Thx voor de reacties,
Als de thermosstaat stuk zou zijn (niet opent) doet de kachel het dan ook niet?
Ride to live, live to ride
Venom schreef:Thx voor de reacties,
Als de thermosstaat stuk zou zijn (niet opent) doet de kachel het dan ook niet?
Integendeel. De kachel moet het altijd doen (zolang de knop op warm staat natuurlijk). De thermostaat opent de verbinding naar de radiateur.
mpostma schreef:Venom schreef:Thx voor de reacties,
Als de thermosstaat stuk zou zijn (niet opent) doet de kachel het dan ook niet?
Integendeel. De kachel moet het altijd doen (zolang de knop op warm staat natuurlijk). De thermostaat opent de verbinding naar de radiateur.
De kachel kan niet werken vanwege een luchtbel in het systeem.
Ich bin ein Breaker
Exact dit verhaal heb ik gehad met mijn ex-xantia. In no-time een warme (hete) motor en begon de fan te loeien. Eerste paar kilometer doet de verwarming het wel (loei heet zelfs) maar daarna alleen maar koude lucht….
Niks geen sensors kapot maar wel de koppakking was de conclusie
Ik hoop voor je dat het dit niet is
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Wel is m’n peilstok nu zo wit dat er niet eens meer een oliepeil te bekijken is.
Toch koppakking dus denk ik.
Melk in het carter, ai, dat had ik over het hoofd gezien. Da’s niet goed nee….
Ich bin ein Breaker
Ik zou toch eerst maar eens beginnen met het koelcircuit te repareren… daar lijkt het nodige aan mis; verstopte radiateur of kapotte thermostaat wellicht?
Hier ben ik van de week een paar avonden mee aan het stoeien geweest.
Thermostaat er uit gehaald en in kokend water, die was goed.
Teruggeplaatst en daarna het systeem goed ontlucht.
De ventilator wil echter niet gaan draaien, dit heeft ie volgens mij ook nog nooit gedaan.
Draadje in de stekker gestopt tussen plus en min, en gewoon wel draaien.
draadje tussen de andere plus en de min en gewoon hard draaien.
Gisteren maar een nieuw thermocontact gehaald bij de Citroën dealer.
(gelijk veel bekijks met de BX tussen die modernere dingen )
Vandaag een wat langer stuk gereden en weer koelwater verdwenen.
Motor goed warm laten draaien, maar kon niets ontdekken.
Motor uitgezet en zie in éne water uit het blok druppelen.
Dit kwam uit de buurt van de as van de waterpomp.
Eindelijk probleem ontdekt dus…..
Komende week dus D-riem en waterpomp maar laten vervangen.
Of heeft er iemand een ander idee bij dit verhaal????
Ride to live, live to ride
karel schreef:Wel is m’n peilstok nu zo wit dat er niet eens meer een oliepeil te bekijken is.
Toch koppakking dus denk ik.Melk in het carter, ai, dat had ik over het hoofd gezien. Da’s niet goed nee….
Dit blijkt dus vaker voor te komen door vaak korte stukjes te rijden (rij de laatste tijd vaak niet meer dan 10 kilometer). Vandaag dus de motor goed warm gereden en de witte smurrie is goeddeels verdwenen, moest daarna wel weer olie bij vullen.
Ride to live, live to ride
Venom schreef:Komende week dus D-riem en waterpomp maar laten vervangen. Of heeft er iemand een ander idee bij dit verhaal????
Lijkt me een prima plan. Ik zou zeggen, laat ook de nokkenas- en krukaskeeringen en de span/looprollen meenemen, je krijgt er zoveel spijt van als dat over een paar maanden lek gaat danwel in de soep loopt.
Venom schreef:karel schreef:Wel is m’n peilstok nu zo wit dat er niet eens meer een oliepeil te bekijken is.
Toch koppakking dus denk ik.Melk in het carter, ai, dat had ik over het hoofd gezien. Da’s niet goed nee….
Dit blijkt dus vaker voor te komen door vaak korte stukjes te rijden (rij de laatste tijd vaak niet meer dan 10 kilometer). Vandaag dus de motor goed warm gereden en de witte smurrie is goeddeels verdwenen, moest daarna wel weer olie bij vullen.
Ah, wit v/d sludge bedoelde je…
Ich bin ein Breaker
karel schreef:
Ah, wit v/d sludge bedoelde je…
Inderdaad.
Ik heb ergens gelezen dat ik voor nood nog wel een tijdje kan rijden als de vuldop een halve slag geopend is, systeem bouwt dan geen druk op.
Kan dit kwaad???
Ik hou het toerental onder de 3000 en geen filerijden…
Groet, Erwin
Ride to live, live to ride
Dit weekend de auto naar de garage gebracht. Het was inderdaad de waterpomp die lek was.
Waterpomp, distributie en spanrol vervangen.
Ook de V-snaar die er vlak bij zit is vervangen, die was helemaal aangetast door het weggelekte koelwater.
Verlopig kan ze er weer tegenaan (hoop ik )
Het slechte starten, vooral bij vochtig weer is nog niet over, maar de motor loopt verder weer prima.
Als het weer wat beter wordt de verdeler en bougie kabels en doppen maar ‘s vervangen.
Groet Erwin
Ride to live, live to ride
Mooi dat het opgelost is! Kan je er weer even tegen. Heb je nog een stel mooie foto’s van die bak? Ik ben wel benieuwd eigenlijk….
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
en hoe luid de uitslag van de klinkerweg test
Geslaagd!
Twee kinderen lagen te slapen achterin en zijn er niet wakker van geworden.
De drentse hondsrug is echt een perfect veersysteemtestgebied…
groet Erwin
Ride to live, live to ride
Venom schreef:
Naast een trs in Müsselkanaal
Waar ligt dat? ik ken wel Musselkanaal..
Foto gemaakt op de parking van de Lidl? Jammer dat ik je niet gespot heb…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993