Zeg waterman, bedenk ook eens dat mensen gewoon een mening mogen schrijven.
En ik schrijf mijn mening enkel uit ervaring.
Iets “moderns” zoals Xenon is niet vanzelfsprekend een mooi iets voor elk mens op aarde. Maar dat is met elke nieuwe uitvinding zo.
En hou eens op met het trekken van die gekke conclusies, welke je in meer topics al eerder heb gedaan. En dan bedoel ik vooral jouw negatieve reacties in BX-topics en tegenover BX-rijders.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
mpostma schreef:waterman771 schreef:
En wat voor “soort” mensen rijden dan met Xenon volgens jou? Ten eerst vind ik dat je hiermee een groep mensen aan het beledigen bent, terwijl jij achter het stuur van die BX van je helemaal niet kan vaststellen wat voor “soort” mens in die Xenonbak rijdt. Ten tweede schrijf ik hier toch ook niet dat BX-rijders van een bepaald ” soort ” zijn. En ten derde is ieder mens een mens. Als we in soorten mensen gaan denken, krijgen we een herhaling van een donkere periode uit onze geschiedenis. Kortom, denk eens even na voor je dit soort GELUL op een leuk forum neerzet.
Soms scheelt het best als je even wacht. Dan schrijft iemand anders precies op wat je ook had willen zeggen… (maar dan nog beter).
Amen.
Volgens mij werd de verlichting-discussie ook gevoerd toen halogeen net geïntroduceerd was, en straks gaan we het nog een keer beleven met de LED-verlichting.
Xenon rules, LED nog meer.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
XBXG schreef:Zeg waterman, bedenk ook eens dat mensen gewoon een mening mogen schrijven.
En ik schrijf mijn mening enkel uit ervaring.Iets “moderns” zoals Xenon is niet vanzelfsprekend een mooi iets voor elk mens op aarde. Maar dat is met elke nieuwe uitvinding zo.
En hou eens op met het trekken van die gekke conclusies, welke je in meer topics al eerder heb gedaan. En dan bedoel ik vooral jouw negatieve reacties in BX-topics en tegenover BX-rijders.
ach, jij kunt er ook niets aan doen dat je het niet begrijpt. Dat heb je met jou soort mensen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Uit persoonlijk oogpunt vind ik het Xenon aan de voorkant wel aangenaam. Ik hoop toch ook dat vrachtwagenchauffeurs mij net wat sneller opmerken als ik aan kom rijden (en niet naar links gaan slingeren).
@XBXG. Gezien wat ik waterman al eerder al dan niet gekscherend heb zien schrijven op het forum, vond ik deze stellingname nog vrij “netjes”. Ik vind de hokjesgeest waarin je “een bepaald soort mensnen met Xenon” beschrijft ook aardig storend. De geytenwollen sokken gedachte spookte ook al mijn hoofd rond, voordat waterman erover begon.
Ik heb me al jaren geleden neergelegd bij het geitenwollensokkenidee. Geen probleem mee.
En dat soort leasehokkenrijders kom ik elke dag tegen. Ga maar eens elke dag tussen Hilversum en Amsterdam rijden, dan kom je ze elke dag tegen.
Verder vind ik het een zinloze discussie. Er wordt gewoon gevraagd of mensen vóór of tégen Xenon-verlichting zijn.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
En ik vind het volk wat SM rijdt ook stinken .
Hehe. Nouja, even los van of men Xenon mooi of niet mooi vindt, dat een bepaald soort mensen anders, slecht of minder is omdat ze een voorkeur hebben voor een bepaald type verlichting is denk ik een rare gedachte.
Je kan het niks vinden, maar of dat nou wat zegt over de bestuurder/eigenaar van het voertuig waarop ze zitten, lijkt me wat ver gaan. Waterman is zoals gebruikelijk niet heel subtiel, maar ik vind dat ie wel gelijk heeft. Je kan het niks vinden, maar dat dat iets zegt over de groep ‘eigenaren van auto’s met xenon’... nee lijkt me niet.
Mocht de discussie hier nou verder gaan, goed, maar beperk je tot echte argumenten. We gaan er in dit draadje niet uit komen, maar ik zie gewoon niet wat gevoelsmatige inschattingen van de eigenschappen van de gemiddelde xenon-auto-bezitter aan de discussie bijdraagt.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
We gaan er hier ook niet uitkomen denk ik.
En ik heb enkel gezegd dat ik de associatie maak met leasehokken en Xenon-verlichting.
Zo wordt ook vaak gezegd dat als je een bumperklever hebt in je binnenspiegel, het meestal een VW is. En ook dát is meestal waar.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ja, maar of dat raar is? De nieuwere auto’s op de weg zijn het meest uitgevoerd met xenon, en een zeer grote proportie van de nieuwere auto’s is lease… ergo een nogal groot deel van de auto’s met xenon is lease. Dat lijkt me iets wat je met gezond verstand kan beredeneren. Maar, of dat betekent dat er in al die xenon-lease machines bestuurders zitten van het ‘soort’ groene mannetjes met sprieten die het er op gemunt hebben eenieder te verblinden?
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Nee, dat bedoel ik ook niet.
Maar feit blijft dat het verbazend is dat zoveel xenonlicht slecht is afgesteld, terwijl het meestal nieuwe auto’s zijn. Dat moet dan kwaliteit heten?
Doe mij maar geel licht en laat de algehele vernieuwing van zoveel dingen eens stoppen. Ik ben een ouwe lul, ik weet het, al ben ik pas 26.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
zullen we gewoon eens inhoudelijk ingaan op de voordelen van een Xenon installatie?
- veel minder stroomverbruik ten opzicht van Halogeen.
- omdat er veel meer electronica in moderne auto’s zit is het belangrijk om zo min mogelijk energie te verspillen aan de verlichting.
- levensduur van xenon is vele malen groter dan bv halogeen
- altijd gelijke lichtopbrengst, ook na 10.000 uur. Bij halogeen verlichting is de lichtopbrengst na x aantal uren duidelijk minder.
- betere lichtopbrengst…..
- compactere koplampen mogelijk, wat weer goed kan zijn voor de stroomlijn van het voertuig.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik ben vóór, vermits het niet in elkaar geklooide marktplaats-setjes zijn, of van die blauw gekleurde ordinaire H4 lampen. Een auto die af-fabriek uitgerust is met Xenon moet zoals Thijs al zegt met automatische hoogteregeling en wasinstallatie zijn uitgerust.
Verder geldt natuurlijk dat je niet in die lampen moet gaan kijken als je een auto tegemoet rijdt, iets wat je al snel doet op het moment dat je je op basis van vooroordelen aan het ergeren bent. Datzelfde geldt bij het gebruik van mistlampen vóór.
Kleine voetnoot is wel op zijn plaats, veel Citroëns zijn door hun zelfregelend onderstel juist wél geschikt voor aftermarket xenon inbouw, maar dan nog geldt dat het goed moet gebeuren en met name deugdelijk af te stellen is.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik denk dat de hele discussie over Xenon van voorbijgaande aard is nu de LED koplampen op het punt hun intrede te doen.
Was Renault niet bezig met een koplamp voorzien van enkele tientallen lampjes die in groepen worden aangestuurd?
Lijkt me met LED’s nog mooier, kan je de lichtbundel sturen door een groep aan dan wel uit te schakelen waarbij de lens stil kan blijven staan.
Ook dynamische correctie is dan een fluitje van een cent.
Voor nu, Xenon levert veel licht met een lager stroomverbruik dus ik ben me ook aan het orienteren voor mijn Xantia.
Laat maar komen!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Piet Visser schreef:Ik denk dat de hele discussie over Xenon van voorbijgaande aard is nu de LED koplampen op het punt hun intrede te doen.
Was Renault niet bezig met een koplamp voorzien van enkele tientallen lampjes die in groepen worden aangestuurd?
Lijkt me met LED’s nog mooier, kan je de lichtbundel sturen door een groep aan dan wel uit te schakelen waarbij de lens stil kan blijven staan.
Ook dynamische correctie is dan een fluitje van een cent.
Voor nu, Xenon levert veel licht met een lager stroomverbruik dus ik ben me ook aan het orienteren voor mijn Xantia.
Laat maar komen!
Klopt, ook Audi en mercedes zijn samen met Hella al een flink eind op de goede weg met LED koplampen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:zullen we gewoon eens inhoudelijk ingaan op de voordelen van een Xenon installatie?
- veel minder stroomverbruik ten opzicht van Halogeen.
- omdat er veel meer electronica in moderne auto’s zit is het belangrijk om zo min mogelijk energie te verspillen aan de verlichting.
- levensduur van xenon is vele malen groter dan bv halogeen
- altijd gelijke lichtopbrengst, ook na 10.000 uur. Bij halogeen verlichting is de lichtopbrengst na x aantal uren duidelijk minder.
- betere lichtopbrengst…..
- compactere koplampen mogelijk, wat weer goed kan zijn voor de stroomlijn van het voertuig.
Dit geloof ik allemaal graag, maar feit blijft dat verreweg de meeste auto’s met Xenon MIJ verblinden op de weg…zowel voor mij als dat ze achter mij zitten (je ziet niks meer in je AK-spiegel).
Natuurlijk heb ik wel door, als ik op een donkere 80 km weg zit, dat ik best wel wat meer lichtopbrengst zou kunnen gebruiken…maar dan heb ik altijd nog mijn grootlicht.
Vergeleken met de verlichting van auto’s uit de jaren 60 en 70 is het er al een stuk op vooruit gegaan.
En verder sluit ik mij aan bij het gevoel wat Wouter er over heeft.
Juist, ik rijd met geel licht en ben daar best tevreden over, ook al geeft gewoon wit halogeen iets meer licht. De hele reden om nóg meer te moeten zien snap ik totaal niet… En dáár ging/gaat het mij om.
De mens schijnt tegenwoordig niet meer tevreden te kunnen zijn met de verworvenheden uit het verleden.
Iedereen die klaagt over slecht zicht, zou voor de gein eens een weekje in een 2CV of Dyane moeten rijden. Dan zijn ze daarna ineens heel blij met wat ze eerst hadden en is er ook geen behoefte meer om alsmaar méér en méér licht te willen hebben.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX