1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Beetje olieverbruik
Glasbak
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 05-02-2007

Gepost: 14 maart 2007 02:57 PM

Hallo XM-ers,
Ik rij nog steeds met veel plezier in mijn XM type 1 2.0i break met ‘nog maar’ 216.000 op de teller. Op wat kleine dingen na (ramen werken niet helemaal lekker meer, sierstrip op de klep mist) heb ik een vraag voor XM rijders. Mijn auto neemt nogal wat olie. ‘Wat’ olie is 1 liter op een tot anderhalve tank benzine. Is dit normaal of heb ik een probleem. Heb niet zo heel veel verstand van het repareren van auto’s dus ik ga er zelf niet zo snel even onder kijken. Heeft iemand een suggestie?

vr gr Gerben

Een beter rijden begint bij jezelf!

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 14 maart 2007 03:24 PM
  [ # 1 ]

Daar heb ik ook last van met de zelfde dame met 290.000 op de teller, ze verbruiken allemaal olie is niet zoraar. Het moet wel in de gaten gehouden worden en dat vind ik een groter probleem het meten van de olie, het kan via het dashboard en de peilstok beide zijn slecht te vertrouwen, dus ik kies dan maar het gemiddelde van beide, dit probleem is niet echt optelossen ik heb al een nieuwe peilstok gehaald mocht ook niet baten.
Waar de lekkage nou van daan komt kan ik ook niet zeggen daar komt de garage wel achter bij de apk, als ze het gevonden hebben meld ik het wel aan je. Wink

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 14 maart 2007 03:29 PM
  [ # 2 ]

Komt dat olieverbruik bij XM’s ook door rotte klepseals?

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 14 maart 2007 03:30 PM
  [ # 3 ]

2.0i staan er om bekend dat ze op een gegeven moment meer gaan verbruiken ivm uitgedroogde klepseals.

Ik heb het bij m’n voormalige BX1.9TZI laten vervangen voor een dikke€300. De procedure is naar ik weet precies hetzelfde als bij een 2.0i, dus zal het ook wel een vergelijkbaar prijskaartje hebben.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 14 maart 2007 03:34 PM
  [ # 4 ]

De procedure is naar ik weet precies hetzelfde als bij een 2.0i, dus zal het ook wel een vergelijkbaar prijskaartje hebben

Maar voor 16 kleppen zal ‘t wel weer wat duurder zijn?

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 14 maart 2007 03:40 PM
  [ # 5 ]

Dat is bij mij niet echt aan de orde klepseals, bij mij hangt er standaard een druppel olie aan de karterplug maar het komt van een hoger punt. Ik ben op onderzoek. Wink

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 14 maart 2007 05:00 PM
  [ # 6 ]

Re: Beetje olieverbruik

Glasbak schreef:

‘Wat’ olie is 1 liter op een tot anderhalve tank benzine.

Respect, dat red ik geneens met mijn HY!

Glasbak schreef:

Is dit normaal of heb ik een probleem.

Normaal is het niet Wink

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 14 maart 2007 05:39 PM
  [ # 7 ]
eXpelliarMus schreef:

Dat is bij mij niet echt aan de orde klepseals, bij mij hangt er standaard een druppel olie aan de karterplug maar het komt van een hoger punt. Ik ben op onderzoek. Wink

Kleppendekselpakking misschien of de kitrand tussen het motorblok en het carter of je krukaskeering(en) Shocked . Alle 3 bij mijn 205 1.9 GTI meegemaakt Mad ...
Via de klepseals willen ze ook meer lekken na uitdrooging, daar staan deze 1.9 en 2.0 XU motoren bekend om. Eenmaal vervangen en hij verbruikt bijna geen druppel meer via de klepseals.

Gr,
Citrophile

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 14 maart 2007 07:35 PM
  [ # 8 ]
Harm schreef:

De procedure is naar ik weet precies hetzelfde als bij een 2.0i, dus zal het ook wel een vergelijkbaar prijskaartje hebben

Maar voor 16 kleppen zal ‘t wel weer wat duurder zijn?


Een 2.0i uit ‘92 heeft 8 kleppen, dus daar mag een eventueel prijsverschil met een reparatie aan een 1.9TZI niet in zitten.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 14 maart 2007 10:17 PM
  [ # 9 ]
Serge schreef:
Harm schreef:

De procedure is naar ik weet precies hetzelfde als bij een 2.0i, dus zal het ook wel een vergelijkbaar prijskaartje hebben

Maar voor 16 kleppen zal ‘t wel weer wat duurder zijn?


Een 2.0i uit ‘92 heeft 8 kleppen, dus daar mag een eventueel prijsverschil met een reparatie aan een 1.9TZI niet in zitten.

De reparatie is hetzelfde dus ook de prijs, als het aan mij lag.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Maxxems
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 02-09-2005

Gepost: 14 maart 2007 11:30 PM
  [ # 10 ]

Het peilen van de olie kan je het best doen bij een koude motor als de auto recht staat. Meestal is het niveau aan de achterkant van de peilstok het best te zien. Lekken doen die 2.0i 8v op een gegeven moment allemaal is mijn ervaring. Meestal hangt er een druppel aan de onderste motorsteun. De olie komt, naar mijn idee, langs de krukas aan de distributie kant. De keerring vervangen haalt niks uit die is meestal wel goed. De constuctie daar met die bus over de krukas waar de keerring overheen zit is niet ideaal. Bij de volgende distributieriem wissel zal ik eens kijken of daar een oplossing voor is. Ik denk er aan om er wat vloeibare pakking tussen te doen of zo. Ik gooi er al jaren olie van de Lidl in, kost net zoveel als benzine dus voor geld hoef je het niet te doen. Milieu?

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 14 maart 2007 11:40 PM
  [ # 11 ]

Een 2.0i uit ‘92 heeft 8 kleppen, dus daar mag een eventueel prijsverschil met een reparatie aan een 1.9TZI niet in zitten.

Zijn er XM’s met achtkleppers geleverd??

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 15 maart 2007 12:16 AM
  [ # 12 ]
Harm schreef:

Een 2.0i uit ‘92 heeft 8 kleppen, dus daar mag een eventueel prijsverschil met een reparatie aan een 1.9TZI niet in zitten.

Zijn er XM’s met achtkleppers geleverd??

Jazeker, de genoemde 2.0i en de 2.0 c.t.turbo.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 15 maart 2007 12:27 AM
  [ # 13 ]

ohja de TCT wist ik, maar ook nog een ongeblazen 2.0, dat wist ik dan weer niet… Smile

Profiel  
 
KlaasBaas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 411
Geregistreerd: 26-04-2006

Gepost: 15 maart 2007 01:14 AM
  [ # 14 ]

Mijn 2.0i TCT gebruik vrijwel geen olie.
Ze blijft ook mooi transparant licht bruin.

223 dKm.

Kleine nuance, ik heb er nu een royale 5K mee gereden ( ja shame on me).
Maar hoef niets bij te vullen.

KB

XM 2.0 CT VSX

Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 15 maart 2007 01:34 AM
  [ # 15 ]
KlaasBaas schreef:

Mijn 2.0i TCT gebruik vrijwel geen olie.
Ze blijft ook mooi transparant licht bruin.

223 dKm.

Kleine nuance, ik heb er nu een royale 5K mee gereden ( ja shame on me).
Maar hoef niets bij te vullen.

KB

Gebruik je 5W40 olie? Dan heb je zo goed als geen olieverbruik, mijn V6 heeft deze motorolie en verbruikt geen druppel.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook