1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Lekkage automaatbak V6
XMine
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 844
Geregistreerd: 05-12-2006

Gepost: 11 maart 2007 04:14 PM

Ik heb wat rondgezocht, maar kon zo 1, 2, 3 niet hetzelfde onderwerp vinden op het forum.

Mijn V6 van 1992 stinkt zo nu en dan naar olie. Nu heb ik afgelopen dinsdag het oliepeil van de bak nagekeken (motor -322000 km- verbruikt nagenoeg niks). Blijkt dat er wel aardig wat olie bij kon. De bak schakelde erg vroeg op, vandaar dat ik ben gaan kijken. Ben met twee trechters en een slang in de weer geweest, klus geklaard. Maar toch schakelt hij niet zo als voorheen. Zojuist peil weer bekeken, weer in de min! Conclusie: de bak lekt. Daar zal de oliegeur dan ook wel vandaan komen. Enig idee wat de kosten zijn om deze lekkage tegen te gaan. Kan dit met een-of-ander stopmiddeltje of wordt dit een grote (en dure) operatie?

Citroënloos

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 11 maart 2007 05:42 PM
  [ # 1 ]

Zie je ook ATF olie onder je dame liggen? het kan in de papieren lopen!! Maar het kan ook iets kleins zijn een pakking of een oliekering van de automaatbak er zijn er twee. succes. Wink

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
XMine
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 844
Geregistreerd: 05-12-2006

Gepost: 11 maart 2007 06:06 PM
  [ # 2 ]

Ja, er liggen wel wat vlekken op de oprit…
Breng ‘m morgenochtend maar naar de garage!

Citroënloos

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15824
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 11 maart 2007 06:14 PM
  [ # 3 ]

Waar ruikt ATF precies naar?

Ik ben bezig om uit te vogelen wat voor olie er onder mijn automaatbak ligt namelijk.  Wink

Profiel  
 
XMine
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 844
Geregistreerd: 05-12-2006

Gepost: 11 maart 2007 06:19 PM
  [ # 4 ]

Tsja, ik neem aan dat ik de ATF olie ruik…
En hoe dat ruikt…, dat is net zo moeilijk als het omschrijven van een kleur Wink

Citroënloos

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 11 maart 2007 08:51 PM
  [ # 5 ]

Tja, waar ruikt ATF naar?????? Dat ligt vaak aan de staat van de olie, LHM en koelvloeistof kan ik wel herkennen, maar motorolie of ATF? ATF is toch rood van kleur, dus dat zegt voor mij al genoeg. Dus papier eronder en kleur vergelijken

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 11 maart 2007 08:52 PM
  [ # 6 ]
XBXG schreef:

Ik ben bezig om uit te vogelen wat voor olie er onder mijn automaatbak ligt namelijk.  Wink

ATF dus Laughing

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 11 maart 2007 08:59 PM
  [ # 7 ]

Als motor olie schoon is is het lichtbruin van kleur. Als ATF olie schoon is is het rood van kleur. Als motor olie wat ouder is wordt het zwartbruin van kleur, bij ATF wordt het donker rood tegen zwart aan. Wink

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
Chevron
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006

- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Gepost: 12 maart 2007 02:25 AM
  [ # 8 ]

Ik vindt de conclusie van het zal de automaatbak wel zijn die lekt wel een beetje snel en ongebaseerd gemaakt maar het kan ze willen wel eens lekken op de aandrijfaskeerringen en de keerring van de snelheidsgever.
Er is een middeltje van Wynn’s om je bak soepeler te laten schakelen en kleine lekkages te dichten, daar heb ik tot nu toe goede ervaring mee. Toch ook nog even de vraag of je je bakolie wel goed peilt (voor de zekerheid) dit moet met warme draaiende motor, eerst even de bak rustig door alle versnellingen heenhalen en dan nog steeds met draaiende motor het peil controleren met de bak in z’n neutrale stand. Ik ben benieuwd wat er uit komt.

Groeten Gijs.

Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!

Profiel  
 
XMine
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 844
Geregistreerd: 05-12-2006

Gepost: 12 maart 2007 10:43 AM
  [ # 9 ]

Ik peil de bakolie inderdaad met draaiende motor. Afgelopen dinsdag wel met warme motor, gister niet met warme motor. Maakt dat verschil?
Ik heb de bak in de P gezet tijdens het peilen.

Citroënloos

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 12 maart 2007 10:58 AM
  [ # 10 ]
XMine schreef:

Ik peil de bakolie inderdaad met draaiende motor. Afgelopen dinsdag wel met warme motor, gister niet met warme motor. Maakt dat verschil?
Ik heb de bak in de P gezet tijdens het peilen.

Ja, bij koude olie, is het oliepeil ook lager. Kijk maar op de peilstok, daar staat het op aangegeven

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
XMine
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 844
Geregistreerd: 05-12-2006

Gepost: 12 maart 2007 11:29 AM
  [ # 11 ]

Surprisedops: Aha…!
Maar toch breng ik ‘m zometeen even naar de specialist. Heb geen zin in dure geintjes (hoewel ‘t dat nu ook kan zijn…!).
En ja, voorkomen is beter dan genezen.

Citroënloos

Profiel  
 
xm'metje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2764
Geregistreerd: 19-07-2004

Gepost: 12 maart 2007 07:44 PM
  [ # 12 ]

mijn garage peilt de bak met draaiende motor in de “D” en de anwb ook Rolling Eyes

Groet Roy

Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 12 maart 2007 08:31 PM
  [ # 13 ]

Maakt in principe niet uit, D is gevaarlijk als de rem losschiet Laughing
De motor moet draaien om de olie-pomp en de koppelomvormer aan te drijven en daar gaat de olie in zitten

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15824
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 12 maart 2007 08:52 PM
  [ # 14 ]

Wel vreemd om te peilen in D-stand. Klinkt inderdaad gevaarlijk.
Ik heb zojuist bij mij in de P-stand met warme, draaiende motor gepeild en het niveau is perfect op orde. Bij mij ligt er dus LHM onder de motor, maar dat heeft verder niks te maken met dit topic.  Wink

Profiel  
 
xm'metje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2764
Geregistreerd: 19-07-2004

Gepost: 12 maart 2007 08:57 PM
  [ # 15 ]
Willem schreef:

Maakt in principe niet uit, D is gevaarlijk als de rem losschiet Laughing
De motor moet draaien om de olie-pomp en de koppelomvormer aan te drijven en daar gaat de olie in zitten

ooh ok Wink  wij deden het wel met de parkeerrem erop _ iemand de voetrem vasthouden Wink

Groet Roy

Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook