beerpeet schreef:Tja, zal (opnieuw) een afweging van kosten/moeite/emotie zijn, als ‘t echt zo dramatisch is als de ANWB inschatte. Met m’n 19 TZi ook wel ‘s zonder olie gereden ops: maar 20.000 km later durfde ik toch wel te concluderen dat ‘ie ‘t had overleefd.
Wat me wel verbaast bij al dit gedoe, d’r zat toch een ‘nieuwe’ motor met slechts 120k in?
ANWBers praten ook wel eens poep als ze de zaak willen afhandelen. Als ze aansturen op een transportje omdat ze denken dat fixen niet te doen is wordt het nog wel eens wat dramatischer voorgesteld dan het is. De ene WW-er is de andere niet, zal ik maar zeggen.
mpostma schreef:beerpeet schreef:Tja, zal (opnieuw) een afweging van kosten/moeite/emotie zijn, als ‘t echt zo dramatisch is als de ANWB inschatte. Met m’n 19 TZi ook wel ‘s zonder olie gereden ops: maar 20.000 km later durfde ik toch wel te concluderen dat ‘ie ‘t had overleefd.
Wat me wel verbaast bij al dit gedoe, d’r zat toch een ‘nieuwe’ motor met slechts 120k in?
ANWBers praten ook wel eens poep als ze de zaak willen afhandelen. Als ze aansturen op een transportje omdat ze denken dat fixen niet te doen is wordt het nog wel eens wat dramatischer voorgesteld dan het is. De ene WW-er is de andere niet, zal ik maar zeggen.
Behoorlijk, ja. Ik herinner me nog hoe een ww-er (hulde aan deze) ooit eens alles op alles zette om met slangen en klemmen volstrekt kansloos de gebarsten krulleiding tussen drukregelaar en veersysteem te dichten, en hoe een andere ww-er (shame on him) al in de nacht een sleepwagen liet aanrukken zonder zelfs maar goed gekeken te hebben naar de reden van mijn verbrande HD-pompsnaar die als gevolg van diesel-lekkage (losgeschoten eindstop v/d verstuiverretouren) was gaan slippen. Het had gewoon 3 tellen kunnen kosten, ik had geloof ik zelfs een snaar bij me maar geen eindstop - daar sta je dan.
Ich bin ein Breaker
mpostma schreef:hogervp schreef:Tjezus Wouter, het zit echt helemaal niet mee met deze BX. Wat een gekloot. Balen man, misschien dat de techneuten en BX conserveerders alhier nog wat inspiratie hebben voor je.
PatrickOei. Moeten we wel wat meer info hebben. Dit soort verschijnselen zijn wel eens beschreven door mensen waarbij de carterventilatie niet goed werkte.
Kut zeg… instinctief zou je zo ong. zeggen: draai die auto de nek om. Maar ja.. da’s ook weer zo zuur.
Verstopte carterventilatie - nota bene een onderwerpje in de nieuwe EA…
Maar terug naar waar het allemaal mee begon: was de auto nou stilgevallen of warm gelopen - of wat eigenlijk?
Tja, waardeloos hoor. Sommige autoos hebben “het” gewoon niet.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Toch zou ik voor alle zekerheid die carterventilatie eens helemaal losgooien, en helemaal schoonmaken. Inclusief olievuldop etc…
Het zal niet de eerste keer zijn dat diagnose motor overleden gesteld wordt en het de carterontluchting blijkt te zijn.
Zeker met een BX XU motor op LPG is de kans vele malen groter, daar deze nog meer sludge genereren.
Een vriend van me had het ook, en die rijdt inmiddels al weer een paar jaar zorgeloos rond, en dat zag er allemaal heel dramatisch uit.
Ik heb toen (bij -10) alles losgehaald en schoongemaakt.
Suc6
Mike
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
CEE-IKS schreef:Zeker met een BX XU motor op LPG is de kans vele malen groter, daar deze nog meer sludge genereren.
Kan je mij dat eens uitleggen? Mijn ervaring met LPG is dat je olie juist langer schoon blijft.
Maar Wouter, dit is inderdaad waardeloos. Wat een pech, het lijkt niet op te houden…. Sterkte met je kater.
patje74 schreef:CEE-IKS schreef:Zeker met een BX XU motor op LPG is de kans vele malen groter, daar deze nog meer sludge genereren.
Kan je mij dat eens uitleggen? Mijn ervaring met LPG is dat je olie juist langer schoon blijft.
Maar Wouter, dit is inderdaad waardeloos. Wat een pech, het lijkt niet op te houden…. Sterkte met je kater.
De olie blijft wel schoon, maar bij de verbranding van LPG komt veel meer waterdamp vrij. Dit komt na ontbranding snel in de carterventilatie terecht waar het zich ophoopt in de vorm van sludge. Een ex auto van mijn ouders had dat ook. Twee exact dezelfde auto’s (talbot horizon). De versie zonder LPG had geen sludge in de cartervantilatie, de versie met LPG wel altijd. Het is toch wel redelijk bekend met XU monopoints.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ah, duidelijk. Bedankt! Wellicht dat Wouter hier dus iets aanheeft. Ik hoophet voor hem.
mpostma schreef:patje74 schreef:CEE-IKS schreef:Zeker met een BX XU motor op LPG is de kans vele malen groter, daar deze nog meer sludge genereren.
Kan je mij dat eens uitleggen? Mijn ervaring met LPG is dat je olie juist langer schoon blijft.
Maar Wouter, dit is inderdaad waardeloos. Wat een pech, het lijkt niet op te houden…. Sterkte met je kater.
De olie blijft wel schoon, maar bij de verbranding van LPG komt veel meer waterdamp vrij. Dit komt na ontbranding snel in de carterventilatie terecht waar het zich ophoopt in de vorm van sludge. Een ex auto van mijn ouders had dat ook. Twee exact dezelfde auto’s (talbot horizon). De versie zonder LPG had geen sludge in de cartervantilatie, de versie met LPG wel altijd. Het is toch wel redelijk bekend met XU monopoints.
Zelfs op benzine is het al problematisch. Het slangennest aan de carterventilatie is eigenlijk wat te lang is voor het mooi.
Mijn 14TU op lpg had ook wel last van sludge maar daar zorgde het door de andere constructie niet voor problemen.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Mijn 14TU op lpg had ook wel last van sludge maar daar zorgde het door de andere constructie niet voor problemen.
Ter verduidelijking: Een 14TU heeft ook geen extern lopende carterventilatie. Alles zit gewoon in het blok en dat werkt een stuk beter.
Bedankt voor de antwoorden tot zo ver.
Ik zal vanavond het hele verhaal vertellen. Ik zit ff stiekum op mijn werk op internet.
Om het kort te houden, en ook als antwoord op de vraag van Karel: ik van gisteravond 2 maal stilgevallen. Een keer bij Woerden en een keer bij Utrecht. De eerste keer werd er geconstateerd door de WW dat de gasslang naar de verdamper veel te veel LPG doorliet en er is toen een klem op de slang gezet em zo de helft LPG door te laten.
Toen ik verder reed zag ik bij Utrecht ineens een gigantische witte rookwolk achter me en ben o.a. door het seinen van medeweggebruikers aan de kant gaan staan. Toen de motor afsloeg kreeg ik ‘m met geen mogelijkheid meer aan, niet op gas en niet op benzine. De tweede WW-monteur constateerde druipende olie uit het luchtfilterhuis en heeft toen dat huis losgeklikt, wat resulteerde in een wederom perfect lopende motor. Zo kon ik in ieder geval thuiskomen…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Pfff….. lang verhaal geworden zeg, moest ff flink lezen. Ik bewonder je doorzettingsvermogen, ik zou het zelf al lang zat zijn geweest. Er mag best ‘s wat aan mijn auto mankeren, maar ik moet er wel mee thuis kunnen komen. Maar als die motor met die noodoplossing op zich weer perfect liep krijg ik de indruk dat het allemaal zo erg nog niet is, toch? Volgens mij moet iemand met ECHT verstand van zaken dit wel goed kunnen fiksen.
(Overigens wilde ik met die laatste zin niets ten nadele zeggen van ANWB-ers, ik heb die beste heren/dames gelukkig nog nooit nodig gehad).
XBXG schreef:Bedankt voor de antwoorden tot zo ver.
Ik zal vanavond het hele verhaal vertellen. Ik zit ff stiekum op mijn werk op internet.
Om het kort te houden, en ook als antwoord op de vraag van Karel: ik van gisteravond 2 maal stilgevallen. Een keer bij Woerden en een keer bij Utrecht. De eerste keer werd er geconstateerd door de WW dat de gasslang naar de verdamper veel te veel LPG doorliet en er is toen een klem op de slang gezet em zo de helft LPG door te laten.
Toen ik verder reed zag ik bij Utrecht ineens een gigantische witte rookwolk achter me en ben o.a. door het seinen van medeweggebruikers aan de kant gaan staan. Toen de motor afsloeg kreeg ik ‘m met geen mogelijkheid meer aan, niet op gas en niet op benzine. De tweede WW-monteur constateerde druipende olie uit het luchtfilterhuis en heeft toen dat huis losgeklikt, wat resulteerde in een wederom perfect lopende motor. Zo kon ik in ieder geval thuiskomen…
Nou, laten we dan hopen dat het bij een ongestelde verdamper en een verstopte carterventilatie blijft.
Ich bin ein Breaker
potjandorie! en nou moet het maar eens afgelopen zijn met dat gedoe en moet die auto zich maar eens gaan gedragen!!
ik hoop dat dat helpt, succes in elk geval
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
hel1 schreef:potjandorie! en nou moet het maar eens afgelopen zijn met dat gedoe en moet die auto zich maar eens gaan gedragen!!
ik hoop dat dat helpt, succes in elk geval
Karakter moet een grens hebben.
precies, dan wordt het maniakaal, psychotisch
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar