mpostma schreef:Remmen en schijven moeten lekker blijven zitten; je moet de dikke aandrijfasmoer met splitpen die onder je wiel(dop) zit losdraaien. Daarna moet je de fuseekogelbout losdraaien en duimen dat de fusee loskomt uit de draagarm. Daarvoor heb je een moker oid, of als dat niet lukt een fuseekogeltrekker nodig, om de fusee los van de draagarm te tillen. De auto moet dan wel in de laagste stand staan.
Dit dit niet op de krik trouwens. De hydraulica kun je het best drukloos hebben als je de fuseekogel los moet maken. omdat anders de veerpoot niet omhoog wil. Een schroefveer reageert simpel, maar een veercilidner reageert op de hoogteregelaar en dat is niet zo prettig in dit soort gevallen. Dus als je aan de ophanging sleutelt. Zet de auto op bokken en maak daarna de vering drukloos door de wagen in de laagste stand te zetten.
De kracht die je moet zetten op de asmoer is ook wel zodanig dat je dat zelfs niet op steunen wilt doen trouwens. Eerst moer lossen, daarna pas omhoog krikken, en zorg dat je de steunen zo geplaatst hebt dat er zijdelings voldoende ruimte is voor het verschuiven wat gebeurt als de auto een stuk zakt.
mpostma schreef:Dat kan prima op een krik,
Ik ben dit niet met je eens. Als je onder de wagen moet sleutelen, (en zeker als de fusee losmoet ) altijd op bokken. GEwoon voor je eigen veiligheid.
Bedankt voor de correctie.
Ik bedoelde hier te zeggen dat je geen brug nodig hebt, en het met krik (met assteunen, dat is voor mij vanzelfsprekend) moet kunnen redden. Dat noemde ik afgekort “op een krik” maar dat kan inderdaad tot erg gevaarlijke vergissingen leiden.
Ik zei eerder al, bij het uitlaat-verhaal, nooit aan of onder de auto te sleutelen op een krik. Een krik is een hefmiddel, geen ondersteuning. En aan of onder een niet-ondersteunde auto moet je niet willen werken.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:
Ik zei eerder al, bij het uitlaat-verhaal, nooit aan of onder de auto te sleutelen op een krik. Een krik is een hefmiddel, geen ondersteuning. En aan of onder een niet-ondersteunde auto moet je niet willen werken.
Yep, zo is het idd duidelijk.
Zo een hele mooie uileg van jullie twee heel erg bedankt ik zal eens kijken of ik de exicutie uit kan stellen zodat ik een goede warme plek kan vinden om aan de auto te prutsen. Maar ik ben blij dat het nog steeds een haal baar opject is en dat ik mijn lieve autotje niet op hoef te geven omdat ie zo brak is.
Ik ben verder wel zo verstandig om niet onder de auto bezich te zijn zonder goed solide ondersteuning ik heb op mijn stage 1x een auto naar beneden zien komen omdat de brug het begaf en het was een geluk dat er niemand onder stond maar dan weet je al genoeg. toch bedankt voor de bezorgdheid want er zijn er natuurlijk genoeg die wel zo handig zijn zonder ondersteuning te sleutelen.
even nog een vraagje welke kit kan je het beste gebruiken voor die hoes :
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
: Nog even een heel ander iets. ik zit nog steeds met de vraag hoe ik in hemels naam het dashboard open krijg met namen het gedeelte waar de tellers in zitten omdat ik niet bij de achterruitverwarmings schakelaar kan komen en dat ding op een voor mij nog misterieuze wijze vast zit ik heb het stuur en alles al los gedraait maar nog steeds zit ie ergens vast.
Is er mischien op internet een plaatje te vinden waar dat ding overal vast zit :
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
R.Nicolaas schreef:: Nog even een heel ander iets. ik zit nog steeds met de vraag hoe ik in hemels naam het dashboard open krijg met namen het gedeelte waar de tellers in zitten omdat ik niet bij de verwarmings schakelaar kan komen en dat ding op een voor mij nog misterieuze wijze vast zit ik heb het stuur en alles al los gedraait maar nog steeds zit ie ergens vast.
Is er mischien op internet een plaatje te vinden waar dat ding overal vast zit :
Kijk hier eens :
Ga naar BX Techniek en zoek vervolgens wat leuks uit in het menu Dashboard.
R.Nicolaas schreef:
even nog een vraagje welke kit kan je het beste gebruiken voor die hoes :
Het beste kan je daar even wat van lenen bij een garage, of laat ze even afkitten, anders kost het je aan kit bijna net zoveel als aan materiaal om ‘m echt te repareren….
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
R.Nicolaas schreef:: Nog even een heel ander iets. ik zit nog steeds met de vraag hoe ik in hemels naam het dashboard open krijg met namen het gedeelte waar de tellers in zitten omdat ik niet bij de verwarmings schakelaar kan komen en dat ding op een voor mij nog misterieuze wijze vast zit ik heb het stuur en alles al los gedraait maar nog steeds zit ie ergens vast.
Is er mischien op internet een plaatje te vinden waar dat ding overal vast zit :
Om het klokkenspel los te halen hoef je toch helemaal niet bij de verwarmingsschakelaars te komen? Haal het aflegbakje boven-middenop het dashboard eruit (2 schroefjes vooraan, aan de lage kant van het bakje), en trek de cassette-houder linksonder eruit. Dan kun je de (vleugel)moeren aan de achterkant van het tellerblok via de onstane openingen benaderen en eraf schroeven. Is wel wat pielwerk hoor, vooral de linker die je via de cassette-opening loshaalt. Verder stuur eraf, afwerkplaatje vooraan klokkenspel eraf halen (2 schroefjes van onderen) en de 2 schroeven aan de voorkant van het klokkenspel, en dan is het spul in principe los genoeg om bij de lampjes te kunnen komen. Heb het zelf al een aantal keren gedaan, na een paar keer krijg je daar handigheid in.
Ik heb even op een boven genoemde site gekeken en daar staat inderdaad wat jij zegt mooi met foto’s er bij dus dat wordt van de week even klooien waarschijnlijk is het een kwestie van losse contacten want soms gaat het lampje toch weer aan.
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
Om het klokkenspel los te halen hoef je toch helemaal niet bij de verwarmingsschakelaars te komen?
Wie wilde het klokkenspel dan los hebben? De kachelknop zat vast toch?
Daarvoor moet je ook niet bij de knoppen zijn maar bij de voetenruimte van de bijrijder. Daar zit de vloerbedekking met 2 ringetjes tegen de onderkant van het onderste kastje aan; daar moet wat van los. Je ziet dan vanzelf in een hoekje (zie Roel’s site) de kachelkraan zitten. Daar zal wat vastzitten, mogelijk is de kraan door vervuiling vast komen te zitten.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
karel schreef:Om het klokkenspel los te halen hoef je toch helemaal niet bij de verwarmingsschakelaars te komen?
Wie wilde het klokkenspel dan los hebben? De kachelknop zat vast toch?
Daarvoor moet je ook niet bij de knoppen zijn maar bij de voetenruimte van de bijrijder. Daar zit de vloerbedekking met 2 ringetjes tegen de onderkant van het onderste kastje aan; daar moet wat van los. Je ziet dan vanzelf in een hoekje (zie Roel’s site) de kachelkraan zitten. Daar zal wat vastzitten, mogelijk is de kraan door vervuiling vast komen te zitten.
Tja, het was me niet helemaal duidelijk waarom, maar hier ging ik op in:
R.Nicolaas schreef:: Nog even een heel ander iets. ik zit nog steeds met de vraag hoe ik in hemels naam het dashboard open krijg met namen het gedeelte waar de tellers in zitten omdat ik niet bij de verwarmings schakelaar kan komen en dat ding op een voor mij nog misterieuze wijze vast zit ik heb het stuur en alles al los gedraait maar nog steeds zit ie ergens vast.
Is er mischien op internet een plaatje te vinden waar dat ding overal vast zit :
Nu zie ik inderdaad verwarmingsschakelaar staan. Nicolaas, bedoel je daar dan de eigenlijke kraan mee, of heb je het nu dan over de draaischakelaars op de middenconsole? Volg eerst maar het advies van Karel, want die draaiknoppen zelf zitten niet zo snel vast. Eventueel kan de bedienkabel die dus naar de draaiknop gaat ook niet helemaal lekker zijn.
Voor de volledigheid, als je bij de middenconsole wat moet verwijderen:
- trek asbak, muntenbakje en loze klepje/ beeldschermpje (zit gewoon stekkertje achter) eruit;
- trek de 3 draaiknoppen eraf (doe een doekje oid om de bekken van de tang zodat je de knoppen niet beschadigt;
- achter de knoppen de 2 kruiskopschroefjes eruit draaien;
- de 2 ventilatie roosters voorzichtig verwijderen mbv een klein schroevendraaiertje of iets vergelijkbaars;
- als je nu in de ventilatiegaten kijkt zie je aan de zijkanten een verzonken metalen lipje zitten. Deze kun je met dat kleine schroevedraaiertje eruit lichten, en tegelijkertijd trek je het paneel naar voren. Die lipjes zitten aan beide kanten, zijn een soort vergrendelingslipjes waar ook veerdruk achter zit.
Hierachter zie je dan ook de printplaat van de verwarmingsschakelaars zitten, en tevens de 2 lampjes die de middenconsole verlichten (als je die toevallig moet vervangen is dit een mooi moment ). Als je hierna nog verder moet wijst het zich redelijk vanzelf.
Ik heb zelf al eens een keer mijn hele dashboard vervangen (vond zwart mooier dan grijs ), het valt echt heel erg mee! En het staat ook nog eens met plaatjes beschreven op http://www.citroenbx.nl/ .
winnetou schreef:karel schreef:Om het klokkenspel los te halen hoef je toch helemaal niet bij de verwarmingsschakelaars te komen?
Wie wilde het klokkenspel dan los hebben? De kachelknop zat vast toch?
Daarvoor moet je ook niet bij de knoppen zijn maar bij de voetenruimte van de bijrijder. Daar zit de vloerbedekking met 2 ringetjes tegen de onderkant van het onderste kastje aan; daar moet wat van los. Je ziet dan vanzelf in een hoekje (zie Roel’s site) de kachelkraan zitten. Daar zal wat vastzitten, mogelijk is de kraan door vervuiling vast komen te zitten.Tja, het was me niet helemaal duidelijk waarom, maar hier ging ik op in:
R.Nicolaas schreef:: Nog even een heel ander iets. ik zit nog steeds met de vraag hoe ik in hemels naam het dashboard open krijg met namen het gedeelte waar de tellers in zitten omdat ik niet bij de verwarmings schakelaar kan komen en dat ding op een voor mij nog misterieuze wijze vast zit ik heb het stuur en alles al los gedraait maar nog steeds zit ie ergens vast.
Is er mischien op internet een plaatje te vinden waar dat ding overal vast zit :Nu zie ik inderdaad verwarmingsschakelaar staan. Nicolaas, bedoel je daar dan de eigenlijke kraan mee, of heb je het nu dan over de draaischakelaars op de middenconsole? Volg eerst maar het advies van Karel, want die draaiknoppen zelf zitten niet zo snel vast. Eventueel kan de bedienkabel die dus naar de draaiknop gaat ook niet helemaal lekker zijn.
Wat wel vaak gebeurt is dat door ondeskundigheid de kabel uit de knop getrokken wordt, of de kabel van de knop is gebroken doordat men toch probeerde de knop iets te laten doen wat ie niet kon. Dat is allemaal echt niet nodig en een boel onnodig gepruts om het weer goed terug te krijgen. Als de kabel zelf stroef zou lopen dan kun je ‘m bijvoorbeeld inspuiten met WD40 of iets dergelijks. Het knopje is gewoon een eenvoudig plastic ding in een plastic plaat waar niet veel aan heel of kapot kan gaan.
Andere boeiende vraag, gaat het inderdaad over de warm/koud (kachel) knop of de ventilatorknop? Daar is nl ook wel eens wat mee mis…
Ich bin ein Breaker
Ik ben ff een dagje weg geweest vandaar de late reactie.
Maar er is volgens mij wat onduidelijkheid onstaan over wat er nou mis is. Het probleem is de achterruitverwarming en de claxon deze zitten in de schotel waar ook je snelheidsmeter en toeren teller ed zitten nu kan ik wel makkelijk bij de claxon schakelaar komen maar ik kreeg die schotel niet los. het heeft ds verder niks met de verwarming of ventielatie knoppen te maken.
Ik hoop nu even op een warme as vrijdag zodat ik eens lekker in die auto kan knutselen aangezien ik geen warme droge plaats heb
Maar als het weer dus mee zit ga ik ik vrijdag eens kijken of ik de bedrading na kan lopen van zowel de achterruit verwarming als de claxon.
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
R.Nicolaas schreef:Ik ben ff een dagje weg geweest vandaar de late reactie.
Maar er is volgens mij wat onduidelijkheid onstaan over wat er nou mis is. Het probleem is de achterruitverwarming en de claxon deze zitten in de schotel waar ook je snelheidsmeter en toeren teller ed zitten nu kan ik wel makkelijk bij de claxon schakelaar komen maar ik kreeg die schotel niet los. het heeft ds verder niks met de verwarming of ventielatie knoppen te maken.
Ik hoop nu even op een warme as vrijdag zodat ik eens lekker in die auto kan knutselen aangezien ik geen warme droge plaats heb
Maar als het weer dus mee zit ga ik ik vrijdag eens kijken of ik de bedrading na kan lopen van zowel de achterruit verwarming als de claxon.
Aha. “Verwarming” als in “Achterruitverwarming”...
Dat kan op de ingewikkelde manier (tellerblok loshalen) maar het kan nog veel simpeler ook: aan de bovenkant van de knop kun je een beetje ruimte maken door de knop een beetje naar beneden weg te duwen. Prik met een heel dun plat schroevendraaiertje ertussen en trek de schakelaar naar voren eruit.
Het truukje gaat er dus om dat je ‘m het eerste stukje helpt (over de “klik” heen) anders trek je gegarandeerd de schakelaar aan mootjes. Succes!
De claxon wordt geregeld via de stuurschakelaar, daarvoor hoef je alleen maar de onderplaat van de stuurkolom los te nemen. De kabelbos loopt rechtstreeks via de stuurkolom naar de zekeringkast toe; je hebt bij het tellerblok dus niets te zoeken.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:
Aha. “Verwarming” als in “Achterruitverwarming”...Dat kan op de ingewikkelde manier (tellerblok loshalen) maar het kan nog veel simpeler ook: aan de bovenkant van de knop kun je een beetje ruimte maken door de knop een beetje naar beneden weg te duwen. Prik met een heel dun plat schroevendraaiertje ertussen en trek de schakelaar naar voren eruit.
Het truukje gaat er dus om dat je ‘m het eerste stukje helpt (over de “klik” heen) anders trek je gegarandeerd de schakelaar aan mootjes. Succes!De claxon wordt geregeld via de stuurschakelaar, daarvoor hoef je alleen maar de onderplaat van de stuurkolom los te nemen. De kabelbos loopt rechtstreeks via de stuurkolom naar de zekeringkast toe; je hebt bij het tellerblok dus niets te zoeken.
Ja de claxon is wel makkeoijker te berijken maar ik weet niet of jij weet wat er met de claxon gebeurt als ze er een alarm in gebouwd hebben en er later half uit gesloopt hebben. want dat is denk ik het euvel.
het is natuurlijk vreemd dat de achterruit verwarming het wel gedaan heeft en de claxon het wel deed als de achterruitverwarming aan stond het hele zaakje werdt wel in no time heel slecht en pas later hebben die prutsers van citroën service beers er na gekeken en een restand van het alarm weg gehaalt maar de claxon en achterruitverwarming kregen ze niet gemaakt.
Maar mischien kom ik er wel achter zodra ik de boel los kan maken wie weet zie ik zo een los stekkertje of iets deregelijks wat er door lomp hij uit getrokken is. we zullen zien eerst het weer een paar graadjes warmer want met 5 graden is het wel erg koud nu
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
R.Nicolaas schreef:karel schreef:
Aha. “Verwarming” als in “Achterruitverwarming”...Dat kan op de ingewikkelde manier (tellerblok loshalen) maar het kan nog veel simpeler ook: aan de bovenkant van de knop kun je een beetje ruimte maken door de knop een beetje naar beneden weg te duwen. Prik met een heel dun plat schroevendraaiertje ertussen en trek de schakelaar naar voren eruit.
Het truukje gaat er dus om dat je ‘m het eerste stukje helpt (over de “klik” heen) anders trek je gegarandeerd de schakelaar aan mootjes. Succes!De claxon wordt geregeld via de stuurschakelaar, daarvoor hoef je alleen maar de onderplaat van de stuurkolom los te nemen. De kabelbos loopt rechtstreeks via de stuurkolom naar de zekeringkast toe; je hebt bij het tellerblok dus niets te zoeken.
Ja de claxon is wel makkeoijker te berijken maar ik weet niet of jij weet wat er met de claxon gebeurt als ze er een alarm in gebouwd hebben en er later half uit gesloopt hebben. want dat is denk ik het euvel.
het is natuurlijk vreemd dat de achterruit verwarming het wel gedaan heeft en de claxon het wel deed als de achterruitverwarming aan stond het hele zaakje werdt wel in no time heel slecht en pas later hebben die prutsers van citroën service beers er na gekeken en een restand van het alarm weg gehaalt maar de claxon en achterruitverwarming kregen ze niet gemaakt.
Maar mischien kom ik er wel achter zodra ik de boel los kan maken wie weet zie ik zo een los stekkertje of iets deregelijks wat er door lomp hij uit getrokken is. we zullen zien eerst het weer een paar graadjes warmer want met 5 graden is het wel erg koud nu
Ik zou dat claxon-verhaal dan vooral vooronder het linker binnenscherm zoeken en vandaar af terugzoeken. Bij het tellerblok zit er niks voor iig., zelfs als er vrij ernstig aan gekloot is zie ik nog niet in waarom je daar zou moeten zoeken.
De verwarmingsschakelaar kan zelf defect zijn of er kan een relais gesneuveld zijn. De kabel loopt vrij direct naar de zekeringplaat als ik me goed herinner, de schakelaar kun je er via de voorkant afhalen, inclusief de kabel, dus daarvoor is ook het tellerblok niet dé plek waar je wezen moet.
Hoe meer je los maakt, hoe groter de kans dat je zelf onbedoeld iets molt…
Ich bin ein Breaker