Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Heb je ook gedacht aan een nieuwe T-mof bij de pomp? Nu kan je er bij, straks niet meer!
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Krukas keerringen van een GS/A lekken bijna nooit.
Je kunt inderdaad zoveel mogelijk vervangen aan pakkingen en digen waar je later slecht bij komt.
Ik denk dan aan keerring nokkenas ontstekings zijde , hydroliekmof , pakkingen achter de nokkenas lagers enz. Dit zijn plekken waar ze veel lekken en je kan er later moeilijk bij.
Dek ook even aan de klepsteel rubbers , ook zo iets.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Spanrollen van distrib.riemen zeker vervangen! Heb een keer een vastlopende spanrol gehad met de GSA: blok in de soep. Gelukkig had ik nog een goed 1300-blok, ooit voor 50 gulden gekocht….
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
DriverD schreef:Spanrollen van distrib.riemen zeker vervangen! Heb een keer een vastlopende spanrol gehad met de GSA: blok in de soep. Gelukkig had ik nog een goed 1300-blok, ooit voor 50 gulden gekocht….
Dat heb ik er niet bijgezet , vind ik standaard dingen die je moet vervangen als je het blok eruit hebt.
Denk dat de TS dat ook wel doet.
mpostma schreef:Lelijke Eend schreef:Persoonlijk adviesje: lagers never nooit niet 2e hands demonteren. Er hoeft maar 1 piepklein rottig rotvuiltje in te komen en het lager is in notime naar de kloten. Bij mijn Eend wordt elk lager wat er uit gaat, vervangen door een nieuw lager. Zo heb ik zelfs wiellagers waar ik nog geen 1000km mee heb gereden resoluut weggemikt. Niet dat ik nou zulke slechte ervaringen heb met 2e hands lagers, maar ik wil het risico gewoon niet nemen omdat lagers vaak niet al te makkelijk uit te bouwen zijn.
Vervang jij ook de hoofdlagers van de krukas dan maar preventief? Het lijk mij nogal overdreven. Er zijn zelfs genoeg lagers (zoals wiellagers) die notabene keerringen hebben, dus als je ze niet uit elkaar haalt is er niks aan de hand. Verder is het ook een kwestie van netjes werken natuurlijk.
Wat ik met de krukas van m’n Eend doe weet ik niet precies. Ik dacht dat dat glijlagers waren, maar dat weet ik (nog) niet. Alle overige lagers worden vervangen door nieuw spul. Egwa? Egwa!
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Ik dacht dat dat glijlagers waren, maar dat weet ik (nog) niet. Alle overige lagers worden vervangen door nieuw spul. Egwa? Egwa!
Zijn het ook: dat vervang je dus ook niet zomaar. Ik vervang dus ook de lagers die slecht zijn of twijfelachtig, maar niet als ze goed zijn. Anders kun je bezig blijven.
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Een zeer goede tip uit eigen ervaring: Vervang de oliekeering van de as van de oliepomp. Dus niet alleen de O-ring van het deksel, maar de keerring die tussen as en deksel zit.
Heb in december 1993 mijn eerste GSA Break gekocht voor 200 gulden. Het ding was hard maar lekte/spoot olie als een zeef, om de paar km olie bijvullen. De stoute schoenen aangetrokken en het ding, zonder Citroën ervaring, gewoon gekocht. Eerst dus aan de voorkant alle keeringen vervangen, ook de krukaskeerringen en nog lekte het. Het was moeilijk te zien omdat hij alleen lekte met draaiende motor en dat kan alleen als de riemen erop zitten en daar lekte het. De olie werd overal naartoe geslingerd. Bleek dus dat kleine rotding van een paar stuivers te zijn Deksel eraf getikt, zit met een perspassing, keerring vervangen en tandwiel weer terug geklopt. Wel even merken, had ik niet gedaan (stom), want er zit dacht ik wel een merkteken op voor de riem. Trouwens nog lang mee gereden, dus die timing komt blijkbaar niet zo nauw:-)
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
ernst23 schreef:Een zeer goede tip uit eigen ervaring: Vervang de oliekeering van de as van de oliepomp. Dus niet alleen de O-ring van het deksel, maar de keerring die tussen as en deksel zit.
Heb in december 1993 mijn eerste GSA Break gekocht voor 200 gulden. Het ding was hard maar lekte/spoot olie als een zeef, om de paar km olie bijvullen. De stoute schoenen aangetrokken en het ding, zonder Citroën ervaring, gewoon gekocht. Eerst dus aan de voorkant alle keeringen vervangen, ook de krukaskeerringen en nog lekte het. Het was moeilijk te zien omdat hij alleen lekte met draaiende motor en dat kan alleen als de riemen erop zitten en daar lekte het. De olie werd overal naartoe geslingerd. Bleek dus dat kleine rotding van een paar stuivers te zijn Deksel eraf getikt, zit met een perspassing, keerring vervangen en tandwiel weer terug geklopt. Wel even merken, had ik niet gedaan (stom), want er zit dacht ik wel een merkteken op voor de riem. Trouwens nog lang mee gereden, dus die timing komt blijkbaar niet zo nauw:-)
Timing van het oliepomptandwiel? Dat klinkt wel vreemd eigenlijk.
Maar goed, ik zal die keerring meepakken.
Ander nieuws. Op het werk bij mijn buurman hebben ze de krimpringen van de diff. asjes afgekregen. De slimmers hebben het lager er eerst vanaf geslepen dat ze goed goed grip hadden met een pers. Toen was ie zo los.
Vandaag nieuwe onderdelen gehaald in het GS verenigingsmagazijn. Leuk ingericht en voorzien magazijn. Ze hadden ook bijna alles wat ik moest hebben, dus voorlopig kan ik weer even vooruit.
GS motor vandaag onderhanden genomen door/met IJsbrant in de garage van Mike. Supergoed kunnen werken aan de motor en hij is nu weer brandschoon en goed nagekeken. Tevens alle lekkage gevoelige onderdelen aangepakt/vervangen.
Nog wat foto’s.
Voor aanvang:
Rechter verbrandingsruimte weer gepolijst. De linker (nog) niet.
Inslijpen van de kleppen
Herinslaan van de klepzetels.
Net voor montage van de cilinderkop. De beruchte olieretourpijp is voorzien van verse Viton ringen. De kop wordt zonder koppakking gemonteerd (wat er niet op zit kan ook niet gaan lekken).
Hier zitten de distributieriemen er weer op (en even testen of ze recht liggen).
Tja, lekker gezellig stelletje zijn jullie
Ajeto!!!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Mooi werk Marten! Ik ben heel erg benieuwd naar het eind resultaat, op de foto lijkt ze een ware schoonheid!
Succes verder, ik zal het draadje goed in de gaten houden.
Goed bezig Marten. Intelligente blik op die laatste foto trouwens