karel schreef:
En over die octopus, je kunt ze soms nog repareren, door de retour v/d voorste hoogteregelaar direct naar de pot te leiden. Dat kost je dan helemaal niks nada noppes, alleen wat tijd & creativiteit.
Die achterband kan natuurlijk gewoon kapot gereden zijn, dat hoeft niet al zo heel lang zo te zijn. Handremkabels kunnen ook zomaar een keer de geest geven. Maar ik zie het punt nog steeds niet echt om er nu mee te stoppen, en er zit notabene nog een redelijk lange APK (najaar) én een goede D-riem op. Wat wil je nog meer!
Het moet misschien toch maar eens een keer gezegd worden: auto rijden kost geld! En heb je dat niet, dan zul je óf handig moeten zijn om het ding voor weinig rijdende te houden, óf geen auto moeten rijden tot je wél geld hebt. Zo simpel is het.
Wat er nu moet gebeuren kost 1. drollengeld en 2. is voor bijna niks zelf te fiksen (neem desnoods een kabel & bandje van de sloop), en dát is al te duur. Een andere auto kopen in de verwachting dat die je meer brengt tegen minder kosten is dan wel héél erg optimistisch.
Kun je me dat omleiden eens uitleggen? Volgens garageboer is de aansluiting kapot op een punt waar het niet met een stukje buis te repareren is. Volgens een collega van me is het absoluut een goeie garage, en zeker geen uitzuigers. maar het verschil tussen 250 en 120 euro is toch wel erg groot….
De handremkabel vond ik ook dubieus ja. Die is bij de APK 2 jaar geleden al vervangen. Dat de ADAL rechts gaar is weet ik, ik hoor de kloink bij het instappen elke dag.
Daarvoor stond een HEgru bezoekje al op de agenda. Maar ja, met lekke octo kan ik moeilijk naar Eindhoven rijden, en ik ken niemand met een auto ambulance in mn omgeving. Het is ook niet zozeer de 250 euro die ik nu zou moeten betalen, het is ook het andere werk wat er aan zit te komen. Bandje en handremkabel doe ik wel zelf ja, voor de ADAL moet ie effe naar de hegru.
(toevoeging: ik bedenk nu ineens dat die 250 e de hoofdmoot is, en dat alle andere zaken best meevallen. Als ik de auto nou veilig bij de hegru kan krijgen, is het zeker de moeite nog wel waard.)
PieterB schreef:karel schreef:
En over die octopus, je kunt ze soms nog repareren, door de retour v/d voorste hoogteregelaar direct naar de pot te leiden. Dat kost je dan helemaal niks nada noppes, alleen wat tijd & creativiteit.
Kun je me dat omleiden eens uitleggen? Volgens garageboer is de aansluiting kapot op een punt waar het niet met een stukje buis te repareren is. Volgens een collega van me is het absoluut een goeie garage, en zeker geen uitzuigers. maar het verschil tussen 250 en 120 euro is toch wel erg groot….
Onder de BX zitten de kleine octopus en de grote octopus. Deze voeren samen de retourstromen af van “werk” en “lek” retouren van de drukregelaar, veerpoten, hoogteregelaars, stuurbekrachtiging, veiligheidsklep en remservo.
De kleine octopus is de retourleiding van de drukregelaar (of verdeelblok, als je SB hebt), en om enigzins ondoorgrondelijke redenen bevat deze 2 zij-vertakkingen (vlak bij de LHM-ketel): 1 naar de voorste, 1 naar de achterste hoogteregelaar.
Aangezien de drukregelaar een zeer forse retourstroom heeft leidt het minste geringste lekje in de kleine octopus een enorm LHM-verlies. (bij sommige typen zit de retour v/d stuurbekrachtiging ook op deze slang).
De grote octopus bevat in het kort “de overige retouren”, zijnde wederom de hoogteregelaars, de voorveerpoten, veiligheidsklep.
Vaak gaan de eindjes v/d kleine octopus kapot, bij de voorste hoogteregelaar. Even pielen, maar niets is onmogelijk.
Nog veel vaker sneuvelt de grote octopus, omdat er vanaf de voorste hoogteregelaar nog een retour loopt, maar wel in een U-bocht, terug naar de grote octopus. Dat kromme slangetje breekt vaak af. Meestal kun je dat vervangen door een schroef (in het blokje) en een retourslang (kan van alles zijn zolang het maar tegen LHM kan) die je naar de LHM-pot leidt. Dat kan “mooi” (met T-stuk) of “minder mooi” (een gaatje i/d dop v/d LHM-pot boren).
Ik heb dit truukje inmiddels al bij een aantal autoos uitgevoerd, met T-stukje. De stomp a/d octopus heb ik gedicht met een passende schroef (niet te grove draad, bijv. metrische draad, anders lekt ie daardoor). Ik rijd er zo al jaren mee!
Ik heb het tot nu toe 1x gezien dat de octopus zover was uitgehard dat de scheur tot in het blokje zelf zat. Pech, daar moest dus wel een nwe octopus onder. Maar die kost je ook maar 6 tientjes oid.
De handremkabel vond ik ook dubieus ja. Die is bij de APK 2 jaar geleden al vervangen.
De orig. kabels zijn zo stijf dat ze vaak knikken, zeker als het oog a/d fusee iets is verbogen. Goedkope imitatie-kabels (die met blauwe hoes, amper 2 tientjes/stuk) zijn soepeler en kunnen uitkomst bieden als het niet wil lukken. Ook moet je alle geleide-ogen goed schoonmaken en ietsje invetten.
Ich bin ein Breaker
Als ik het zo hoor valt het allemaal wel mee. Je bent natuurlijk niet verplicht alles in 1 x te laten fixen. Desnoods doe je die octpopus nu laten fixen en dan kun je de overige zaken later laten doen wanneer het uitkomt.
karel schreef:Nog veel vaker sneuvelt de grote octopus, omdat er vanaf de voorste hoogteregelaar nog een retour loopt, maar wel in een U-bocht, terug naar de grote octopus. Dat kromme slangetje breekt vaak af. Meestal kun je dat vervangen door een schroef (in het blokje) en een retourslang (kan van alles zijn zolang het maar tegen LHM kan) die je naar de LHM-pot leidt. Dat kan “mooi” (met T-stuk) of “minder mooi” (een gaatje i/d dop v/d LHM-pot boren).
Ik heb dit truukje inmiddels al bij een aantal autoos uitgevoerd, met T-stukje. De stomp a/d octopus heb ik gedicht met een passende schroef (niet te grove draad, bijv. metrische draad, anders lekt ie daardoor). Ik rijd er zo al jaren mee!
Ik heb het tot nu toe 1x gezien dat de octopus zover was uitgehard dat de scheur tot in het blokje zelf zat. Pech, daar moest dus wel een nwe octopus onder. Maar die kost je ook maar 6 tientjes oid.
Dat laatste is bij mij het geval, de scheur zit in de octopus zelf. Lijkt me duidelijk dan, nieuwe octo dus. Alleen de garagehouder had het erover dat het ding 120 e kost, plus een uurtje of 2 werk. Die 2 uur arbeid geloof ik wel, maar hij noemde een 2 keer zo hoge materiaalprijs als jij….
Mpostma: Was ook wel mn plan ja. Band en adal kunnen nog wel even, maar moet natuurlijk wel voor de zomer gedaan. En als mn nieuwe baan doorgaat hoef ik niet meer elke dag 100 km te rijden, maar kan ik lekker met de fiets. Krijgt het ouwe beestje ook eens wat rust
toch repareren
Net even contact gehad met de garage, het moet maar. Veilig naar de hegru kan toch niet, dat zou verrekte mooi zijn geweest als ik daar veilig had kunnen komen. Nu vervangen ze de grote octopus voor 250 euro voor me. Smak geld, maar ik ga er vanuit dat ik dan met de andere kleine zaken die ik zelf even doe weer een tijdje vooruit kan.
Het is toch wel echt waar hè, bx-liefde roest niet. Elke keer laat ik me weer verleiden door mn grijze duifje om geld in ‘r te investeren…
Re: toch repareren
PieterB schreef:Het is toch wel echt waar hè, bx-liefde roest niet. Elke keer laat ik me weer verleiden door mn grijze duifje om geld in ‘r te investeren…
Ik vrees dat 99,9% van de bx rijders en zo niet alle citroen-rijders daar zo over denken
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Re: toch repareren
marx-7 schreef:PieterB schreef:Het is toch wel echt waar hè, bx-liefde roest niet. Elke keer laat ik me weer verleiden door mn grijze duifje om geld in ‘r te investeren…
Ik vrees dat 99,9% van de bx rijders en zo niet alle citroen-rijders daar zo over denken
Al ligt de tijd dat eender welke BX als gevolg van een lege tank al economisch total loss was, alweer achter ons (gelukkig).
Ich bin ein Breaker
Re: toch repareren
marx-7 schreef:PieterB schreef:Het is toch wel echt waar hè, bx-liefde roest niet. Elke keer laat ik me weer verleiden door mn grijze duifje om geld in ‘r te investeren…
Ik vrees dat 99,9% van de bx rijders en zo niet alle citroen-rijders daar zo over denken
Troost je maar….ondanks dat mijn TZD net een vol jaar APK er weer bij heeft, moet ik toch voor rond de 1000 euro aan reparaties gaan laten verrichten.
(Staat in mijn TZD draadje)
Overigens is dit voornamelijk onderhoud danwel normale slijtage met nu bijna 3 ton op de teller…..koppeling, D-riem, waterpomp e.d.
Maar het schrikbeeld wat ik voor ogen heb als ik met een ander merk zou gaan rijden…..zoals die Fiat Punto TD van vorig jaar bijvoorbeeld…hobbelen, mindere stoelen enz…...is ook niet alles.
Re: toch repareren
PieterB schreef:Nu vervangen ze de grote octopus voor 250 euro voor me.
Ja, niet dus. Hij belde gisteravond op dat de auto klaar was, maar dat ze ook nog eens een verkeerde diagnose hebben gesteld de eerste keer. het was niet de octopus die naar de gallemiezen was, maar een HD-leiding die tegen de octo spoot, en daardoor leek die te lekken. Nu heeft ie dus alleen die HD-leiding vervangen, en ik kom er alleen maar beter vanaf: 130 €
Zometeen ophalen en vanavond lekker de zonsondergang tegemoet rijden in mn weer lekker verende BiX-je. <snif>
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Re: toch repareren
PieterB schreef:PieterB schreef:Nu vervangen ze de grote octopus voor 250 euro voor me.
Ja, niet dus. Hij belde gisteravond op dat de auto klaar was, maar dat ze ook nog eens een verkeerde diagnose hebben gesteld de eerste keer. het was niet de octopus die naar de gallemiezen was, maar een HD-leiding die tegen de octo spoot, en daardoor leek die te lekken. Nu heeft ie dus alleen die HD-leiding vervangen, en ik kom er alleen maar beter vanaf: 130 €
Zometeen ophalen en vanavond lekker de zonsondergang tegemoet rijden in mn weer lekker verende BiX-je. <snif>
Gefeliciteerd. Maar goed dat je ‘m niet ingeruild hebt. Nu die andere dingetjes nog ff