Aangezien ik m’n ZX straks op een dagelijkse basis ga gebruiken dacht ik dat het eens tijd werd voor wat onderhoud. Aangezien er inmiddels 175K op de teller staat en ik geen idee heb wanneer de distributie-riem is vervangen leek het me geen verkeerd plan om dit maar eens te doen.
Op het forum lees ik dat het dan ook aan te raden is meteen de spanrol en de waterpomp vervangen moet worden.
In de haynes kan ik weinig vinden over een spanrol, wat is het en waarom moet het vervangen worden?
En hoe groot is de kans dat er iets mis is met de waterpomp? Ik snap dat het makkelijk te vervangen is als je toch bezig bent maar ‘if it ain’t broke, don’t fix it’
Daarnaast was ik ook van plan om de olie+filter te vervangen, toen ik hem kocht was het olie verbruik ongeveer 1L/1000KM en gebruikte ik goedkope gamma-olie maar na vele snelwegkilometers is het olieverbruik bijna 0 geworden. Is het aan te raden om nu een duurdere olie te gebruiken?
Ik weet dat bij de mazda van m’n broer (met 300DKM) de motor erg tikt op goedkope olie en soepel draait op Krone, dus het helpt wel iets maar is het voor mij ook de moeite waard?
Ten slotte nog een klein euvel waar ik sinds kort last van heb: koud loopt de motor stationair tussen de 1500/2000 toeren, eenmaal warm loopt ie prima. Ligt dat misschien aan de ‘stationair toerental stabilisator/ nullastregelaar’ (uit dit topic)?
Zo ja waar kan ik die vinden op mijn motor?
Het gaat dus om een 1.4i uit ‘91.
Alvast bedankt voor een antwoord
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De spanrol spant je d-riem. Als die rol vastloopt doordat het lager gaar is smelt je riem en breekt ie…..
Als je waterpomp straks opeens gaat lekken moet je d-riem er weer af en die mag je niet hergebruiken….Je bent er nu toch…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dat snap ik maar komt het dan erg vaak voor dat ie gaat lekken?
En iemand nog een idee over de olie en het stationaire toerental?
Spanrol in ieder geval vervangen. Ik heb in mijn auto een ander motorblok gezet waarvan het distributiegedeelte 60.000 km had gelopen. Na montage bleek dat de spanrol gaar was en dus de vorige keer niet vervangen is samen met de distributieriem. Zo’n spanrol gaat niet 2 * 80.000 km mee.
Groeten,
Simon
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die waterpomp moet het wel 160.000 km redden, maar waarom gokken? Als ie gaat lekken ben je weer een riem kwijt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Voor mijn ZX (1.6) kostte de waterpomp 43 euro bij de automaterialen handel. Ik zou hem gewoon vervangen. Heb je er tot de volgende D-riem wissel geen omkijken naar en dan heb je waarschijnlijk zelf de auto allang niet meer.
Jos van der Voort