Hola,
Twee temperatuurdingetjes:
1. Mijn ventilator slaat pas aan bij 110 graden terwijl het thermokoppel pas is vervangen.
2. Als ik het contact uitzet, dan kapt de ventilator er ook mee, als is de motor nog zo heet…
Where should I start?
Op een dag drink je geen grolsch meer,
maar rijd je XM!
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Ik lees dat je uut Den Haag komt, dus rij effe langs Civer in Scheveningen
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
bij mijn bx viel die ook uit bij uitzetten van het contact.. heeft voor en nadelen…
bij afzetten van de motor:
blijven draaien= gevaarlijk voor vingers maar goed voor motor
stopzetten=veilig maar minder goed voor motor
bij vw blijven ze draaien…
ik zou dat thermocontact er maar eens uithalen en kortsluiten, als hij dan begint te draaien bij het opzetten van het contact weet je genoeg…
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
Als het water de kans krijgt te warm te worden of anders gezegd, de fan te laat inschakelt, zou je normaal gesproken denken aan de thermoschakelaar in de radiator, die de fan aanstuurt. Omdat in dit geval de fan te laat inschakelt, namelijk bij 110 graden, lijkt dat het geval…Echter, als die net is vervangen, is ie of niet goed, of er is iets anders aan de hand.
De sensor die de temperatuur meet (en die de waarde doorgeeft aan het dashboard), zit op een andere plek, namelijk op het blok, dan de schakelaar die de fan aanstuurt. Het enige verschil tussen het water in het blok en die in de radiator, is dat er een thermostaat tussen zit. Deze gaat normaal gesproken open bij circa 89graden, waarna het water door zowel blok als radiator gaat circuleren.
Je zou dus aan het volgende scenario kunnen denken dat de thermostaat te laat open gaat, stel bij 110 graden. Op dat moment pas gaat het water naar de radiator, waar de sensor ziet dat het te heet is, en slaat aan om het water te koelen.
Je zou deze theorie kunnen toetsen door te bekijken tot welke temperatuur de fan het water koelt en weer afslaat. Is dat circa 90 gradebm dan is de thermoschakelaar in de radiator goed, die ‘ziet’’ immers dat het water veel te heet is en koelt tot de juiste therperatuur, en ligt het inderdaad aan de thermostaat. Maarrrrr, als dat bij bijvoorbeeld 105 of 100 graden is, dan ligt het duidelijk niet aan de thermoschakelaar in de radiator, maar aan de temperatuursensor in het blok, die geeft de verkeer temperatuur aan en eigenlijk is die dus rond de 90 graden, terwijl de sensor 110 aangeeft…...
Snappie? (dat is overigens bijna hetzelfde als ik je zaterdag in de kroeg vertelde, maar dan nog iets uitgebreider )
Het hele verhaal klopt maar half als de tempsensor en schakelaar niet half zo dicht bij elkaatr zitten als ik helemaal dacht…....
Ohja, kijk ook nog even naar dit draadje, , daar heb je vast ook last van
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Willem schreef:Ik lees dat je uut Den Haag komt, dus rij effe langs Civer in Scheveningen
Das wel heel makkelijk! Dan loop je wel een te hoge bloeddruk, een pijnlijke hoofdhuid en smerige handen mis!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
bij 90 graden draait hij met een voorschakelweerstand, bij 110 graden op de volle 12V. als die weerstand stuk is draait hij enkel nog vanaf 110 graden
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht