Net als Macnail had ik een tijdje terug last van een uitvallende SB. Het hydraulisch systeem was al een keer gespoeld dus ik heb toen de drukverdeler vervangen door een gereviseerd exemplaar en dat heeft wel geholpen.
Toch is het systeem volgens mij nog niet helemaal op punt, want de drukregelaar ratelt zo nu en dan als een bezetene. Stel je voor, ik wacht bij een verkeerslicht en de motor draait zo’n 1000 tpm. Dan slaat de drukregelaar aan: Krrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
rrrrrrrrrrrrrrrrrr - tik.
Dat duurt dan een seconde of 10 schat ik.
Geef ik nou wat gas bij in die situatie, zeg naar 1500 a 2000 tpm, dan is het gewoon krrrrr-tik.
Ik vraag mij nu dus af omdat dit is omdat de HD pomp niet genoeg druk meer levert bij lage toeren, of dat het hem in de drukregelaar zit.
Ik hoop eigenlijk het laatste, want 16v pompen zijn lastig te vinden en aan de prijzige kant
Ik haak hier even aan. De hydrauliek van de mijne werkt perfect, maar opmerkelijk genoeg ook met veel bijgeluiden.
Maar dan meer: gssssssssssssssssssss - tik. Dat sissen duurt de ene keer langer dan de andere. Aangezien dit mijn eerste bx met stuurbekrachtiging is, zal dat daarmee te maken hebben. Maar ik vroeg me af of die bijgeluiden gewoon zijn?
Wedden dat er mensen gaan reageren die zeggen dat het allemaal ‘karakter’ is?
B_iks schreef:Ik haak hier even aan. De hydrauliek van de mijne werkt perfect, maar opmerkelijk genoeg ook met veel bijgeluiden.
Maar dan meer: gssssssssssssssssssss - tik. Dat sissen duurt de ene keer langer dan de andere. Aangezien dit mijn eerste bx met stuurbekrachtiging is, zal dat daarmee te maken hebben. Maar ik vroeg me af of die bijgeluiden gewoon zijn?
Dat is de combi verdeelblok/drukregelaar. Die roept inderdaad zachtjes “sssst” ipv een scherpe “tik” te laten horen. We noemen ‘m daarom ook wel “drukteregelaar”...
Brengt me ineens op een iets andere gedachte.
De rubber klont (sterk verdikt manchet) wat over de uitlaat aan het plastic kapje op de drukregelaar gaat heeft volgens mij als functie: geluiddemping.
Ik heb nu namelijk als retourslang een noodverbandje waar deze klont ontbreekt, en dat tikt toch aanmerkelijk heel veel harder dan voorheen.
Ich bin ein Breaker
Bedankt weer voor de tip! Ik zal eens kijken of dat mij er wel zit en of het goed vastzit, maar nu nog even het beginprobleem van BxBandit.
B_iks schreef:Bedankt weer voor de tip! Ik zal eens kijken of dat mij er wel zit en of het goed vastzit, maar nu nog even het beginprobleem van BxBandit.
Er is - denk ik - bij jou niet zoveel loos als ik het zo hoor.
Voor TS: heeft draaien aan het stuur dan enig effect? Zo ja, dan is er een verband met de drukverdeler/drukregelaar.
En weet je héél zeker dat de HD pomp snaar niet slipt?
Ich bin ein Breaker
Ik had dat exact hetzelfde met mijn bx. Bij stationair draaien duurde het heeeeel lang voordat de druk weer op peil was (tot je zeg maar de TIK hoorde).
als je de drukregelaar en evt opbrengstverdeler vervangen hebt is het volgende onderdeel toch de pomp. Is deze zo anders bij een 16v dan??
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:Ik had dat exact hetzelfde met mijn bx. Bij stationair draaien duurde het heeeeel lang voordat de druk weer op peil was (tot je zeg maar de TIK hoorde).
als je de drukregelaar en evt opbrengstverdeler vervangen hebt is het volgende onderdeel toch de pomp. Is deze zo anders bij een 16v dan??
Volgens mij is die gewoon hetzelfde als iedere BX HD pomp met SB. Hij zit alleen rechtsboven de versnellingsbak gemonteerd net als bij een diesel.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Nee, de drukregelaar heb ik nog niet vervangen. Misschien moet ik dat maar gewoon doen, om dat te elimineren. Bij Chyparse kan ik vast voor niet al te veel geld een gereviseerde halen. (ik neem liever niet het risico met een sloop-ding, je weet nooit hoe goed die uiteindelijk zijn).
Prutsy, Ik heb het hier niet bij de hand, maar wat ik in elk geval zeker weet is dat de pomp van een 16v anders is dan bij alle andere benzine bx-en. Dat heb ik gezien op de microfiches die op het net te vinden zijn. Misschien dat die van een diesel wel kan, maar dat betwijfel ik ook.
Op deze site en ook op bx sportief staan namelijk threads over het vervangen van de pomp van een 16v, en het alternatief wat daar wordt genoemd is het gebruiken van de pomp uit een XM V6, waarbij je dan wel wat leidingen moet aanpassen omdat die op een andere plek op de pomp zitten.
Zie ook
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=161269&highlight=bx+pomp+16v
(zie bericht marten)
karel schreef:
Voor TS: heeft draaien aan het stuur dan enig effect? Zo ja, dan is er een verband met de drukverdeler/drukregelaar.
En weet je héél zeker dat de HD pomp snaar niet slipt?
Ik ga vanavond toch een stukkie rijden, ik zal het eens proberen en meteen de snaar checken op slippen. Bedankt voor de tips.
BxBandit schreef:Prutsy, Ik heb het hier niet bij de hand, maar wat ik in elk geval zeker weet is dat de pomp van een 16v anders is dan bij alle andere benzine bx-en. Dat heb ik gezien op de microfiches die op het net te vinden zijn. Misschien dat die van een diesel wel kan, maar dat betwijfel ik ook.
Op deze site en ook op bx sportief staan namelijk threads over het vervangen van de pomp van een 16v, en het alternatief wat daar wordt genoemd is het gebruiken van de pomp uit een XM V6, waarbij je dan wel wat leidingen moet aanpassen omdat die op een andere plek op de pomp zitten.
Jep, je hebt gelijk. Net de fiches erbij gepakt en daar staat idd voor de 16v een andere pomp. *oeps* ops:
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Zou het hebben van stuurbekrachtiging dan echt zoveel invloed hebben op het getik?
Ik heb dus geen SB, bollen zijn net op druk gebracht en de voorraadbol zal een goed jaartje oud zijn en ik hoor de pomp zelden :
Ook voordat de bollen op druk gebracht werden hoorde ik de pomp eigenlijk niet veel met lange intervallen.
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
marx-7 schreef:Zou het hebben van stuurbekrachtiging dan echt zoveel invloed hebben op het getik?
Ik heb dus geen SB, bollen zijn net op druk gebracht en de voorraadbol zal een goed jaartje oud zijn en ik hoor de pomp zelden :
Ook voordat de bollen op druk gebracht werden hoorde ik de pomp eigenlijk niet veel met lange intervallen.
Het verdelerblok schakelt tussen veer/remsysteem en SB. Soms blijft daar een klepje hangen waardoor veer/rem te weinig krijgt om op druk te komen, waardoor het geratel eindeloos duurt. Door te sturen breng je daar wat beweging in.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:marx-7 schreef:Zou het hebben van stuurbekrachtiging dan echt zoveel invloed hebben op het getik?
Ik heb dus geen SB, bollen zijn net op druk gebracht en de voorraadbol zal een goed jaartje oud zijn en ik hoor de pomp zelden :
Ook voordat de bollen op druk gebracht werden hoorde ik de pomp eigenlijk niet veel met lange intervallen.
Het verdelerblok schakelt tussen veer/remsysteem en SB. Soms blijft daar een klepje hangen waardoor veer/rem te weinig krijgt om op druk te komen, waardoor het geratel eindeloos duurt. Door te sturen breng je daar wat beweging in.
Yes, na de vervanging van de opbrengstregelaar i.c.m. de HD-pomp slaat de drukregelaar nog wel regelmatig aan, maar de tijd dat hij “ratelt"is zo’n 3x korter geworden als voorheen.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Net geprobeerd aan het stuur te draaien als de regelaar ratelt, maar dat maakt geen verschil. Omdat het verdeelblok onlangs is vervangen door een gereviseerd exemplaar van chyparse zou ik dat ook niet zo gauw verdenken.
Voor zover als ik kan zien slipt de snaar ook niet.
Tja, ik denk dat ik de drukregelaar maar eens ga vervangen, dat zal me de kop niet kosten. Mocht dat niet helpen dan is de pomp aan de beurt…
In elk geval bedankt voor het meedenken!