karel schreef:gti_styling84 schreef:Ik ben het met bram eens. Gloeibougies zijn een van de meest voorkomende oorzaken waaroom een diesel niet lekker wil starten. Gewoon ffe bij de Brezan halen. zo gedaan
Nou nou, ik wist niet dat je GTI-diesels had
Als je fatsoenlijke gloeibougies neemt gaan die dingen zo lang mee dat je niet eens meer weet dat ze kapot kunnen.
Er zijn genoeg oorzaken waarom een koude diesel niet lekker wil starten. Gloeibougies is er daar één van.
Duidelijk weer iemand die niet leest wat je zegt….
gti_styling84 schreef:Duidelijk weer iemand die niet leest wat je zegt….
Ja….waar Karel dat GTI vandaan haalt, weet ik ook niet
Daar heb je het helemaal niet over gehad.
Maar me dunkt dat de opener van deze draad, (John) dus…...nu wel genoeg reactie’s heeft gekregen over het slecht starten van zijn BX diesel…..ben NU wel erg benieuwd hoe het ermee staat.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ehm.. misschien een wat domme opmerking ops: , maar volgens mij zijn diesels ueberhaupt wat nukkig met starten bij erg koud weer. Vorig jaar in Tsjechie moest ik ook 2x voorgloeien om lekker te starten. Met 1 keer lukte het ook wel, maar niet van harte. Maar met normaal tot warm zijn er totaal geen problemen.
Vergeet ook niet het verschijnsel vlokvorming dat optreedt bij temperaturen rond het vriespunt en lager in je dieselbrandstof. Dit wordt enigszins opgevangen door het bijmengen van diesel met wat benzine, volgens mij passen de oliemaatschappijen zelf al de brandstoffen aan aan het seizoen dus hoef je dit niet zelf te doen, maar het geeft aan dat diesel bij lage temperaturen soms een tikje problematisch is wat betreft de koude start.
Maar als het spul eenmaal een beetje op temperatuur is is er niets meer aan de hand.
winnetou schreef:Ehm.. misschien een wat domme opmerking ops: , maar volgens mij zijn diesels ueberhaupt wat nukkig met starten bij erg koud weer. Vorig jaar in Tsjechie moest ik ook 2x voorgloeien om lekker te starten. Met 1 keer lukte het ook wel, maar niet van harte. Maar met normaal tot warm zijn er totaal geen problemen.
Vergeet ook niet het verschijnsel vlokvorming dat optreedt bij temperaturen rond het vriespunt en lager in je dieselbrandstof. Dit wordt enigszins opgevangen door het bijmengen van diesel met wat benzine, volgens mij passen de oliemaatschappijen zelf al de brandstoffen aan aan het seizoen dus hoef je dit niet zelf te doen, maar het geeft aan dat diesel bij lage temperaturen soms een tikje problematisch is wat betreft de koude start.Maar als het spul eenmaal een beetje op temperatuur is is er niets meer aan de hand.
Wat je beschrijft is wel heel erg gedateerd. Al sinds tien(tallen?)jaren zorgen de brandstofleveranciers ruim op tijd (van oktober af) voor winterdiesel en is de vlokvorming geen enkel probleem meer.
Een goede diesel hoort gewoon goed te starten. Wel klinkt het allemaal wat harder als het erg koud is. Maar dan praten we wel over lichte tot matige vorst, en daar ging het volgens mij niet over.
Ich bin ein Breaker
gti_styling84 schreef:karel schreef:gti_styling84 schreef:Ik ben het met bram eens. Gloeibougies zijn een van de meest voorkomende oorzaken waaroom een diesel niet lekker wil starten. Gewoon ffe bij de Brezan halen. zo gedaan
Nou nou, ik wist niet dat je GTI-diesels had
Als je fatsoenlijke gloeibougies neemt gaan die dingen zo lang mee dat je niet eens meer weet dat ze kapot kunnen.
Er zijn genoeg oorzaken waarom een koude diesel niet lekker wil starten. Gloeibougies is er daar één van.Duidelijk weer iemand die niet leest wat je zegt….
Duidelijk weer eens iemand aan het woord die zelf geen diesel rijdt?
Ich bin ein Breaker
karel schreef:mpostma schreef:Overigens schreef John (de vraagsteller) het volgende :
De gloeispiralen zijn goed, en de koude start is laatst bij gesteld.
Nou, dan is het simpel: lucht in de leidingen, verrotte verstuivers, verrotte pomp of als laatst verrot blok (Wel in deze volgorde onderzoeken).
Koudestart controleren is wel zó ontzettend simpel dat ik daar toch echt mee zou beginnen. Staat het kabeltje strak bij koude motor ja of nee? Voor hetzelfde geld is het kraaltje aan het kabeltje losgeraakt en dan is ie weliswaar pas “bijgesteld” maar niet meer actief. (ik spreek hier uit ervaring ....)
ik, ben, heb met mijn pas gekochte bx 1.9 tzd het zelfde probleem gehad gloei bogies getest uithalen en even met even op de accu prikken ze moeten direct beginnen met gloeien ( rood/heet worden) als dit te lang duurt vervangen kosten rond de 17 euro per stuk of meer bij de citroen garage (bij heuts 49 euro de 4 incl btw).
toen werd er gezegt dat de brandstof opvoerpomp lekte dit kun je makkelijk zelf controleren door te gaan pompen en goed te luisteren en te kijken. eerst de omgeving even schoon maken let op minimale lekkage.
toen werd er gezegd dat mijn accu mogelijk slecht was laten door meten en deze was volgens de garage goed.einde van het verhaal heb ik de diesel eens goed opgepompt de gloeibogies zelf vervangen en mijn accu vervangen en weet je hij start en loopt weer als een zonnetje tevens heb ik TSL olie toegevoegd en mijn motor start bij een koude start veel beter en soepeler.
groet ben.