Hallo,
oke oke oke,... ik wilde mijn Xantia diesel eerst inruilen voor een benzine-auto.
Maarrr…. toch maar besloten om deze fijne auto te houden en hem op te rijden. Maar nu wil ik binnenkort de waterlekkage gaan bestrijden die mijn auto terroriseert. Ik had al begrepen dat het bekend euvel was van een Break. Maar waar kan ik het beste de matten gaan loshalen? want de auto is nat in de kofferbak, maar het het is helemaal erg bij de bijrijderskant! (toch wel luxe, een xantia met zwembad… )
waar zou de meeste kans zijn dat het water naar binnen komt? iemand ervaring hiermee?
Xantia 1.9 TD Break
Totaal aantal Berichten: 1501
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Het water komt zeer waarschijnlijk via de achterklep naar binnen. Als je de bekleding van de achterklep demonteerd zie je een grote plastic flap die tegen de klep aangekit zit. Als deze kit niet meer goed dicht krijg je waterlekkage, waardoor de mat van de koffer als een grote spons gaat werken…. Dan is het zaak om die flap weer waterdicht tegen de klep aan te krijgen! En das niet makkelijk…...
Succes!
Gr Martijn
Dus… ik moet aan de binnenkant van de klep alles weghalen (als ik het goed begrijp?)
Xantia 1.9 TD Break
Totaal aantal Berichten: 1501
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Alles,alles…. Dat valt wel mee hoor. Het gaat alleen om de kofferklep-bekleding, en die zit vast met zo’n 12 torx 20 schroefjes. Als je die gedemonteerd hebt zie je het vanzelf.
Gr Martijn
oke martijn, bedankt voor je reactie.
Ik ga er vandaag mee starten, eerst maar eens al die natte matten eruit halen want ik heb zo langzamerhand een frans kaas voor mijn huis staan in plaats van een franse auto. (schimmel, snap je)
Xantia 1.9 TD Break
neem wel ruitenkit om die plastic flap af te kitten
Klus geklaard… een hels karwei want het water stond onder de achterbank en om het goed droog te krijgen heb ik alles gedemonteerd.
Bij de bouwmarkt kit gekocht wat ook vochtbestendig is en flexibel blijft.
De kap met veel pijn en moeite weer op zijn plek gekregen en vastgeplakt. Beetje extra kit langs de randen en nu…. nu ... nu regent het niet!
weet ik nog niet of het gelukt is….
Xantia 1.9 TD Break
Totaal aantal Berichten: 3385
- C5 Break 2.0-16V