1 van de 2
 1 2 Volgende > 

rijbewijs vraagje…
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 13 maart 2007 11:04 PM

Ik heb een rijbewijs BC

Ik wil bij Boels een autoambulance huren. Die komt achter mijn xm (JDSP74)en daarop moet mijn zx ( GGNS62).

mag dat zonder E ?

Volgens mijn vader wel maar ik twijfel.

Hij gaf aan dat ik bijvoorbeeld met de zx de ouderlijke sleurhut wel KAn trekken maar met B nietmag.
Echter
neem ik zijn volvo S60 en trek de sleurhut dan mag het wer wel met alleen B.

Die lijn trekt hij door.Hij stelt dat mijn Xm net zoveel weegt ongeveer als die S60. Hang ik achter die Xm de ambulance met de zx erop dan mag ik er mee rijden… ik twijfel…

Moet ik een Vito bus lenen en de boel daar achter hangen of kan hetmet de Xm in deze combi ???

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 13 maart 2007 11:06 PM
  [ # 1 ]

xm weegt 1300 kilo
aanhanger min 500
zx 1100

dus aanhanger is zwaarder dan auto dus mag je dit niet hebben daarbij wordt er bij boels om je rijbewijs e gevraagt en krijg jij waarschijnelijk de aanhanger niet mee

Profiel  

WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2559

Gepost: 14 maart 2007 12:00 AM
  [ # 2 ]

Op ander forum ook al uitgelegd dat een autoambulance vinden die incl. toegestane maximum massa minder weegt dan een XM en leeg ook nog minder dan 400Kg weegt, onmogelijk is.

Profiel  

voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508

Gepost: 14 maart 2007 12:02 AM
  [ # 3 ]

gelukkig wel eigenlijk…

gewoon even iemand met BE proberen te regelen, er lopen zat mensen rond die dat rijbewijs wel hebben. Als ‘t fout gaat ben je goed de l*l

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 14 maart 2007 12:05 AM
  [ # 4 ]

als je toch c heb neem je toch een autotransporter

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 14 maart 2007 01:17 AM
  [ # 5 ]

ik heb een maat met BE die wil rijdne voor me. Maar ws gaat dat ook niet werken omdat je sowieso dus tegen de max geremd gewicht van d exm aanloopt….

gloeiende

Het zal eens makkelijk gaan…

met C een oprijwagen huren kan ook hoor, maar dan gaan de teller leuk lopen.

Ik ga morgen maar een seen sleepbedrijf bellen of ze dat ding voor me weg kunnen brengen…

Beetje sik ervan…

Profiel  

Chevron
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 247

- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Gepost: 14 maart 2007 01:39 AM
  [ # 6 ]

Je mag met Rijbewijs C een aanhanger trekken die aan eigen gewicht+laadvermogen niet meer weegt dan de trekkende auto, dus een XM van (de mijne) 1495kg mag dat ook trekken, het maximum wat een XM mag trekken is 1500kg geremd dus dat zit ook wel goed, je moet dus alleen ff kijken naar een ambulance die minder weegt dan 450kg.

Groeten Gijs.

Oh ja en hoe zwaarder de trekkende auto is hoe meer je dus mag sleuren.

Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!

Profiel  

WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 14 maart 2007 01:43 AM
  [ # 7 ]
Chevron schreef:

Je mag met Rijbewijs C een aanhanger trekken die aan eigen gewicht+laadvermogen niet meer weegt dan de trekkende auto, dus een XM van (de mijne) 1495kg mag dat ook trekken, het maximum wat een XM mag trekken is 1500kg geremd dus dat zit ook wel goed, je moet dus alleen ff kijken naar een ambulance die minder weegt dan 450kg.

Groeten Gijs.

Oh ja en hoe zwaarder de trekkende auto is hoe meer je dus mag sleuren.

Daar was topicstarter volgens mij al achter, en die autoambulances bestaan waarschijnlijk niet Wink

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2963

Gepost: 14 maart 2007 02:09 AM
  [ # 8 ]

Die bestaan wel, van 400 kilo. Maar dan gaat de vlieger nog niet (hoog) op.
Stel: Een autoambulance weegt 400 kilo, en er mag 1600 kilo op staan. Dan is de totale massa dus 2000 kilo. Dan MÓET je een auto ervoor zetten die zelf in ieder geval 2000 kilo weegt, en ook 2000 kilo mag trekken. Dat komt dus neer op een flinke bestelbus op grijs kenteken. (Sprinter, LT, Transporter).
Vaak zie je autoambulances getrokken worden door Mercedessen / Volvo’s etc. Die auto’s wegen 1400 tot 1600 kilo, dus mogen sowieso nooit een autoambulance trekken. OOK NIET LEEG!! Het gaat om de totaal toelaatbare massa. Ongeacht wat erop staat.
Daar in de praktijk autoambulances altijd een max massa hebb en van in ieder geval 1700 / 1800 kilo, mag dus geen enkele personenwagen zo’n ding trekken. Dikke Hummers enzo uitgezonderd.
De controlerende politie kijkt vaak naar wat erop staat, maar dat is dus eigenlijk verkeerd.
Als je al rijbewijs BE hebt, en dus een lege ambulance trekt met een BX / XM / enz. dan kun je al een bekeuring krijgen voor te zwaar beladen.
Krom he? Welkom in Nederland!

Test

Profiel  

> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671

Gepost: 14 maart 2007 02:56 AM
  [ # 9 ]

Gompy…ik heb sinds 1969 rijbewijs BCDE….+ CCVB diploma….dus mag alles rijden wat er maar op de weg te vinden is, als ik je moet helpen stuur je me maar een PB.
Heb op alles gereden, Autobus, trekker-oplegger, bakwagen met aanhanger, dieplader achter een 10x8 zandauto…dus zeg het maar Wink

Profiel  

paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9613

Gepost: 14 maart 2007 09:37 PM
  [ # 10 ]
Thijsvandebles schreef:

....

is in België net zo Rolling Eyes

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten

Gepost: 14 maart 2007 09:38 PM
  [ # 11 ]
paso schreef:
Thijsvandebles schreef:

....

niks krom zo zijn de regels

Profiel  

WYD
> 2000 berichten

Gepost: 14 maart 2007 09:46 PM
  [ # 12 ]
citroenc2 schreef:
paso schreef:
Thijsvandebles schreef:

....

Ik vind het anders best krom!
Je gaat toch ook niet iemand bekeuren omdat zijn Volvo V70R 250km/h kan? Je rijd dat toch op dat moment niet? Waarom wel beoordelen naar wat de aanhanger aan lading mag hebben, dat ligt er op dat moment toch niet persé op?

ALHOEWEL!!! Scooters en brommers kunnen wel een bekeuring krijgen omdat hun tweewieler misschien wel 80km/h kan rijden wat ze weer afleiden nav het motorvermogen. Ook allemaal gissingen in het wilde westen zonder dat er daadwerkelijk een feit gepleegd wordt!  Evil or Very Mad
Nou weet ik wel dat dat ter bescherming is van de jongelui die er tenslotte zelf om gevraagd hebben, maar toch klopt het van geen kant!!!

Profiel  

pvanessen
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 249

- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
Gepost: 14 maart 2007 10:39 PM
  [ # 13 ]

Maar dat lijkt me ook weer te maken te hebben met de typegoedkeuring die is afgegeven: van die Volvo is dat dus met de top van 250km/u, de scooters worden nooit toegelaten als ze 80km/u kunnen, vandaar.

Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten

Gepost: 14 maart 2007 10:49 PM
  [ # 14 ]
WYD schreef:
citroenc2 schreef:
paso schreef:
Thijsvandebles schreef:

....

Ik vind het anders best krom!
Je gaat toch ook niet iemand bekeuren omdat zijn Volvo V70R 250km/h kan? Je rijd dat toch op dat moment niet? Waarom wel beoordelen naar wat de aanhanger aan lading mag hebben, dat ligt er op dat moment toch niet persé op?

ALHOEWEL!!! Scooters en brommers kunnen wel een bekeuring krijgen omdat hun tweewieler misschien wel 80km/h kan rijden wat ze weer afleiden nav het motorvermogen. Ook allemaal gissingen in het wilde westen zonder dat er daadwerkelijk een feit gepleegd wordt!  Evil or Very Mad
Nou weet ik wel dat dat ter bescherming is van de jongelui die er tenslotte zelf om gevraagd hebben, maar toch klopt het van geen kant!!!

het gaat niet alleen om het gewicht maar om die groep
je moet niet vergeten dat de meeste nog nooit met een aanhanger hebben gereden zonder e daarbij komt ook dat die aanhangers een stuk groter zijn meestal
en tot slot zit er ook een stukje handigheid bij een rijbewijs e zoals wat je moet doen in geval van nood bijv als de aanhanger gaat slingeren enz enz

voor de politie is het gewoon makkelijk gemaakt om dit in 2 groepen te delen tot 750 kilo geen kenteken
boven de 750 kilo eigen kenteken uitzonderingen daar gelaten

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten

Gepost: 14 maart 2007 10:52 PM
  [ # 15 ]
pvanessen schreef:

Maar dat lijkt me ook weer te maken te hebben met de typegoedkeuring die is afgegeven: van die Volvo is dat dus met de top van 250km/u, de scooters worden nooit toegelaten als ze 80km/u kunnen, vandaar.

bij een scooter maakt de snelheid niet zoveel uit maar het vermogen wordt gemeten en die mag maar een bepaalde hoeveelheid hebben

mijn oude scooter liep orgineel ook ruim 60 terwijl het vermogen klopte dus konden ze me niks maken behalve als ik in een 30 of 50 kilometerzone was en hun een meeting konden doen

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook