Hallo,
Sinds vorige week heb ik 3 keer meegemaakt dat na een minuut of vijf rijden na de start, wanneer ik de choke uitzet en de motor warm begint te worden, het stoplampje i.c.m. het temperatuurlampje gaan branden! Eerst schrok ik, toen ik stopte ging het lampje weer uit om uit te blijven. Zo is het een paar keer gegaan, waardoor ik dacht aan de los contactje of zo..
Vanmiddag was het weer zover, maar nu ging het lampje niet uit. Ik kon pas na 5 minuten rijden stoppen. Ik zette de motorkap open, en kon niks vreemds vinden. wel was de radiateur al fink heet, terwijl ik pas 10 minuten had gereden (stukje snelweg). Ik stopte de motor, belde mijn afspraak af en wilde de wegenwacht bellen. Toch nog even contact aan en toen was het lampje uit. Ik ben zonder problemen naar huis gereden (30 km).
Was zou het zijn? Je schrikt je steeds rot en ik rijd nu toch fink ongerust… De koelvloeistof is 2 maanden geleden vervangen, het niveau is goed. Ook de thermostaat is toen meteen preventief vervangen.
Is dit een vaker voorkomend probleem waar iemand een oplossing voor weet?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Draad naar de sensor nergens kaal en tegen aarde aan het bungelen?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Er bestaat een kans dat je thermostaat wat blijft plakken….
Is snel te checken uiteraard.
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
de lampjes zullen niet voor niets aan gaan, je koelwater wordt te heet. Waarschijnlijk is je koelcircuit niet optimaal. Volgende lijst is zeker niet compleet, maar dit heb ik zelf bij mijn DSuper gedaan om dit euvel te voorkomen.
- Kijken of koeltunnel nergens verstopt is.
- Radiator is -gedeeltelijk- verstopt. Remedie: doorspoelen en/of revisie. Bij revisie meteen een drie-rijen radiator er van laten maken, scheelt weer iets.
- ....
-prijzige optie, maar ik heb ook een water temperatuur meter ingebouwd. Nu krijg ik niet alleen te zien wanneer het te laat is, maar zie ik het ook aankomen. (kan daarop beperkt anticiperen door op benzine te rijden ipv LPG en iets langzamer, maar op lange hellingen in B en Fr. met belading en aanhanger krijg ik ook nog steeds het rode stoplicht icm temperatuur)
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
bogaard77 schreef:Draad naar de sensor nergens kaal en tegen aarde aan het bungelen?
waar vind ik die draad?
ID Super schreef:Die draad zit onder de motorkap.
Niet.. fftopic sorry kon het ni laten
ID Super schreef:Die draad zit onder de motorkap.
De temperatuursensor bevindt zich:
óf in de cilinderkop tussen de 3e en 4e cilinder bij het inlaatspruitstuk
óf in het huis waar de koelwaterpomp tegenaan zit geschroefd. Volg de draad naar de draadbundel, waarbij er een aansluiting behoort te zitten in de buurt van je startrelais. Mogelijk komt bijvoorbeeld de kilometertellerkabelwartelmoer tegen die draad o.i.d.Overigens hebben we nu te maken met 2 mooi-weer dagen. Dit kan natuurlijk duiden op problemen die er niet waren toen het nog wat kouder was.
Super ID
Bedankt, ik ga eens zoeken en de boel checken!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die sensoren hebben natuurlijk ook niet het eeuwige leven. Als het lampje aanspringt zou je je watertemperatuur kunnen meten(met een profi tempmeter) en besluiten of die te hoog is maarja, dat is weer een hele excersitie…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Heb de boel bekeken: sensor zit tussen cilinder 3 en 4 tussen het spruitstuk, zit allemaal goed. De draad is ook ok, nergens beschadigd o.i.d. Ik denk dat inderdaad mijn thermostaat wat blijft plakken, want gisteren had ik weer na 5 minuten rijden dat het lampje ging branden, ik stoppen en kap open en inderdaad was de motor heel erg warm. Echter de slang waarin de thermostaat zit was koud: dus thermostaat waarschijnlijk niet goed (is een nieuwe, heb ik weer). Zal vanavond eens een pannetje op het fornuis zetten…
Echter, na even rommelen werd de slang warm: dus thermostaat ging open, gevolg: lampje uit en niks aan de hand!
Voor de zekerheid heb ik ook maar wat koelwater (demi) bijgevuld…
Maar tot zover in ieder gavel bedankt voor alle tips, we komen er wel!
Groeten
boeman schreef:
- Kijken of koeltunnel nergens verstopt is.
bedoel je de luchtinstroom onder het reservewiel of iets anders?
Trouwens: de ‘rits’ van die zak bij de radiateur is kapot bij mij, maar ik heb van horen zeggen dat dat niets erg zou zijn…. ?
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
M'thijs schreef:Heb de boel bekeken: sensor zit tussen cilinder 3 en 4 tussen het spruitstuk, zit allemaal goed. De draad is ook ok, nergens beschadigd o.i.d. Ik denk dat inderdaad mijn thermostaat wat blijft plakken, want gisteren had ik weer na 5 minuten rijden dat het lampje ging branden, ik stoppen en kap open en inderdaad was de motor heel erg warm. Echter de slang waarin de thermostaat zit was koud: dus thermostaat waarschijnlijk niet goed (is een nieuwe, heb ik weer). Zal vanavond eens een pannetje op het fornuis zetten…
Echter, na even rommelen werd de slang warm: dus thermostaat ging open, gevolg: lampje uit en niks aan de hand!
Voor de zekerheid heb ik ook maar wat koelwater (demi) bijgevuld…
Maar tot zover in ieder gavel bedankt voor alle tips, we komen er wel!
Groeten
In mijn eerste DS ook defecte thermostaat gehad: zat soort harmonica in die lek was, bleef open, dus de motor kwam nooit op bedrijfstemperatuur.
Bij vervanging door modernere variant werd me aangeraden heel klein gaatje erin te boren om ontluchten eenvoudig te maken. Misschien is het ontbreken van zo’n gaatje ook de oorzaak/verklaring voor jouw problemen?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De rits hoort open in de winter. de motor kan dan “warme” lucht uit de motor ruimte meezuigen waardoor ze sneller opwarmt.
Thermostaat: Heb jij weer…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
bogaard77 schreef:De rits hoort open in de winter. de motor kan dan “warme” lucht uit de motor ruimte meezuigen waardoor ze sneller opwarmt.
k Dacht dat die alleen open moest zijn bij sneeuwval: dan kan de inlaat volsneeuwen???
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
bogaard77 schreef:De rits hoort open in de winter. de motor kan dan “warme” lucht uit de motor ruimte meezuigen waardoor ze sneller opwarmt.
k Dacht dat die alleen open moest zijn bij sneeuwval: dan kan de inlaat volsneeuwen???
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zou zomaar kunnen. Ik heb echter vaak in de sneeuwstormen gereden en dat nog niet meegemaakt..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>