Bovenop de dieselpomp zit een luchtleiding die is verbonden met de inlaatdruk.(Turbo) Als ik deze loshaal, wordt de motor iets trager in het hoge toerengebied (dus net of de turbo niks doet) Wat gebeurt er dan?Krijgt dan motor met deze leiding los minder brandstof of is het puur een vervroeging?
Iemand vertelde mij dat ie een stuk zuiniger is met deze leiding los. Als dat waar is is het misschien de moeite waard om hem los te laten (zoals het ook was toen ik dewagen kocht)
Wat weten de expers op het forum hiervan?
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
Deze zorgt inderdaad voor meer brandstof in het turbogebied.
Een losse slang zal dus voor minder vermogen zorgen.
Zuiniger rijden kun je beter met je rechtervoet regelen.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Op je topicvraag kan ik alleen maar JA zeggen, dus goed vastmaken….klem goed aandraaien dus.
En controleer ook of er geen barstjes of scheuren in zitten.
Bram schreef:Op je topicvraag kan ik alleen maar JA zeggen, dus goed vastmaken….klem goed aandraaien dus.
En controleer ook of er geen barstjes of scheuren in zitten.
Ok, maar kun je me ook uitleggen of het schadelijk is om de slang los te laten? Het enige verschil is namelijk dat boven de 2500 toeren de duw in de rug weg is, ondanks dat wil ie dan toch nog 160. maar bij woon-werkverkeer ga ik toch niet scheuren.
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
Bram schreef:Op je topicvraag kan ik alleen maar JA zeggen, dus goed vastmaken….klem goed aandraaien dus.
En controleer ook of er geen barstjes of scheuren in zitten.
Ok, maar kun je me ook uitleggen of het schadelijk is om de slang los te laten? Het enige verschil is namelijk dat boven de 2500 toeren de duw in de rug weg is, ondanks dat wil ie dan toch nog 160. maar bij woon-werkverkeer ga ik toch niet scheuren.
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
huizing schreef:Bram schreef:Op je topicvraag kan ik alleen maar JA zeggen, dus goed vastmaken….klem goed aandraaien dus.
En controleer ook of er geen barstjes of scheuren in zitten.
Ok, maar kun je me ook uitleggen of het schadelijk is om de slang los te laten? Het enige verschil is namelijk dat boven de 2500 toeren de duw in de rug weg is, ondanks dat wil ie dan toch nog 160. maar bij woon-werkverkeer ga ik toch niet scheuren.
Of het echt schadelijk is durf ik niet te zeggen, maar waarom wil je die slang er dan vanaf laten…..wil je dat hij zuiniger gaat lopen of zo ?
Dan moet je gewoon het gaspedaal minder diep indrukken lijkt me.
huizing schreef:Bram schreef:Op je topicvraag kan ik alleen maar JA zeggen, dus goed vastmaken….klem goed aandraaien dus.
En controleer ook of er geen barstjes of scheuren in zitten.
Ok, maar kun je me ook uitleggen of het schadelijk is om de slang los te laten? Het enige verschil is namelijk dat boven de 2500 toeren de duw in de rug weg is, ondanks dat wil ie dan toch nog 160. maar bij woon-werkverkeer ga ik toch niet scheuren.
De duw word toch veroorzaakt door de Turbo (die vrijwel geen energie vereist), het lijkt me sterk dat motor zuiniger zou lopen.
Misschien wat crue, maar kan je dan niet beter ax diesel rijden?
Hoog tijd dat Karel en/of Marten zich hier even melden voor wat meer technische details…..ik begrijp uit de openingspost van Huizing dat het verbruik van de XM TD hem wat tegenvalt :
Dat los je volgens mij niet op door de turbo niet meer mee te laten werken.
Bram schreef:Hoog tijd dat Karel en/of Marten zich hier even melden voor wat meer technische details…..ik begrijp uit de openingspost van Huizing dat het verbruik van de XM TD hem wat tegenvalt :
Dat los je volgens mij niet op door de turbo niet meer mee te laten werken.
Ik ben zelf nu 4000 km verder en gemiddeld verbruik ligt tussen 1 op 15 en 16,5. Ik vind dat niet tegenvallen, maar ik wacht even reactie af van TS.
Het verbruik valt me zeker niet tegen. Ben van de week naar duitsland geweest (150 km snelweg.120 rijden) en dat kostte mij zes flessen zonnebloemolie, (1 op 25) Dus zeer goedkoop, maar zonder de slang waar we over spreken. Doe ik de slang er weer op, dan zitten we met een snelle wagen die 1 op 15 verbruikt. Nog zeer netjes, maar de 1 op 25 spreekt me beter aan. In het weekend sluit ik de slang weer even aan en mag ie “los”.
Door op deze manier te rijden rij ik zeer luxe en comfortabel en goedkoop en kan ik nog snel ook (met een simpele handeling) . Onderhoud doe ik zoveel mogelijk zelf en onderdelen haal ik van de sloop. ondertussen lach ik iedereen uit die mij voor gek verklaard om zo’n “dure” Xm, te kopen. Waar koop je nu een mooie luxe Td 2.1 voor 900 euro? Maar even on topic: ik wil dus graag weten of het ook kwaad kan om zonder die slang rond te tuffen. De zaak moet natuurlijk niet stuk.
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
...
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
peugeotlover schreef:die slang MOET erop
deze regelt dat er extra brandstof is wanneer de turbo druk levert dus zonder dat slangetje gaat hij een te armmengsel krijgen.
Dat is waar bij benzinemotoren, daar is de lucht brandstofverhouding gekoppeld. Maar bij een diesel is het vermogen alleen afhankelijk van hoeveel diesel eringespoten word. Een te arm mengsel bestaat dus niet.. Daar gaat ie alleen maar langzamer van lopen..Maar schadelijk is het niet.
Of zit ik nu onzin te verkopen?
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
1 op 25 met een dikke bak van 1300 kg op zonnebloemolie ?
Heb je wel goed gerekend ?
peugeotlover schreef:die slang MOET erop
deze regelt dat er extra brandstof is wanneer de turbo druk levert dus zonder dat slangetje gaat hij een te armmengsel krijgen.
en de turbo werkt ook zonder slangetje de motor krijgt alleen geen extra brandstof die zorgt voor extra kracht
Een diesel werkt ALTIJD met een luchtoverschot. De verhouding maakt i.t.t. bij een benzine auto voor de ontbranding helemaal niks uit.
Maar uiteraard krijg je de prestaties van een ongeblazen diesel als je de slang eraf laat. Het zou trouwens een behoorlijk verschil moeten maken en niet “iets”.
Wat betreft zuiniger rijden. Ik probeer me in de gedachtengang te verplaatsen van diegene die die uitspraak gedaan heeft, maar het lukt me niet.. WAAROM Zou je in godsnaam van een turbodiesel weer een ongeblazen diesel willen maken?
Een turbodiesel is met rustig rijden mede zuiniger dan een ongeblazen diesel omdat ie veel minder toeren maakt maar toch genoeg kracht kan ontwikkelen dankzij die turbo PLUX extra brandstof. Een motor die harder werkt met minder toeren is efficienter dan een motor die minder hard werkt met meer toeren. Sorry hoor, maar ik vind he onbenulligheid ten top om die slang eraf te halen met het oog op het branstofverbruik. Koop dan een Suzuki Alto of ga met de trein.
Maaf of het echt schadelijk is?? Nee. Het is niet echt schadelijk. Je houd er alleen een gruwelijk trage bak aan over en je doet het effect weer teniet als je uit gebrek aan trekkracht weer ver in de versnellingen moet gaan doortrekken. Meja, je bent geheel vrij om te doen wat je niet laten kan.
mpostma schreef:Een turbodiesel is met rustig rijden mede zuiniger dan een ongeblazen diesel omdat ie veel minder toeren maakt maar toch genoeg kracht kan ontwikkelen dankzij die turbo PLUX extra brandstof.
Het verschil is pas merkbaar boven de 2500 toeren, bij lage toeren maakt het geen verschil. Ik kan dus gewoon vlot optrekken tot 120. Pa als je gaat inhalen en even het maximale wil aanspreken merk je dat er iets aan pk’s mist. Doortrekken is dus helemaal niet nodig. Juist met de turbo ga je wel doortrekken omdat er dan boven de 2500 wel opeens pk’s zijn.
De reden waarom ik geen Alto koop lijkt me wel duidelijk: Ooit eens in zo’n ding gereden? Zuinig rijden hoeft niet perse te betekenen dat je in ee koekblik moet rijden..
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
huizing schreef:mpostma schreef:Een turbodiesel is met rustig rijden mede zuiniger dan een ongeblazen diesel omdat ie veel minder toeren maakt maar toch genoeg kracht kan ontwikkelen dankzij die turbo PLUX extra brandstof.
Het verschil is pas merkbaar boven de 2500 toeren, bij lage toeren maakt het geen verschil. Ik kan dus gewoon vlot optrekken tot 120.
De reden waarom ik geen Alto koop lijkt me wel duidelijk: Ooit eens in zo’n ding gereden? Zuinig rijden hoeft niet perse te betekenen dat je in ee koekblik moet rijden..
De turbo van de XM zou toch al bij 2000/2200 serieus moeten gaan sleuren. Heb je een uitvoering met turbodrukmeter? Dan moet je zien dat ie turbodruk opbouwt vanaf ong. 1800 toeren. Lijkt me dat er iets mis is met de luchtaanvoerbuizen. Het verschil tussen turboloos en met turbo zou echt een flink verschil moeten zijn.
Sja, ik heb ook wel eens in een alto gereden (daarom haal ik het voorbeeld ook aan).