Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Poeh Marten, weer een hele klus zo. Ik geef het je maar weer te doen. Dus dit zijn de beruchte Citroëns waarover ik de kenners altijd hoorde zeggen dat het zo beroerd sleutelen was. Ze is het wel waard hè. Die foto van de GS op de snelweg is wel super hoor. Potdikke wat is deze kleur fraai.
Nogmaals heel veel suc6 met het sleutelwerk.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Weer een update:
Vandaag had ik een sleutelhulp gecharterd om het blokje eruit te kunnen tillen. De symbolische eerste technisch significante handeling was het losmaken van de laatste motor/baksteun.
Het eruit tillen van de motor was relatief gezien een fluitje van een cent. Alles was al los, dus eigenlijk alleen nog olies afgetapt uit bak en motor. Daarna blokje hout tussen krik en carter. Daarna de combinatie vooruit bewegen, versnellingshandel demonteren (deze past niet onder de traverse van het subframe) en dan het hele zaakje op de krik naar voren rollen. Daarna moest nog iemand de bak vast houden, want het zwaartepunt van de combinatie zit ong. bij de koppeling.
Hierna motor en bak van elkaar gescheiden.
Zo lag het spul vervolgens in de kofferbak van de BX.
En hier de voorkant van de GS compleet kaal. Het leek wel alsof de GS
stuurbekrachtiging had, zo licht stuurde deze bij het verplaatsen
Edit: om de een of andere reden werkt het kopieren van files naar de @Home webspace niet, dus ik zet ze ook even op mijnalbum. Verzoek aan de moderator om de img tags niet weg te halen. Ik hoop dat het later wel werkt en nu vertraagt het niet.
mpostma schreef:(...) Edit: om de een of andere reden werkt het kopieren van files naar de @Home webspace niet, dus ik zet ze ook even op mijnalbum. Verzoek aan de moderator om de img tags niet weg te halen. Ik hoop dat het later wel werkt en nu vertraagt het niet.
Ik blijf er af
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ha, een BX-sahara !
Maareh, dat begint er goed op te lijken zeg, klasse!!!
Schopje: foto’s gefixt.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
mpostma schreef:Schopje: foto’s gefixt.
Wat een werk…. ik kreeg bij het zien van je foto’s meteen weer last van Bad-memories… man, wat heb ik die Gs’jes en Gsa’s vervloekt in de werkplaats!
Maar ja, ‘t blijft een leuke auto….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:mpostma schreef:Schopje: foto’s gefixt.
Wat een werk…. ik kreeg bij het zien van je foto’s meteen weer last van Bad-memories… man, wat heb ik die Gs’jes en Gsa’s vervloekt in de werkplaats!
Maar ja, ‘t blijft een leuke auto….
Sleutelvriendelijk zijn ze niet echt nee.
Het lullige is dat revisie/nakijken + montage nog veel meer tijd gaat kosten. Ik kan mijn borst dus nog wel natmaken.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Joh, wees blij dat ‘t geen Sm is
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
En weer een update. Dit keer zonder ploaties.
Vanavond de oude bak voor de helft uit elkaar getrokken en een aanvang gemaakt met het demonteren van de motor.
Bevinding 0:
Er staat een iets ander serienr op de bak (iets met een 13 ipv een 14). Maar eens goed bekijken of de bakken wel dezelfde tandwielen hebben.
Bevinding 1:
1 differentieelasje is net zo slecht als de andere 2 van de donorbak (hoor je ruisen als je ronddraait) en het andere differentieelasje heeft een goed lager. Die draait nog met enige weerstand (van de keerring) en maakt geheel geen geluid.
Bevinding 2:
benzinepomp is uistekend. Het feit dat ie dus niet wilde starten in den beginnen lag niet aan de slechte benzinepomp maar aan een poreuze leiding van pomp naar carburateur.
Bevinding 3:
Koelbeplating zit met best wel veel boutjes vast. Facsinerende ontdekkingstocht.
Bevinding 4+5:
De krukaskeerring achter het vliegwiel is hardstikke droog. Gezien het feit dat ie bij de Turbo D12 juist begon te lekken nadat ik hem preventief had vervangen, heb ik mijn twijfels of ik dat nu wel wil. Eigenlijk alleen maar door iemand die “damn sure” is dat ie er absoluut goed en lekvrij in gezet kan worden.
Het toplager kwam er in losse ringetjes uit. Niet zo gek dus dat ie een (naar) geluid maakte alsof het toplager ernstig NDK was.
Bevinding 6:
De nokkenaskeerringen aan de voorkant (bij de distributietandwielen zijn hadstikke droog.
Bevinding 7:
Aan de achterkant is de zaak wel flink nattig en dan vooral aan de onderkant. Ik heb nog niet alle beplating eraf (ik moet nog de uitlaatspruitstukken demonteren), maar ik vermoed dat het de o-ringen op de olieretourpijpen zijn die lekken.
Bevinding 8:
De remblokken+ schijven van het donorblok zien er nog verrekte goed uit. Altijd goed nieuws voor de knierten onder ons.
Bevinding 9:
de dynamo maakt enge knisperende geluiden als je hem ronddraait. Maar even goed nakijken dus. De startmotor heeft ook eens het lef gehad (met de Puzzeltoch na de Twenteraid) om eens dienst te weigeren, dus die gaat ook uit elkaar ter controle.
Bevinding 10:
de distributieriemen zien er droog en gebruikt uit en de spanrollen zijn (oppervlakkig) verroest.
Bevinding 11:
je poten worden goed zwart van al die rommel.
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
mpostma schreef:Bevinding 11:
je poten worden goed zwart van al die rommel.
Verder is dit wel een fascinerend draadje aan het worden Marten. Ik pak er af en toe een technische bijbel bij om het te volgen. Nogmaals veel klusgenoegen. Enne, krijg je de troep er weer af??
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
mpostma schreef:Bevinding 3:
Koelbeplating zit met best wel veel boutjes vast. Facsinerende ontdekkingstocht.
Wat komt mij dat toch bekend voor! Ik heb wel flink ruzie gehad met die dingen. Ik moet dan ook bekennen dat ik de rechter eens ingeknipt heb om hem weer terug te plaatsen.
Ik had er even geen zin meer in en wilde snel op vakantie. ops:
Verder kan je je vast nog wel mijn verhaal herinneren van de distributiewissel. De riemen blevenmaar aanslepen. Door het hele tunnelstelsel is het haast onmogelijk om te horen waar het precies aansleept. En als ik hem met de slinger rond draaide dan sleepte hij niet aan….
Uiteindelijk was het de beplating achter de ventilator. Hiervoor heb ik die beplating er 3 keer af gesleuteld en zelfs vervangen door een ander exemplaar die precies het zelfde deed. Wat heb ik die zooi vervloekt!!!
Persoonlijk adviesje: lagers never nooit niet 2e hands demonteren. Er hoeft maar 1 piepklein rottig rotvuiltje in te komen en het lager is in notime naar de kloten. Bij mijn Eend wordt elk lager wat er uit gaat, vervangen door een nieuw lager. Zo heb ik zelfs wiellagers waar ik nog geen 1000km mee heb gereden resoluut weggemikt. Niet dat ik nou zulke slechte ervaringen heb met 2e hands lagers, maar ik wil het risico gewoon niet nemen omdat lagers vaak niet al te makkelijk uit te bouwen zijn.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Persoonlijk adviesje: lagers never nooit niet 2e hands demonteren. Er hoeft maar 1 piepklein rottig rotvuiltje in te komen en het lager is in notime naar de kloten. Bij mijn Eend wordt elk lager wat er uit gaat, vervangen door een nieuw lager. Zo heb ik zelfs wiellagers waar ik nog geen 1000km mee heb gereden resoluut weggemikt. Niet dat ik nou zulke slechte ervaringen heb met 2e hands lagers, maar ik wil het risico gewoon niet nemen omdat lagers vaak niet al te makkelijk uit te bouwen zijn.
Vervang jij ook de hoofdlagers van de krukas dan maar preventief? Het lijk mij nogal overdreven. Er zijn zelfs genoeg lagers (zoals wiellagers) die notabene keerringen hebben, dus als je ze niet uit elkaar haalt is er niks aan de hand. Verder is het ook een kwestie van netjes werken natuurlijk.
Lelijke Eend schreef:Persoonlijk adviesje: lagers never nooit niet 2e hands demonteren. Er hoeft maar 1 piepklein rottig rotvuiltje in te komen en het lager is in notime naar de kloten. Bij mijn Eend wordt elk lager wat er uit gaat, vervangen door een nieuw lager. Zo heb ik zelfs wiellagers waar ik nog geen 1000km mee heb gereden resoluut weggemikt. Niet dat ik nou zulke slechte ervaringen heb met 2e hands lagers, maar ik wil het risico gewoon niet nemen omdat lagers vaak niet al te makkelijk uit te bouwen zijn.
Over het algemeen zijn het voorspanlagers en is het dus verstandig deze na demontage te vervangen,
dit vanwege geringe vervorming en het verlies van de voorspanning.
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
Plaatjes:
Bovenaanzicht
Dit is onder het vliegwiel te zien (krukaskeerring)
Wat plaatjes van de buitenkant van de cilinders + distributieriemen
Het vliegwiel plus op de achtergrond de drukgroep en koppeling
Zoom in om de koppelingsplaat. Niet super meer. Het ringetje in het midden is een van de restanten van het toplager.