Hallo,
Ik ga mijn audioversterker weer eens inbouwen: versterkertje van mijn head-unit wordt erg heet met het warme weer en komt ook wat power te kort.
Hiervoor wil ik een plus-kabel trekken vanaf de accu naar de achterbak. Ik wil de voedingskabel het liefst door de vuurmuur direct in de cabine hebben maar zie zo 1-2-3 geen handig gaatje dat ik kan gebruiken.
Heeft iemand tips om dit makkelijk voor elkaar te krijgen? Alvast dank!
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
ben ook erg benieuwd!
Bij de type I is er een gat waar de km-kabel doorheen gaat. De type II heeft dacht ik een electronische teller, dus dan zal er ook wel niet direct een kabel van de bak naar het dashboard lopen, maar ik kan me wel voorstellen dat dat gat er nog steeds zit en afgedopt is met een rubbertje oid. Behalve wat cosmetische, electronische en veiligheids fun is er immers niet zo veel verschil tussen de I en de II.
Animal triste post coitum
Ik ga eens zoeken naar dat KM-gaatje, kun je aangeven waar het ongeveer zit? Ter hoogte van de klokken of elders?
Als het er zit, dan moet het ongeveer op de lijn van het rempedaal zijn en dan zo’n 20cm naar boven. Het gat is ± 6cm in doorsnee.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
mooi ik ga klussen dit weekend!
dank je wel
Ik heb het net ook geprobeerd met de tip van Janus. Ik schrijf de stappen die ik gevolgd heb ff uit:
Benodigdheden:
- torx-schroevendraaier
- scherp, lang stokje (ca. 40 cm) o.i.d.
- twee vrije uurtjes en bergen geduld
1) Dashboardkastje uitnemen. Die zit rondom vast met 8 schroeven, 2 daarvan zitten in de scharnieren. Wip het plastic sierplaatje om het slot los en doe hetzelfde met het binnenlampje (schroevendraaier onder voorste rand steken). Kastje nu aan de voorruitzijde omhoog trekken en met ‘n draaiende beweging uit het dashboard tillen. Vergeet niet de stroomdraad voor het lampje los te maken voor je het kastje helemaal uitneemt.
2) De rubberen mof kun je nu zien als je een beetje rechts tussen de rommel rechtdoor kijkt. Er loopt één kabel doorheen, het gat daarnaast is nog vrij. Prik dit gaatje door met het lange scherpe stokje. Die zie je er in het motorcompartiment weer uit komen, ca. 20 cm schuin onder de rechterveerbol.
3) Steek vanuit de motorruimte de plusdraad door je net gemaakte gat. Rustig aan anders druk je rubberen mof uit zijn sponning, deze is een bitch om er weer in te krijgen. Om de draaddoorvoer te vergemakkelijken, kun je het eerste stuk een beetje invetten.
4) Raas en tier als je de draad er doorheen hebt getrokken, en constateert dat je een metertje of anderhalf te kort komt.
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
oooh wat eeerg net te kort hebben na dat geknutsel…..
wel zeer bedankt voor de mooie beschrijving! ik was tijdje terug van plan om dat te doen maar het weer leit het toen niet toe..
maaaaaar met deze beschrijving moet het lukken…lekker veel draad gebruiken. cool
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 01-06-2005
- ID/DS ID19P
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
Hallo,
ik gebruik de plek waar anders de slangen van de airco in het schutboard gaan. Hier zit dan een ovaalvormige rubberen afdichtdop waar je een gaatje in kunt prikken. De kabel komt dan rechtsboven bij de pedalen uit.
Heb deze methode gebruikt bij een XM serie 2 MET en ZONDER airco. Zonder airco is net wat makkelijker.
Citroëns tot op heden:
GSA X3 (‘81), CX 25 GTI (‘87), ID19P (‘65),
XM 2.0 16v (‘95), XM 2.0 16v (‘96),
C5 2.0 16v (‘02), C6 2.7 HDI (‘06).
eXaMple schreef:oooh wat eeerg net te kort hebben na dat geknutsel…..
wel zeer bedankt voor de mooie beschrijving! ik was tijdje terug van plan om dat te doen maar het weer leit het toen niet toe..
maaaaaar met deze beschrijving moet het lukken…lekker veel draad gebruiken.
Ik heb dit project een paar weken terug pas afgemaakt. Hierbij wat foto’s:
Aansluiting + zekeringhouder bij de accu. Zekeringhouder zit vast met 2 tie-rap’jes:
Eerste stuk van de kabel ligt los tussen het plastic landschap ter linkerzijde:
De rest van de kabel kun je voorzichtig bij de aanwezige kabels frotten:
Hier floept ie rechts door de firewall…:
... en komt ie er onder het dashboard weer uit:
Je kunt de kabel mooi wegwerken in de plastic deur-/interieurlijsten. Dit gaat het makkelijkste als je de stoelen losschroeft, anders kom je niet bij de blind weggewerkte bouten bij de middenstijl. Signaaldraden heb ik links gelegd, vanuit de middenconsole onder het tapijt door naar de zijkant.
Nu klinken mijn Focals toch een heel stuk lekkerder!