De turbodrukmeter gaat inderdaad vanaf 1800 toeren duidelijk uitslaan, maar pas vanaf 2500 toeren merk je dat je een goede duw in de rug krijgt (met de slang erop dan) En vanaf dan is het duidelijk merkbaar.
Maar in welke gebied rijd je “normaal” het meest? Tussen de 1800-2500 toeren. En dat is nu precies het gebeid waar het bij mij weinig uitmaakt (qua performance dan)
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
heb het zelf ondervonden met mijn td
paar maanden rond gereden zonder die slang omdat de garage er niet achter kon komen waarom mijn turbo niet werkte
uiteindelijk zelf gevonden,en slang terug vast gemaakt,en ik weet zeker dat ze nu zuiniger is dan voorheen.
om nog maar te zwijgen van het grootte verschil in rijden op zich
bij mijn td was ook de slang aan de intercooler los en dat werd wel een vettige boel
maar ik zou nooit meer zonder turbo willen