Hallo XM-ers,
Ik rij nog steeds met veel plezier in mijn XM type 1 2.0i break met ‘nog maar’ 216.000 op de teller. Op wat kleine dingen na (ramen werken niet helemaal lekker meer, sierstrip op de klep mist) heb ik een vraag voor XM rijders. Mijn auto neemt nogal wat olie. ‘Wat’ olie is 1 liter op een tot anderhalve tank benzine. Is dit normaal of heb ik een probleem. Heb niet zo heel veel verstand van het repareren van auto’s dus ik ga er zelf niet zo snel even onder kijken. Heeft iemand een suggestie?
vr gr Gerben
Een beter rijden begint bij jezelf!
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Daar heb ik ook last van met de zelfde dame met 290.000 op de teller, ze verbruiken allemaal olie is niet zoraar. Het moet wel in de gaten gehouden worden en dat vind ik een groter probleem het meten van de olie, het kan via het dashboard en de peilstok beide zijn slecht te vertrouwen, dus ik kies dan maar het gemiddelde van beide, dit probleem is niet echt optelossen ik heb al een nieuwe peilstok gehaald mocht ook niet baten.
Waar de lekkage nou van daan komt kan ik ook niet zeggen daar komt de garage wel achter bij de apk, als ze het gevonden hebben meld ik het wel aan je.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Komt dat olieverbruik bij XM’s ook door rotte klepseals?
2.0i staan er om bekend dat ze op een gegeven moment meer gaan verbruiken ivm uitgedroogde klepseals.
Ik heb het bij m’n voormalige BX1.9TZI laten vervangen voor een dikke€300. De procedure is naar ik weet precies hetzelfde als bij een 2.0i, dus zal het ook wel een vergelijkbaar prijskaartje hebben.
Animal triste post coitum
De procedure is naar ik weet precies hetzelfde als bij een 2.0i, dus zal het ook wel een vergelijkbaar prijskaartje hebben
Maar voor 16 kleppen zal ‘t wel weer wat duurder zijn?
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Dat is bij mij niet echt aan de orde klepseals, bij mij hangt er standaard een druppel olie aan de karterplug maar het komt van een hoger punt. Ik ben op onderzoek.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Re: Beetje olieverbruik
Glasbak schreef:‘Wat’ olie is 1 liter op een tot anderhalve tank benzine.
Respect, dat red ik geneens met mijn HY!
Glasbak schreef:Is dit normaal of heb ik een probleem.
Normaal is het niet
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
eXpelliarMus schreef:Dat is bij mij niet echt aan de orde klepseals, bij mij hangt er standaard een druppel olie aan de karterplug maar het komt van een hoger punt. Ik ben op onderzoek.
Kleppendekselpakking misschien of de kitrand tussen het motorblok en het carter of je krukaskeering(en) . Alle 3 bij mijn 205 1.9 GTI meegemaakt ...
Via de klepseals willen ze ook meer lekken na uitdrooging, daar staan deze 1.9 en 2.0 XU motoren bekend om. Eenmaal vervangen en hij verbruikt bijna geen druppel meer via de klepseals.
Gr,
Citrophile
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Harm schreef:De procedure is naar ik weet precies hetzelfde als bij een 2.0i, dus zal het ook wel een vergelijkbaar prijskaartje hebben
Maar voor 16 kleppen zal ‘t wel weer wat duurder zijn?
Een 2.0i uit ‘92 heeft 8 kleppen, dus daar mag een eventueel prijsverschil met een reparatie aan een 1.9TZI niet in zitten.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Serge schreef:Harm schreef:De procedure is naar ik weet precies hetzelfde als bij een 2.0i, dus zal het ook wel een vergelijkbaar prijskaartje hebben
Maar voor 16 kleppen zal ‘t wel weer wat duurder zijn?
Een 2.0i uit ‘92 heeft 8 kleppen, dus daar mag een eventueel prijsverschil met een reparatie aan een 1.9TZI niet in zitten.
De reparatie is hetzelfde dus ook de prijs, als het aan mij lag.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Het peilen van de olie kan je het best doen bij een koude motor als de auto recht staat. Meestal is het niveau aan de achterkant van de peilstok het best te zien. Lekken doen die 2.0i 8v op een gegeven moment allemaal is mijn ervaring. Meestal hangt er een druppel aan de onderste motorsteun. De olie komt, naar mijn idee, langs de krukas aan de distributie kant. De keerring vervangen haalt niks uit die is meestal wel goed. De constuctie daar met die bus over de krukas waar de keerring overheen zit is niet ideaal. Bij de volgende distributieriem wissel zal ik eens kijken of daar een oplossing voor is. Ik denk er aan om er wat vloeibare pakking tussen te doen of zo. Ik gooi er al jaren olie van de Lidl in, kost net zoveel als benzine dus voor geld hoef je het niet te doen. Milieu?
Een 2.0i uit ‘92 heeft 8 kleppen, dus daar mag een eventueel prijsverschil met een reparatie aan een 1.9TZI niet in zitten.
Zijn er XM’s met achtkleppers geleverd??
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Harm schreef:Een 2.0i uit ‘92 heeft 8 kleppen, dus daar mag een eventueel prijsverschil met een reparatie aan een 1.9TZI niet in zitten.
Zijn er XM’s met achtkleppers geleverd??
Jazeker, de genoemde 2.0i en de 2.0 c.t.turbo.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
ohja de TCT wist ik, maar ook nog een ongeblazen 2.0, dat wist ik dan weer niet…
Mijn 2.0i TCT gebruik vrijwel geen olie.
Ze blijft ook mooi transparant licht bruin.
223 dKm.
Kleine nuance, ik heb er nu een royale 5K mee gereden ( ja shame on me).
Maar hoef niets bij te vullen.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
KlaasBaas schreef:Mijn 2.0i TCT gebruik vrijwel geen olie.
Ze blijft ook mooi transparant licht bruin.223 dKm.
Kleine nuance, ik heb er nu een royale 5K mee gereden ( ja shame on me).
Maar hoef niets bij te vullen.KB
Gebruik je 5W40 olie? Dan heb je zo goed als geen olieverbruik, mijn V6 heeft deze motorolie en verbruikt geen druppel.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !