Gloeitijden XM Turbo D12
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 06 december 2004 01:14 AM

Deze vraag is specifiek voor mensen die een XM Turbo D12 (2.1) hebben. Hoe lang dient deze normaal voorgegloeid te worden (tot het lampje uitgaat). Zit hier verschil in als het koud of warm is?

Ik heb nou op de BX Turbo D12 met dezelde motor de gloei unit van de BX. Die maakt geen onderscheid in temperatuur voor zover ik weet). Ik heb nu goede gloeiers maar hij start wat slecht als ik de standaard tijd aanhoud. Met iets langer gloeien is het geen probleem.

Kan iemand mij ong. de voorgloeitijden geven voor een koude start bij pakweg 0 graden celcius?

Alvast bedankt.

Marten Postma

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 07 december 2004 02:12 PM
  [ # 1 ]

Vond mijn XM TD12 er ook altijd vrij lang over doen, voor een relatief modern blok. Duidelijk langer bijv. dan de 205 diesel, met hetzelfde blok als in een BX. Dus dat een BX-gloei-unit te kort werkt, lijkt dan te kloppen.

Starten XM TD12:
- gloeien
- koppeling intrappen en luchtstroom op voorruit zetten
- starten
- gordel om en evt. stoel/spiegel finetunen
- omhoog komen
- wegwezen

Koudstarten GSA X1 als ‘ie langer dan 1 dag heeft stilgestaan:
- choke uit, koppeling in
- starten
- wachten tot de tot de benzinepomp teruggevallen benzine is opgepompt
- sleutel weer loslaten en choke wat terugduwen
- beetje gas bij om de LHM-pomp wat meer toeren te geven
- gordel om, spiegels stellen, telefoon-headphone inpluggen, 3 bakken koffie drinken
- af en toe hydraulieklampjes in de gaten houden
- vol ongeduld dan maar vast voorzichtig de garage uitrollen en vrouwlief laten instappen
- HEY de lampjes zijn uit en we krijgen bodemspeling!
= wegwezen Wink

(Gelukkig is dit bij dagelijks gebruik een stukje beter)

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 07 december 2004 10:55 PM
  [ # 2 ]
Rogier Verhoef schreef:

Vond mijn XM TD12 er ook altijd vrij lang over doen, voor een relatief modern blok. Duidelijk langer bijv. dan de 205 diesel, met hetzelfde blok als in een BX. Dus dat een BX-gloei-unit te kort werkt, lijkt dan te kloppen.

Starten XM TD12:
- gloeien
- koppeling intrappen en luchtstroom op voorruit zetten
- starten
- gordel om en evt. stoel/spiegel finetunen
- omhoog komen
- wegwezen

Koudstarten GSA X1 als ‘ie langer dan 1 dag heeft stilgestaan:
- choke uit, koppeling in
- starten
- wachten tot de tot de benzinepomp teruggevallen benzine is opgepompt
- sleutel weer loslaten en choke wat terugduwen
- beetje gas bij om de LHM-pomp wat meer toeren te geven
- gordel om, spiegels stellen, telefoon-headphone inpluggen, 3 bakken koffie drinken
- af en toe hydraulieklampjes in de gaten houden
- vol ongeduld dan maar vast voorzichtig de garage uitrollen en vrouwlief laten instappen
- HEY de lampjes zijn uit en we krijgen bodemspeling!
= wegwezen Wink

(Gelukkig is dit bij dagelijks gebruik een stukje beter)

Haha, duidelijk verschil idd. Heb je toevallig ook nog tijden? Dat zou helemaal stoer zijn.

Bij mijn originele td blok in goede staat kon ik zelfs de paar keer dat het ‘s-nachts -15 was geweest gewoon wachten totdat het lampje uitging en dan direct starten. De motor draaide gelijk rond zonder overslaan. Natuurlijk met lage temperaturen wel gepaard gaand met hevig nagelen.

Bij de XM motor moet ik NU al (pakweg +5 graden) al wachten totdat het gloeirelais afvalt (dat een tijdje nadat het gele lampje al uitging) en dan opnieuw gloeien (contact snel uit/aan) en dan starten.

Scheelt dus wel behoorlijk.

Gr
Marten

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 08 december 2004 12:04 AM
  [ # 3 ]

Marten,

Hm, mijn TD12 hoefde ik maar 1x het XM-gloeilampje af te wachten. En voor de gein ook wel ‘s eerder geprobeerd: ging goed, maar daar durfde ik geen gewoonte van te maken. Tijd genoeg nodig: was in het rijtje namelijk de zonnebrilactie tegen laagstaande zon nog vergeten. En ja, als je normaal al een bril draagt betekent dat dus ff werk (koker open, zonnebril eruit, bijna opzetten, concluderen dattie wel erg smerig is, poetsen, zonnebril met pootje tussen tanden, gewone bril opbergen, zonnebril opzetten, doosje dichtklappen, doosje weer openklappen, gewone bril zoeken, weer in doosje doen, dichtklappen, wegleggen). Nou, dan is die TD12 wel voorgegloeid of omhoog gekomen Wink

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook