Ik ben weer een stuk wijzer.. maar volgens mij is bx turbo diesel ook een stuk minder zuinig met de std diesel bak… en dat vind ik (als student) ook erg belangerijk…
Bedankt bx experts
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Een dieselmotor is inherent geen sprinter, die heeft al een korte toerenband en met een D-versnellingsbak verkort je nog eens het bruikbare bereik op de weg.
maar wat een heerlijk snelle tussensprints en hernemingen met zo’n bak achter een td
Ik moet er wel even bij vermelden dat m’n bx op 205GTI velgen met 195/50/15 bandjes stond. Scheelt ook iets.
Lada Niva: “Aut viam inveniam, aut faciam” (Of ik vind een weg, of ik maak er één..)
Superdave schreef:.. maar volgens mij is bx turbo diesel ook een stuk minder zuinig met de std diesel bak… en dat vind ik (als student) ook erg belangerijk…
Alle 5 BX TZd-turbo’s die ik heb gehad….reden zuiniger dan de ongeblazen TZD’s….. 1 op 19 a 20 (snelweg-km’s uiteraard) voor de Tzd-turbo….en de gewone TZD zit gemiddeld op 1 op 17.
Uiteraard met de daarbij behorende bak.
Dus lekker de langere bak onder je tzd-turbo motor houden.
mpostma schreef:Een atmo draait ong. 3200 (break 3400) tpm @ 120 kmpu. Dat vind ik voor een td wel belachelijk veel toeren ja.
@rb: idd ben je weer goed geinformeerd (as usual). Echter, de eindreductie van de atmo break is wel anders dan van atmo berline en turbodiesel (break en berline). Maar goed: we hadden het ook eigenlijk over berlines
ops: Ik had er niet direct aan gedacht maar idd.: een break D trok nog korter dan de berline D (4.06 :1 vs. 3,94 :1).
Doet bij mij de vraag rijzen: hoe is dat bij de 17RD/TGD’s die met de 1768cm³ 60pk zijn uitgerust.. Volgens mij wil ik dát niet weten
Heb jij voor jouw ‘21’ al eens omgekeken naar een BE4R bak van een Xsara 110?
rb schreef:mpostma schreef:Een atmo draait ong. 3200 (break 3400) tpm @ 120 kmpu. Dat vind ik voor een td wel belachelijk veel toeren ja.
@rb: idd ben je weer goed geinformeerd (as usual). Echter, de eindreductie van de atmo break is wel anders dan van atmo berline en turbodiesel (break en berline). Maar goed: we hadden het ook eigenlijk over berlines
ops: Ik had er niet direct aan gedacht maar idd.: een break D trok nog korter dan de berline D (4.06 :1 vs. 3,94 :1).
Doet bij mij de vraag rijzen: hoe is dat bij de 17RD/TGD’s die met de 1768cm³ 60pk zijn uitgerust.. Volgens mij wil ik dát niet weten
Heb jij voor jouw ‘21’ al eens omgekeken naar een BE4R bak van een Xsara 110?
Nou, voor zover ik weet gaat het koppelingshuis van die bak niet op mijn XU blok passen. Bakken die moeten passen op een DW blok hebben een ander koppelingshuis. Qua tandwielen moet het wel passen, heb ik begrepen. Ik heb echter geen flauw idee wat voor reducties gebruikt zijn. Toch betwijfel ik of die bak nog langer is dan wat ik nu al heb(1—5 van turbod en E van 205 D = 59/17). Het versterkte bakhuis is wel boeiend. Daar loop ik wel eens naar te vissen.
Versnelling / verhouding / V~1000 van de Xsara 110.
1e 3.460:1 (8.8 )
2e 1.869:1 (16.2)
3e 1.148:1 (26.4)
4e 0.822:1 (36.9)
5e 0.660:1 (46.0)
AR 3.333:1 (8.5)
Eind: 3.597:1
De opgave van de snelheid bij 1000 toeren geldt natuurlijk met de standaard bandenmaat 195/55/15.
Gezien de verhoudingen uit mijn hoofd gezegd nauwelijks schelen met de BX-TurboD bak (misschien de 4e? twijfel twijfel) én jij ook nog met een 3.470 overbrenging rijdt, zal er inderdaad weinig te halen zijn qua toerentalreductie met de Xsara-bak.
maak anders even een nieuw topic aan, dan mijn topic te vervuilen
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Excuses! ops:
Zo.. weer even een berichtje..
Ax rijd goed, af en toe management lampje die aangaat en hij is erg dof.. en met commedant 4 is het ergste wel weg te krijgen.. en wat dingetjes vervangen (voorbumper, achterlicht, speakerkapjes).
Me vriendin rijd er nu mee, en is erg blij.
De TZD heb ik voorgekeurd,
1 band slecht
rubber van ophanging ligt eruit (klappert)
en leidingen roestig (rem en brandstof)
Dus valt alles mee.. deze week maar uit op 2 nieuwe voorbandjes, en het ophanging rubber.. leidingen even opschuren en tectileren.
Me vader wil de bx gekeurd hebben voordat het blok overgaat.. naja misschien kan ik hem daar nog wel vanaf helpen, want hij moet pas de 28e maart, en ik heb geloof ik een meeting de 24e .
Vandaag heeft me vader kleppen gesteld, viel alles mee, er stond 1 klep te krap.
Overigens alle onderdelen opgeschreven die we willen vervangen.. maar tot mijn verbazing is het een A8A blok, waren die niet alleen in de TRD’s? Daar zullen de BX experts wel een antwoord op hebben.
In ieder geval, het projectje gaat rustig door, blok en bak zijn schoon en worden waarschijnlijk wel geverft in mooi silver of grijs (moeten nog even kijken).
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
A8A is ook TZD Turbo
Ijs schreef:A8A is ook TZD Turbo
AJZ ook , maar ik dacht A8A in TRD turbo en de AJZ in de TZD turbo
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Het loopt allemaal wat door elkaar..A8a en AJZ kan beide ROTO of Bosch zijn. daar zit het verschil ook niet! AJZ is wel een van de latere iig
Superdave schreef:tot mijn verbazing is het een A8A blok, waren die niet
Ik weet eigenlijk niet waar die AJZ ineens vandaan komt de laatste paar jaar in de databases. Voor zover ik weet is het altijd A8A geweest zowel TRD als TZD TURBO.
En Bosch/Lucas staat daar helemaal los van. Evenals Garret/KKK. Die laatste 4 zijn gewoon door elkaar te pas en te onpas op allerlei blokken geschroefd.
Je hebt hier ook niet veel aan, maar dat vond ik nog..
Als je de apk eerder doet dan dattie eigenlijk zou moeten krijg je die dagen er volgens mij extra bij. Als ik me niet vergis is het mogelijk om op deze manier 2 maanden extra apk te krijgen. Dus als je de auto nu laat keuren blijft de datum op de 28e staan.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop