2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Beetje olieverbruik
KlaasBaas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 411
Geregistreerd: 26-04-2006

Gepost: 15 maart 2007 01:56 PM
  [ # 16 ]

Nee, ik gebruik gewoon 15W40.
Gewone standaard non synthetishe olie.

5W40 zou wel synthetisch zijn toch ?

XM 2.0 CT VSX

Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 15 maart 2007 02:02 PM
  [ # 17 ]
KlaasBaas schreef:

Nee, ik gebruik gewoon 15W40.
Gewone standaard non synthetishe olie.

5W40 zou wel synthetisch zijn toch ?

yep, vol synthetisch.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
KlaasBaas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 411
Geregistreerd: 26-04-2006

Gepost: 15 maart 2007 05:09 PM
  [ # 18 ]

Er loopt ergens een topic mbt de overstap van
minerale olie naar full/half syntethische olien.

Moraal van het verhaal was eigenlijk om bij minerale
olie te blijven als dat er altijd ingezeten had.

Details weet ik zo niet meer “waarom”“. Maar ik vond
het overtuigend en heb toen besloten niet over te stappen
naar een syntethische olie.

KB

XM 2.0 CT VSX

Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 15 maart 2007 05:41 PM
  [ # 19 ]
KlaasBaas schreef:

Er loopt ergens een topic mbt de overstap van
minerale olie naar full/half syntethische olien.

Moraal van het verhaal was eigenlijk om bij minerale
olie te blijven als dat er altijd ingezeten had.

Details weet ik zo niet meer “waarom”“. Maar ik vond
het overtuigend en heb toen besloten niet over te stappen
naar een syntethische olie.

KB

Het verhaal ging over de oliekeerringen. Vroeger (jaren tachtig) kwam vol synthetische olie in zwang en de toenmalige oliekeerringen gingen lekken. Want die waren niet ontwikkeld voor vol synthetische olie. Vanaf de jaren negentig zijn alle oliekeerringen bestand tegen vol synthetische olie en kan daarom ook gebruikt worden.

In mijn XM zat voorheen alleen maar 10W40 en vanaf september 2006 5W40. Met de 10W40 was er een normale olieverbruik, met 5W40 geen verbruik.
Vol synthetische oliën verdampen veel minder dan half sythetische oliën, je verbrandingsruimte en de katalysator blijven daardoor ook schoner.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
KlaasBaas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 411
Geregistreerd: 26-04-2006

Gepost: 15 maart 2007 06:56 PM
  [ # 20 ]

Juist

Dat was het, het materiaal van de keringen kon er niet
tegen.

Aangezien mijn XM van nov ‘96 is zal ik er een full
syntheet ik kunnen gooien. Wie weet doe ik dat volgend
jaar wel. Anyway, desondanks is mijn verbruik nihil.
Eerst nog even iets meer lezen.


Thnx voor de info.

KB

XM 2.0 CT VSX

Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 15 maart 2007 07:29 PM
  [ # 21 ]

Aangezien mijn XM van nov ‘96 is zal ik er een full
syntheet ik kunnen gooien.

Hoe zit dat dan met een XM van 1991? Kan daar ook veilig synthetische of half-synthetische olie in?

groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 15 maart 2007 08:06 PM
  [ # 22 ]

Ik zou het niet doen. Ik heb al vaak gehoord dat zo’n switch naar volsyntheet een hoop shit met zich mee kan brengen. Volsyntheet is namelijk veel agressiever dan halfsyntheet en lost daardoor alle koek en kaas in je blok op, waardoor je verstoppingen kunt krijgen en lekkages.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 15 maart 2007 09:11 PM
  [ # 23 ]

Maar een halfsyntheet kan dan wel? Wat is het voordeel van een halfsyntheet tov een minerale olie? Ik heb trouwens geen idee wat de vorige eigenaar er in heeft gegooid; ik wil het wel binnenkort verversen. Ik heb er nu ongeveer 4000 km mee gereden en in totaal 3 ltr minerale olie bijgevuld. Lijkt me redelijk aan de maat voor een 256.000 km blok.

groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
FerryV
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 14-09-2006

- ID/DS DSuper
Gepost: 15 maart 2007 09:12 PM
  [ # 24 ]

Wat Serge zegt klopt helemaal.
Bij ouderwetsere olieën (mineraal en semi-synthetisch) krijg je afzettingen in het blok (ingekoekte olie, roet, andere troep). Die kunnen helemaal geen kwaad, ze zitten voornamelijk in de hoekjes van je blok waar weinig stroming is.

Bij vol synthetische olie ontstaan deze afzettingen niet, de olie heeft een soort “reinigende” werking.
Zodra je nu vol synthetische olie gooit in blok waar wel die troep al zit, wordt die troep langzaam afgebroken, met als gevolg dat je allemaal losse klodders krijgt rondzweven in je blok. En dat is niet zo fijn zodra ze oliekanaaltjes gaan blokkeren…

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 15 maart 2007 09:26 PM
  [ # 25 ]
FerryV schreef:

Wat Serge zegt klopt helemaal.
Bij ouderwetsere olieën (mineraal en semi-synthetisch) krijg je afzettingen in het blok (ingekoekte olie, roet, andere troep). Die kunnen helemaal geen kwaad, ze zitten voornamelijk in de hoekjes van je blok waar weinig stroming is.

Bij vol synthetische olie ontstaan deze afzettingen niet, de olie heeft een soort “reinigende” werking.
Zodra je nu vol synthetische olie gooit in blok waar wel die troep al zit, wordt die troep langzaam afgebroken, met als gevolg dat je allemaal losse klodders krijgt rondzweven in je blok. En dat is niet zo fijn zodra ze oliekanaaltjes gaan blokkeren…

Nou ik kan jullie vertellen dat dit dus niet klopt, zowel half synthetisch als vol synthetische olie hebben reinigende werking dmv additieven.
Het enige verschil is dat vol synthetische oliën betere basis oliën hebben, zodra de additieven uitgewerkt zijn hou je een betere basis over.
Tijdens het verbrandingsproces hou je veel minder verbrandingsresten van motorolie over. Je verbrandingsruimte en je uitlaat, dus ook je katalysator hou je veel beter schoon. Ander voordeel is het minimale of totaal geen olieverbruik.

Bij auto`s vanaf eind jaren tachtig kun je vol synthetische oliën toepassen, het ligt aan jezelf of je dat wil doen.

Bij huidige PSA benzine en dieselmotoren moet er verplicht 5W40 (minimale eis) motorolie toegepast worden ivm slijtage van de klepstoters en de hoeveelheid as minimaliseren in de roetfilters bij diesels.

Gr,
Citrophile

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
KlaasBaas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 411
Geregistreerd: 26-04-2006

Gepost: 15 maart 2007 09:35 PM
  [ # 26 ]

Citrophile,


Dit doet toch niets af aan het verhaal van de 2 voorgaande posters.
Oude troep raakt los van de wanden van je blok door de reinigende
werking van de full/half syntheet, en je kan problemen krijgen.
Hoe reeel die problemen zijn is een ander verhaal, ik vind het wel
een belangrijk argument om mee te nemen in de overweging.

BTW op 4000 Km 3 liter olio is (vind ik) erg veel.

KB

XM 2.0 CT VSX

Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!

Profiel  
 
abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 682
Geregistreerd: 22-12-2006

Gepost: 15 maart 2007 10:20 PM
  [ # 27 ]

Als je een keer vol syntheet in je motor gooit kun je niet meer terug naar half-syntheet of mineraal, denk daar goed om!

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 15 maart 2007 10:24 PM
  [ # 28 ]
FerryV schreef:

Wat Serge zegt klopt helemaal.
Bij ouderwetsere olieën (mineraal en semi-synthetisch) krijg je afzettingen in het blok (ingekoekte olie, roet, andere troep). Die kunnen helemaal geen kwaad, ze zitten voornamelijk in de hoekjes van je blok waar weinig stroming is.

Bij vol synthetische olie ontstaan deze afzettingen niet, de olie heeft een soort “reinigende” werking.
Zodra je nu vol synthetische olie gooit in blok waar wel die troep al zit, wordt die troep langzaam afgebroken, met als gevolg dat je allemaal losse klodders krijgt rondzweven in je blok. En dat is niet zo fijn zodra ze oliekanaaltjes gaan blokkeren…

Nu ben ik toch wel heel erg benieuwd, waar precies die aangekoekte troep gaat zitten????
Gelukkig maakt de gemiddelde oliepomp bij 3000 tpm, ruim 3 bar aan olie druk, dus genoeg om alle “verstoppingen” door te blazen

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
KlaasBaas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 411
Geregistreerd: 26-04-2006

Gepost: 16 maart 2007 12:17 AM
  [ # 29 ]

Dat het verstoppingen kan doorblazen is best mogelijk.

Die aangekoekte troep gaat zitten “all over” je blok waar
er maar rust is in je blok. Die 3 bar, die er wellicht is, is niet overal
aanwezig.

Ik heb genoeg aan brommer (4 takt) blokken gesleuteld om te
weten dat die plekken er zijn. En dit is ook mijn ervaring met
blokken van de Mini. Dat dit gebeurd is niet erg, je hebt er
nooit last van.
Maar als er olie in komt die (chemisch gezien) dit kan losweken
komt het los, en gaat het zweven door je blok.

En wat de effecten daarvan zijn, is dus de vraag.

In de oudere VW kever blokken kan je bijvoorbeeld ook geen Slick 50
gooien. Dit is een teflon coating.  Die verstopt de olie kanaaltjes teveel.

Even los van de discussie of die teflon ongein wel of niet nuttig is
overigens.

KB

XM 2.0 CT VSX

Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 16 maart 2007 02:37 AM
  [ # 30 ]

Of je nou half of volsynthetische olie toepast maakt toch niet uit voor de reinigende werking, de reinigende werking is hetzelfde. Troep dat wordt losgeweekt komt toch altijd weer in het oliefilter.
Het grootste verschil zit in de viscositeitsindex. Dus bij een koude of warme motor blijft de viscositeit van volsynthetische olie min of meer constant. Dus je hebt betere koudestart eigenschappen en bij een hete motor worden alle delen goed gesmeerd. Dit is in ieder geval altijd beter dan bij half synthetische oliën.
Daar komt ook nog bij dat volsynthetische oliën dunner zijn en daardoor minder weerstand opleveren bij de zuigerveren als bij de krukas die door de oliebad in het carter ronddraait. Dit levert weer brandstofbesparing op en dit is wetenschappelijk bewezen door oliemaatschappijen.

Je kunt in een motor wisselen van half synthetische olie naar vol synthetische olie en andersom. Met testmotoren en testauto`s wordt dit gedaan en de motor gaat geen olie lekken of slecht presteren or what ever.

Slick 50 is troep, het dikt de olie ontzettend in. Allemaal mooie verhalen van toendertijd en nu hoor je er helemaal niets over.

Gr,
Citrophile

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook