Medezwevers…........,
Bij wat preventief onderhoud en de periode daaraan voorafgaand heb ik bemerkt dat er toch wel wat LHM lekt onder de auto bij stalling. Na demontage van de bodemplaat en enige dagen monitoring blijkt dat er een van de slangetjes (beter gezegd; een flexibel rietje) LHM lekt. Nu had ik al het idee dat het een “ontluchtings"slangetje is. Hij komt uit onder de rechtervoorremschijf. Als ik het slangetje volg naar het motorcompartiment schijnt deze uit te komen onder de hydrauliekpomp en verdwijnt daar onder in het pomphuis.
Waar duidt het op dat dit slangetje bovenmatig (veel meer dan “normaal”) LHM druppelt?
alvast bedankt voor het meedenken.
gr.
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Robbedoes,
Onder de remschijven hangen de lekslangen die naar de differentieel-as huizen leiden. Deze zouden dus geen LHM maar versnellingsbakolie moeten lekken.
Er loopt geen (dun) slangetje van de hydraulische pomp naar beneden.
Er is wel een slangetje (indien ie er nog zit) dat vanaf de waterpomp naar beneden langs het blok loopt. Dit zou eventueel koelwater kunnen lekken.
Maar jou slangetje kan ik niet thuis brengen.
Er lopen wel meerdere LHM/LHS rietjes die naar het hydrauliek vat moeten lopen. Maar die zitten aan de linkerkant, langs de balk gemonteerd. Misschien is er een van deze afgebroken en hangt bij jou naar beneden ?
Martin
Is het misschien het slangetje die naar de radiateur kraantje gaat. Die van mij was ook te kort en kon zo koelvloeistof (Is bij mij nog steeds Groen van kleur) lekken op de remschijf
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Is het niet je lekleiding van de koppelingscylinder? Je schrijft namelijk dat ie acher je HD pomp angs loopt. Koppelingscylinder zit in de buurt van je HD-pomp.
Slangetje van de radiateur ligt bij mij OP de bodemplaat
OK,
Mmmmm, misschien met trial and error:
1) het zijn niet de lekslangen die naar de differentieel-as huizen lopen. Deze zijn dikker en zeker geen rietjes
2) het is zeker geen bakolie (wat ze lekt is nl. groen)
3) het is niet een rietje van de linkerzijde….(die liggen er nog allemaal heel mooi bij) en het komt achter de rechterschijfrem omlaag
4) het is niet het slangetje die naar de radiateur kraantje loopt (is ook dikker, en zeker geen rietje) en ligt inderdaad bij mij ook op de bodemplaat…
Blijft over aan mogelijke opties:
* lekleiding van de koppelingscylinder
* slangetje vanaf de waterpomp
Zijn bovenstaande allemaal van het rietjes formaat? zijn er nog meer opties
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Lekleiding van koppelingscilinder is rietjesformaat!
Succes en groeten,
Jan
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Het gaat dus om een halfautomaat?
fluidphreak schreef:Het gaat dus om een halfautomaat?
YEP
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
99% kans: lekleiding van de koppelingscylinder
Citroen!
DriverD schreef:99% kans: lekleiding van de koppelingscylinder
Mensen, dank voor de uiteenrafeling van het door mij geschetste probleem. Volgens mij ben ik nu wat verder….....Natuurlijk komt dan nu nog de nieuwsgierigheid waardoor de lekleiding meer LHM lekt dan voorheen. Zeker is dat het slijtage is, maar van wat precies, en is het lastig de koppelingscylinder te demonteren en het probleem te verhelpen? Het was überhaupt al niet gelukt om de herkomst van de lekleiding goed te traceren vanwege het vol geplofte motorcompartiment van een ds 21 i.e. halfautomaat, wat betekent dit dan wel niet voor de hoeveelheid te demonteren onderdelen om bij de koppelingscylinder te komen? In ieder geval lijkt er nu een klusje bij te komen voor de mooie zomer…..
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
In het cylindertje zit een zuigertje en dat heeft ruimte gekregen…Nu druk je lhm erlangs en komt er lucht in en gaat ie minder lekker koppelen en ontkoppelen.
Ik denk dat er niks weggehaald hoeft te worden.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:In het cylindertje zit een zuigertje en dat heeft ruimte gekregen…Nu druk je lhm erlangs en komt er lucht in en gaat ie minder lekker koppelen en ontkoppelen.
Ik denk dat er niks weggehaald hoeft te worden.
Ok, dat er lucht in komt had ik al een beetje gevoeld (rem, koppeling), dus dat zou het verhaal alleen maar onderbouwen dat ik daar iets mee moet. Fijn dat er niets weggehaald moet worden, maar dan heb ik nog wel wat hoofdbrekers….want aan de ene kant zit de HD-pomp, aan de voorzijde zit de radiateur en aan de andere zijde zit o.a. de dynamo. Kun je dan toch de koppelingscylinder openschroeven om het zuigertje te vervangen (als dat al mogelijk is?)?
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja het is natuurlijk geen simpele excersitie waarbij je met grote knuisten makkelijk bij kan. Het cylindertje zit schuin onder de HD pomp met een leiding eraan….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Demonteren is niet super moeilijk, wel moet je vaak andere componenten weg halen (pomp bijvoorbeeld). Vaak is de veer in de koppelingscilinder gebroken. Die kan je dan meteen vervangen
Citroen!
robbedoes schreef:bogaard77 schreef:In het cylindertje zit een zuigertje en dat heeft ruimte gekregen…Nu druk je lhm erlangs en komt er lucht in en gaat ie minder lekker koppelen en ontkoppelen.
Ik denk dat er niks weggehaald hoeft te worden.Ok, dat er lucht in komt had ik al een beetje gevoeld (rem, koppeling), dus dat zou het verhaal alleen maar onderbouwen dat ik daar iets mee moet. Fijn dat er niets weggehaald moet worden, maar dan heb ik nog wel wat hoofdbrekers….want aan de ene kant zit de HD-pomp, aan de voorzijde zit de radiateur en aan de andere zijde zit o.a. de dynamo. Kun je dan toch de koppelingscylinder openschroeven om het zuigertje te vervangen (als dat al mogelijk is?)?
het gaat niet om het zuigertje zelf maar de keerringetjes.
heb vorig jaar eens een revisie setje bij chyparse gekocht en daar zaten ook alleen maar een een 2 (of was het nou drie ??) tal keerringetjes in.
heb er nog steeds niet de tijd voor genomen. ik heb bij 2 andere ds’n de gehele koppelingscilinder verwijderd en toen vervangen. (misschien doe ik dat nu ook wel…....... ops: de kans dat ie alsnog lekt na het vervangen van alleen die ringetjes is me ietsje te groot.)
p.s. dat luchtfilterhuis zit er nu inmiddels wel in….......neem ik aan
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ontkoppelingscilinder heef6t waarschijnlijk ook een gebroken veer.
vorig jaar kon ik “toevallig’ bij de onderhoudsbeurt er even goed bij.
Vanwege de schakelproblemen toch maar eens kijken, dus ding eruit gehaald (Radiateur had ik eruit gehaald en dus heb je meer ruimte). Niks te zien, dus toen die cilinder maar opengemaakt. Resultaat, de veer erin lag in twee stukken. Dus gerviseerde besteld, en 4 dagen later kon ik weer verder.
Volgende klus, is nu vervangen van de koppelingsregelaar, want ontkoppelen gaat nu wel goed, maar koppelen, wegrijden vanuit 1 of AR, van 1 naar 2, van 2 naar 3 schakelen gaat niet meer vloeiend. 3 naar 4 gaat altijd goed, maar dat werkt anders.
En zelfs met mijn kleine vingers is het demonteren en monteren geen probleem. Maar die verrekte leidingen weer netjes terugplaatsen, daar heb ik grote moeite mee. Glibberige zooi….....
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!