zetten, of is de conventionele verdeler simpel te repareren?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zorg er voor dat de vervroegingsgewichten goed soepel lopen en netjes zijn ingevet!
123 is altijd beter.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
bogaard77 schreef:
123 is altijd beter.
Heb op mijn andere DS ook 123 sinds vorig jaar: makkelijk starten en rustige stationaire loop. Verbruik merk ik niet veel verschil.
De oorspronkelijke verdeler was er een met cassette, dus de overstap naar 123 lag eerder voor de hand. Wilde zich ook niet meer goed laten afstellen…
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Begrijp me goed: Een goede mechanische verdeler met contactpunten kan ook heel erg goed werken. Mits de lagers ok zijn en de gewichtjes enz goed functioneren.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Vlietmansje, misschien heb je last van water in het achterste bougiegat, veroorzaakt door een slecht motorkaprubber. De symptomen waren bij mij, althans bij een bepaalde hoeveelheid water, eender (onbelast op 4 pitten, belast en laag in de toeren op 3)
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Freek1971 schreef:Vlietmansje, misschien heb je last van water in het achterste bougiegat, veroorzaakt door een slecht motorkaprubber. De symptomen waren bij mij, althans bij een bepaalde hoeveelheid water, eender (onbelast op 4 pitten, belast en laag in de toeren op 3)
Heel goede tip! Heb jaren geleden iets gehad met losgeschoten koelwaterslang, een zee van koelwater over het blok gespoten. De laatste cylinder was toen ook drijfnat…
Kan hier ook wel het geval zijn, alleen snap ik niet hoe dat water binnen zou moeten komen. Het rubber in de goot onder de voorruit past goed.
Verder zou je het water dan toch ook na verloop van tijd kwijt kunnen raken als de motor op temperatuur komt?
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
In de praktijk duurde dat bij mij opmerkelijk lang! Mocht het zo zijn, nog een tip: haal een injectienaald, of in elk geval zo’n spuit, voor het leeghalen. Met een lapje wil niet echt, tenzij je de bougie eruit draait hetgeen je uiteraard niet wilt.
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Freek1971 schreef:In de praktijk duurde dat bij mij opmerkelijk lang! Mocht het zo zijn, nog een tip: haal een injectienaald, of in elk geval zo’n spuit, voor het leeghalen. Met een lapje wil niet echt, tenzij je de bougie eruit draait hetgeen je uiteraard niet wilt.
En mocht het zo zijn ,dat er water in staat,vervang dan metten ook maar het hulsje wat er in zit.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
blooper1963 schreef:
En mocht het zo zijn ,dat er water in staat,vervang dan metten ook maar het hulsje wat er in zit.
Heb vandaag de vervroeging gecontroleerd: met ouderwetse tipp-ex een streepje op het vliegwiel en dan de stroboscoop erop: vervroeging werkt goed, lijkt alleen beetje te “wiebelen”.
Echter, met mijn neus bovenop de cylinderkop hoorde ik vonk overslag!
Nu blijkt de EERSTE cylinder opzij weg te vonken, dwars door/over de isolator heen!
De bougie heeft beetje zwart aangeslagen isolator, maar de electroden zien er goed uit. Zal toch barstje in de isolator zitten, kan haast niet anders.
Het hulsje verliest kennelijk na langere tijd ook zijn isolerende werking, of is het de vettigheid of zo?
Uitgaande van de eerder vermelde tip komen er maandag andere bougies in en nieuwe isolatieschachten.
Is dit nog leverbaar bij de reguliere automaterialen handel?
Ot toch de club of specialist?
Wordt vervolgd.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
vlietmansje schreef:blooper1963 schreef:
En mocht het zo zijn ,dat er water in staat,vervang dan metten ook maar het hulsje wat er in zit.
Heb vandaag de vervroeging gecontroleerd: met ouderwetse tipp-ex een streepje op het vliegwiel en dan de stroboscoop erop: vervroeging werkt goed, lijkt alleen beetje te “wiebelen”.
Echter, met mijn neus bovenop de cylinderkop hoorde ik vonk overslag!
Nu blijkt de EERSTE cylinder opzij weg te vonken, dwars door/over de isolator heen!
De bougie heeft beetje zwart aangeslagen isolator, maar de electroden zien er goed uit. Zal toch barstje in de isolator zitten, kan haast niet anders.
Het hulsje verliest kennelijk na langere tijd ook zijn isolerende werking, of is het de vettigheid of zo?Uitgaande van de eerder vermelde tip komen er maandag andere bougies in en nieuwe isolatieschachten.
Is dit nog leverbaar bij de reguliere automaterialen handel?
Ot toch de club of specialist?Wordt vervolgd.
zou het niet direct weten! maar bij de DS specialisten moet alles nog wel te vinden zijn! Chypharse of mss bij de ID/DS club?
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Je kunt ook,maar dat zal in veler ogen heiligschennis zijn,de bougievelengers en kappen vervangen voor lange exemplaren.
Hierdoor komen de verlengers te vervallen.
Deze bougiekappenstes zijn gewoon verkrijgbaar bij een automaterialenzaak.
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
ja, temeer omdat de bougiekabels die je in de originele vorm kan kopen ook niet je je-van-het zijn. Namelijk veel te hard, waardoor de kappen niet goed willen passen. Na een week staan ze schots en scheef, of dat nou origineel is… Ook ik wil hier niet vloeken, maar ik mag graag een stukje siliconen zien!
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Freek1971 schreef:ja, temeer omdat de bougiekabels die je in de originele vorm kan kopen ook niet je je-van-het zijn. Namelijk veel te hard, waardoor de kappen niet goed willen passen. Na een week staan ze schots en scheef, of dat nou origineel is… Ook ik wil hier niet vloeken, maar ik mag graag een stukje siliconen zien!
Vergt inderdaad handigheid om de bougiekabels met kappen goed te plaatsen: zelf maak ik de kabels los van alle samenbindsels en haal de kapjes los van de kabelgeleiding. Dan eerst de kabel op de bougie, het kapje op het gat en dan de kabel in de geleider van het kapje. Als laatste alle kabelgeleiders weer vast. Heb ooit een DS gehad met zwarte, koolstof kabels:ideaal!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Pascal schreef:Je kunt ook,maar dat zal in veler ogen heiligschennis zijn,de bougievelengers en kappen vervangen voor lange exemplaren.
Hierdoor komen de verlengers te vervallen.
Deze bougiekappenstes zijn gewoon verkrijgbaar bij een automaterialenzaak.
heiligschennis?? onder de kap trek ik me daar weinig van aan!! mooi lopen en rijden moet ze doen! dat vind ik wel belangrijk. Dus als er iets beter bestaat dan het originele,zal ik niet vlug twijfelen