Cees78 schreef:Waarom nou van 2 verschillende fabrikanten een lamp monteren?
Je zult maar een nieuwe lamp nodig hebben en er op een beurs één voor een prikkie tegenkomen. Dan let ik niet meer op het merk. Idem die sloper die nog net één goede lamp heeft en ook een garagist kan niet alles op voorraad hebben.
Cees78 schreef:In Nederland is het zo, dat bij de APK wordt gekeken naar het lichtbeeld, dat de koplampen geven. Dat lichtbeeld moet links en rechts exact hetzelfde zijn (nietwaar? APK-keurmeesters onder ons?). Het lijkt me moeilijk om van 2 verschillende fabrikaten (en dus ook meestal verschillende leeftijden van de reflector) dezelfde lichtbeelden te reproduceren.
Uit het voertuigreglement, artikel 5.2.55.4:
Lichten met dezelfde functie moeten van gelijke grootte, gelijke kleur en gelijke of nagenoeg gelijke sterkte zijn.
Dat laatste hangt natuurlijk samen met fabrikaat en ouderdom van de lampjes. Vandaar altijd het advies beide tegelijkertijd te vervangen door identieke lampjes. Ook de toestand van de reflectoren is natuurlijk belangrijk.
Artikel 5.2.56.1 gaat over het afstellen van de dimlichten. Het totale lichtbeeld mag niet verblindend zijn. Af te stellen met de bekende horizontale scheidingslijn tussen donker en licht. Dat is wat in orde moet zijn,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Zouden deze lampen een beter lichtbeeld geven in mijn DS met Marchal koplampen? Er is nl. een lamp kapot (raar: geeft flauw licht, er is iets doorgebrands aan te zien) en ik zou ze meteen alletwee vervangen!












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Check je aarde draden!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Zou dat de reden zijn waarom mijn ene koplamp van de ene op de andere keer (haast) niet meer gaat? Kan een halogeen ‘half’ branden?












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Wat jij ziet is een lamp zonder aarde. de stroom loopt door de dimlicht EN grootlicht draad. Dat ziet eruit als een gloeiende spijker.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Zoiets! Ik heb even alle contacten afgewreven met fijna staaldraad (ik had die bij me omdat ik daarmee de bumper aan het opwrijven was) en ik heb weer licht! Nu die dekselse lampen weer in elkaar krijgen! Danku!
Contacten moet je nooit opschuren. Daarmee creeer je alleen maar meer en een beter oppervlakte voor corrosie. Je kunt beter contactspray of alcohol gebruiken. Ff z’n werk laten doen en dan weer droogvegen, klaar.
Animal triste post coitum












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
opschuren en met een beetje zuurvrije vaseline insmeren gaat anders uitstekend….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Cees78 schreef:Er is geen verschil tussen de lichtopbrengst van een goede Cibie en een goede Marchal-lamp.
Controleer, zoals eerder geopperd als volgt:1 reflector: nog in goede staat, glanzend oppervlak?
2 plus-aansluiting (relais zou verlichting kunnen geven bij slechte contacten (en draden??)
3 massa-aansluiting; vaak vergeten, maar elk spatbord heeft een aparte massadraad naar het chassis. Controleer dus ovregnagsweerstandne tussen lamp en chassisAls die 3 zaken in orde zijn, heb je meer dan voldoende lichtopbrengst om lekker te kunnen cruisen.
Succes ermee
Toevoeging :
4 kwaliteit van je dynamo / stroomregelaar. Die van mij is niet al te goed meer en mijn lichtopbrengst oscilleert met het toerental van de motor, best irritant.
Ik heb zelf ook nieuwe reflectors gemonteerd (moeten de schermen er weer vanaf, inclusief lampen-bakken), gele helogeenlampen en dit werkt goed genoeg op het oscilleren na dan. In het donker op verlaten donkere weg rijden met meesturende lampen is echt super, kan het iedereen aanraken eens te doen.
Ik zou graag wel eens willen weten of een relais werkelijk zichtbaar verschil maakt ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
verbetering licht opbrengst
ik rijdt al jaren met de halogeen met de duplovoet. de 55/60 variant en ik moet zeggen dat bevalt me uitstekend. Je hebt geen enkele neiging om oop grootlicht te gaan, mits ze goed afgesteld staan. Elk jaar kom ik zonder problemen door de keuring. De lampen zelf zijn nu al 8 jaar oud en waren uit een rally auto. Deze oudjes hebben het zelfde probleem.De 100W kan ik niet aanbevelen want een vriend had dat gedaan maar zijn reflectors werden na een jaar zwart.
succes
id19b 1970, gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.
heeft er iemand van jullie ook ervaringen met zo’n Xenon H.I.D. conversie kit. Als je een sterkte neemt van 6000k(?) heb je wit licht, alleen wel 3 keer zo sterk dan onze orginele lampen. Cocico verwees al eerder naar zo iets…. Ik heb namelijk zelf H1 lampen. Maar ik vind de licht opbrengst zeer matig. Nu ligt het bij mij aan de reflectoren. Dus ik dacht als ik dan toch aan de slag ga misschien de onze godin meteen maar updaten voor de toekomst…....Graag zie ik jullie reacties tegemoet!
Bijv. deze: http://www.autoshoptwello.nl/winkel/XenonInbouw.html












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
bartjes schreef:Ik zou graag wel eens willen weten of een relais werkelijk zichtbaar verschil maakt ?
Maakt zeker wel uit. Al was het alleen maar om je lichtschakelaar te sparen.
De reflectoren zonder de aparte grootlicht spiegeltjes geven meer licht dan die aparte dingen. Dat komt omdat de spiegel groter is. Tenzij je de duplo ook aanzet idd. dan heb je drie pitten per kant. dat scheelt natuurlijk.
Voor de liefhebber heb ik nog wel een paar koplampen liggen. Biedt maar geld!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
lopezdijkstra schreef:heeft er iemand van jullie ook ervaringen met zo’n Xenon H.I.D. conversie kit. Als je een sterkte neemt van 6000k(?) heb je wit licht, alleen wel 3 keer zo sterk dan onze orginele lampen. Cocico verwees al eerder naar zo iets…. Ik heb namelijk zelf H1 lampen. Maar ik vind de licht opbrengst zeer matig. Nu ligt het bij mij aan de reflectoren. Dus ik dacht als ik dan toch aan de slag ga misschien de onze godin meteen maar updaten voor de toekomst…....Graag zie ik jullie reacties tegemoet!
Bijv. deze: http://www.autoshoptwello.nl/winkel/XenonInbouw.html
Zo’n setje kan prima werken. ik heb er ook al eens eena uto mee uitgerust. Daarvoor heb ik eerst bij chyparse een set nieuwe koplampen gekocht, type H4, voor de nieuwe neus. Daarna heb ik er voor gezorgd dat de kabels voor de dynamische hoogte regeling weer goed gangbaar waren, zodat de automatische hoogteregeling van de buitenste lampen het dus GOED doet. (anders kun je iedere tegenligger verblinden!) en daarna heb ik een set H4 bi-xenon ingebouwd van een of ander vaag merk. Het werkt echt fantastisch. Later hebben we zelfs nog koplampsproeiers geklust, weggewerkt in de punten van de voorbumper.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik overweeg nu ook xenon in mijn DS in te bouwen. In de C3 scheelt het echt een bak licht. Moet ik daarvoor H4 of H4 bi-xenon hebben. Een leveracier gaf aan dat het niet uitmaakt maar in een DS heb je via de buitenste koplamp ook groot licht en dan heb je toch bi-xenon nodig?