De laatste tijd breng ik geregeld wat tijd door op het forum. Erg leuk en informatief om de verschillende berichten te lezen. Het begint ook steeds meer te kriebelen om me echt eens te verdiepen in de ID / DS. Want het is natuurlijk een fantastische wagen om te zien (helaas nog nooit gereden).
Nou heb ik wel eens gehoord dat er bij Citroen nogal wat specifiek gereedschap nodig is om de auto te onderhouden. Is dit ook echt zo? Is er specifiek Citroen gereedschap wat je eigenlijk wel nodig hebt om een ID / DS te onderhouden? (wie weet brengt me dit weer wat dichter bij een aankoop)
Thanks
Saxo 1.5D wat een bakkie!
1 : 20 zelfs met winterbanden!
Ivar, het is meestal allemaal te doen met usual gereedschap en een stukje creativiteit en anders zijn er in Groningen verschillende DS rijders die je wel even willen helpen, dus niet te bang zijn
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Voor de 10.000 km beurt bijvoorbeeld, is geen specifiek gereedschap nodig. Bij reparaties en revisies zijn er een paar malletjes e.d. nodig.
Belangrijker is dat, als je gaat sleutelen, je van tevoren goed weet wat je doet. Het is soms hele rare, maar altijd prachtige techniek.
Kijk op http://www.citroeniddsclub.nl.
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
mijn mening is:
De DS is een technisch erg goede auto. de zwakte zit in het (dubbele!! grrrr) plaatwerk. Vooral de ID versies kun je wel een paar keer rond de wereld rijden zonder shokerende complexe ingrepen. Niets aan de hand.
Als je wilt beginnen koopp je dus een leuke ID. word je citrofiel en klaar is kees, of jan oid.
tip: geef je vriendin of vrouw een lascursus voor kerst!
.komma
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het enige speciale gereedschap dat ik gebruik in al die jaren is een stuurbuis uitlijn tool, een wielewaalsleutel(sindskort, dus niet echt nodig) en een handremveer tang(heel handig!)
De rest is standaard.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Een ligarextang voor de ‘die hard’ (mourir difficile) originaliteit?
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
langevelsloo schreef:Een ligarextang voor de ‘die hard’ (mourir difficile) originaliteit?
Dat vind ik geen speciaal gereedschap. Dat is standaard!!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
voor de andere lezers:
Product informatie van Ligarextang - « terug
Artikelnummer
08.3853
Omschrijving Voor het perfect en makkelijk monteren van de ligarexbanden.
duidelijk lijkt me..
.komma
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
ID Super schreef:
Als je het van het gereedschap af laat hangen, of je een ID of DS wilt gaan berijden, stop er dan maar mee. Er is natuurlijk wel een en ander nodig op den duur, maar dat staat geenszins in verhouding tot aankoop, onderhoud en wellicht reparaties.
Je kunt gewoon beginnen met steek- ring- en pijpsleutels.
Een doppenset (goede kwaliteit betaalt zich hier 1000x terug!) en paar goede schroevedraaiers…
Koop niet teveel, maar ga bij elke reparatie die je moet verrichten je gereedschap aanvullen.
Zo spreid je de kosten over de jaren en vorm je fraaie collectie goed gereedschap (=halve werk).
Het meeste plezier beleef ik nog steeds aan een touwtje, trouwens.
Als je iets uit je handen laat vallen in de motorruimte vind je dat makkelijker terug dan met zaklamp en afstand bediende barbie met mini-handjes!
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Het meeste plezier beleef ik nog steeds aan een touwtje, trouwens.
Als je iets uit je handen laat vallen in de motorruimte vind je dat makkelijker terug dan met zaklamp en afstand bediende barbie met mini-handjes!
Daarvoor gebruik ik, volgens de tip van Cees Berkvens, zo’n aanwijsstokje met een magneetje aan het einde. Ligt bij de bouwmarkt nog wel eens in zo’n 2euro50 bak. Moet het wel gevallen voorwerp wel van metaal zijn natuurlijk, maar werkt verder wel handig.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Kijk maar op citromobile in de 5 euro bak. Ik heb em met een flexibele steel!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Meeste gereedschappen zijn courrant. En ook nog wat enigsinds speciaal is, kan je zelf maken of laten maken door een handige Harry.In de werkplaatshandboeken staan er verschillende pagina’s met mallen en tekeningen om gereeedschap te maken.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
vlietmansje schreef:ID Super schreef:
Als je het van het gereedschap af laat hangen, of je een ID of DS wilt gaan berijden, stop er dan maar mee. Er is natuurlijk wel een en ander nodig op den duur, maar dat staat geenszins in verhouding tot aankoop, onderhoud en wellicht reparaties.
....
Het meeste plezier beleef ik nog steeds aan een touwtje, trouwens.
Als je iets uit je handen laat vallen in de motorruimte vind je dat makkelijker terug dan met zaklamp en afstand bediende barbie met mini-handjes!
De reden van het touwtje / grijpertje is dat de DS over de gehele lengte van de auto een bodemplaat heeft. Als je aan het sleutelen bent en laat iets vallen, ligt het 9 van de 10 keer niet op de grond onder de auto.
Deze bodemplaat zorgt er wel mede voor dat de DS een even kleine luchtweerstand heeft als een Ferrari Testarossa !!!!
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
ID Super schreef:Hoe zit dat met dat touwtje? Heb je aan elk stuk gereedschap een touwtje gebonden? Of heb je een touwtje, waaraan je elke keer weer een stuk gereedschap bevestigt, dat je op dat moment nodig hebt?
Het lijkt me een langdurige en onmogelijke werkwijze.
Ik ken slechts een enkel plekje waar een sleutel met een touwtje nodig zou kunnen zijn.
Maar aller, vertel uw bijzondere werkwijze met dat touwtje.Super ID
Ik heb zelf geen ervaring met touwtjes in combinatie met sleutels. Kijk eens bij de Praxis / Gamma in de aanbiedingen bak, een flexibel grijpertje is handig, meestal te krijgen in combinatie met een magneetje aan een flexibele stok. Tevens de genoemde schroevendraaier met teleschoop magneet. Ook handig is een schroevendraaier met flexibele schacht, om schroeven of boutjes onder een hoekje te kunnen aandraaien / losdraaien, als je met een stekk / dopsleutel geen grote slag kunt maken.
ALs je portieren wil )de/‘monteren, raad ik je geen lange schroevendraaier aan )tenzij je hier goedkoop aan kunt komen. Een goed alternatief is een goede doppenset, waar een schroevendraaier bij zit met bitjes. Je kunt voor niet veel geld 15 cm verlengstukken kopen (Praxis, niet bij andere bouwmarkten gezien), en met 2 van die dingen heb je een schroevendraaier die lang genoeg is. Als je de doppenset als hebt ben je voor een paar euro klaar.
Zoals je opvalt, dit genoemd gereedschap is gewoon bij de bouwmarkten verkrijgbaar, ook als je het niet kan laten iets met touw te gaan doen….....
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
ID Super schreef:
Maar aller, vertel uw bijzondere werkwijze met dat touwtje.
Natuurlijk!
Het gaat met name om de plaatsen dat je er heel moeilijk bijkomt als je je gereedschap laat vallen: de motorruimte.
En veelal zijn het steeksleutels waarmee je maar heel kleine slag kunt maken en steeds moet omdraaien (1/12-slag).
Verder vindt ik het ook handig dat ik niet steeds overeind hoef te komen als het gereedschap uit mijn handen schiet….
De klus waarmee ik het touwtje het meest heb leren waarderen is het monteren van de rembekrachtiger (pedaal) in de motorruimte tegen het schutbord: vier hydraulische leidingen gelijkmatig aandraaien op een diepe, vette, donkere plaats!
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Heeft iemand wel eens het wielewaal sleuteltje zelf gemaakt? Of is dit nog te koop voor een redelijke prijs.
Met het afstellen van de rijhoogte is het toch wel erg makkelijk als je dit bezit.