26 van de 40
« Eerste  < Vorige 24 25 26 27 28 Volgende >  Laatste »
   
XBXG’s BX 16 TZI automatic LPG [1600cc of 1900cc?? p.37]
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 16 maart 2007 05:24 PM
  [ # 376 ]
hel1 schreef:

precies, dan wordt het maniakaal, psychotisch

Zou ie een slechte jeugd gehad hebben?

Profiel  
 
hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256
Geregistreerd: 13-06-2005

Gepost: 16 maart 2007 05:27 PM
  [ # 377 ]

denk het, maar ik wil er niet over praten, want wie weet wat je allemaal loshaalt
(sorry wouter, niet erg construktief)

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 16 maart 2007 06:06 PM
  [ # 378 ]
patje74 schreef:
CEE-IKS schreef:

Zeker met een BX XU motor op LPG is de kans vele malen groter, daar deze nog meer sludge genereren.

Kan je mij dat eens uitleggen? Mijn ervaring met LPG is dat je olie juist langer schoon blijft.

Maar Wouter, dit is inderdaad waardeloos. Wat een pech, het lijkt niet op te houden…. Sterkte met je kater.

Dat klopt dan wel, maar de werking van de olie gaat er wel op achteruit?

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 16 maart 2007 06:09 PM
  [ # 379 ]
Ijs schreef:
patje74 schreef:
CEE-IKS schreef:

Zeker met een BX XU motor op LPG is de kans vele malen groter, daar deze nog meer sludge genereren.

Kan je mij dat eens uitleggen? Mijn ervaring met LPG is dat je olie juist langer schoon blijft.

Maar Wouter, dit is inderdaad waardeloos. Wat een pech, het lijkt niet op te houden…. Sterkte met je kater.

Dat klopt dan wel, maar de werking van de olie gaat er wel op achteruit?

Precies, het probleem is dus vaak dat de olie niet vervangen wordt omdat ze er nog mooi uitziet..

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 16 maart 2007 06:30 PM
  [ # 380 ]

Hoewel ik volgens het boekje (vaak sneller…) ververs, ben ik er van overtuigd dat de werking van de olie ook langer goed blijft.

Doordat de verbranding op LPG vollediger is dan bij benzine komen er minder roetdeeltjes in de olie. Tevens komen er bij de verbranding van benzine zuren vrij die de oliekwaliteit beinvloeden. Deze zuren komen niet vrij bij de verbranding van LPG.

Let wel, dit zijn wijsheden die ik niet zelf bedacht heb. En natuurlijk is de kleur van de olie niet echt een doorslaggevende indicatie om de kwaliteit te beoordelen. Maar het is ook niet geheel onzin natuurlijk.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 16 maart 2007 06:35 PM
  [ # 381 ]
patje74 schreef:

Let wel, dit zijn wijsheden die ik niet zelf bedacht heb. En natuurlijk is de kleur van de olie niet echt een doorslaggevende indicatie om de kwaliteit te beoordelen. Maar het is ook niet geheel onzin natuurlijk.

Als bij een benzinemotor benzine overblijft na de verbranding spoelt het snel langs de zuigerveren weg en komt in de olie terecht. Je ruikt dat goed aan afgewerkte olie. Die stinkt altijd nadrukkelijk naar benzine. Bij gas heb je daar geen last van, dus blijft de olie veel schoner.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 16 maart 2007 08:25 PM
  [ # 382 ]
mpostma schreef:
patje74 schreef:

Let wel, dit zijn wijsheden die ik niet zelf bedacht heb. En natuurlijk is de kleur van de olie niet echt een doorslaggevende indicatie om de kwaliteit te beoordelen. Maar het is ook niet geheel onzin natuurlijk.

Als bij een benzinemotor benzine overblijft na de verbranding spoelt het snel langs de zuigerveren weg en komt in de olie terecht. Je ruikt dat goed aan afgewerkte olie. Die stinkt altijd nadrukkelijk naar benzine. Bij gas heb je daar geen last van, dus blijft de olie veel schoner.

Daarentegen krijg je wel last van condens in de olie, vanwege de overmaat waterdamp die vrijkomt bij verbranding van LPG. Als je met een LPG-bak met vuile olie rijdt dan zie je dat ook wel aan de uitlaat, is me ooit eens opgevallen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 16 maart 2007 08:36 PM
  [ # 383 ]

Gelukkig rijden LPG-rijders dan weer overwegend lange einden waarbij de motor goed op temperatuur komt. Hierdoor verdwijnt de waterdamp weer sneller uit de olie t.o.v. benzineslurpende stadswagens.
Ik heb eigenlijk nooit last van sludge in de olie, maar ik maar inderdaad eigenlijk altijd wel een behoorlijk aantal kilometers zal ik in de auto stap.

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 16 maart 2007 09:59 PM
  [ # 384 ]

Laat ik alvast bevestigen dat mijn BX behoorlijk last heeft van sludge/mayo/hoe je het ook wilt noemen. Toen ik laatst de thermostaatdeksel had vervangen, heb ik beide slangen die op de olievuldop aankomen losgehaald. Toen bleek dat ze volledig verstopt waren met sludge. Met een flinke zwaai aan de losse slang lag de hele straat vol sludge… Surprisedops:

Maar goed, eerst het verhaal van gister.

Ik kwam vanaf Mike vandaan, die enkele dingetjes had gefixt, waaronder beide veerpootretourtjes. Het viel me echter op dat tijdens de reis naar huis af en toe er een stinkende lucht naar binnen kwam en de motor lichtjes stotterde en inhield. Met wat gas bijgeven reed het wel weer goed. Toen bij Woerden de A12 op weg naar de MacDonald’s, maar de wijzer van de toerenteller viel op de afrit zo ver naar beneden dat de motor afsloeg. Toen stond ik er zo bij:
(foto is klikbaar voor een grotere versie)


De Wegenwacht-monteur was er binnen 5 minuten ( Shocked ) en verbaaste zich over de enorme zooi die de LPG-“specialist” ervan had gemaakt qua bedrading… Een kind van 3 had het nog beter kunnen aanleggen met de bedrading… Rolling Eyes
Hij kwam tot de conclusie dat de aanvoerslang van de LPG-installatie, oftewel de slang die die naar de verdamper toe loopt, vééls te veel LPG doorliet, waardoor ie gewoon niet meer goed kon lopen. Op zich vond ik dat enigszins verklaren waarom mijn verbruik ondertussen was gedaald van 1 op 7,5 naar 1 op 6,5 naar 1 op 5,5…. Rolling Eyes
Met een klemmetje werd die slang een beetje dichtgedrukt en toen liep de motor wel weer redelijk. Zo ben ik weer de snelweg op gereden naar Hilversum, met de WW achter me aan. Bij een tankstation ben ik toen weer even gestopt om de WW te bedanken. Niet dat het zo’n aardige vent was, maar toch… 

Bij Utrecht merkte ik dat er zo af en toe een flinke witte walm uit de uitlaat kwam en ben toen maar weer aan de kant van de weg gaan staan.  Wederom viel hier op het einde van de afrit de BX af en stond ik er zo bij:

(foto is klikbaar voor een grotere versie)

Het eerste wat ik heb gedaan is zelf even klussen. Allereerst maar dat klemmetje verwijderd, want dat was helemaal verschoven en deed geen goede dienst meer. Zelf nog veel geprobeerd, maar toen het echt niet lukt om de BX normaal stationair te laten lopen, heb ik wederom de ANWB gebeld.

Dit maal moest ik 45 minuten wachten. Toen verscheen daar een véél aardigere wegenwachtmonteur, die echter moest openen met de zin “Sjonge, het zou verboden moeten worden dat BX’en nog rijden!”.

Shocked

En bedankt….. Rolling Eyes

Zelfs toen ie 384.000 km zag staan op de teller kwam er geen grijntje respect tegenover mijn witte BX.  Confused

In tegenstelling tot de vorige WW-monteur verdacht deze man niks met het LPG-systeem. Hij ging proberen om de BX op benzine te laten lopen, maar toen dat na 20 minuten proberen niet lukte, gaf ie de moed op. Sja, dat had ik ‘m direct kunnen vertellen.

En toen kwam daar die opmerking: “Hee, is het normaal dat er olie komt lopen uit het luchtfilterhuis?”  Shocked

Toen bleek dus al snel dat het luchtfilterhuis volledig verstopt zat. Dat verklaart meteen een hoop voor mij. Met 3 klikjes was het luchtfilterhuis los en de motor liep met wat verse lucht direct weer netjes op LPG.

Nu ligt het luchtfilterhuis er dus even losjes bij, maar zo kon ik wel thuiskomen.

Ik ga morgen eens kijken wat ik kan doen aan de carterontluchting, aangezien daar ook mijn eerste gedachte naar uit gaat.

Profiel  
 
OscarTZDTurbo
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 378
Geregistreerd: 21-06-2006

Gepost: 16 maart 2007 10:05 PM
  [ # 385 ]
XBXG schreef:

Toen verscheen daar een véél aardigere wegenwachtmonteur, die echter moest openen met de zin “Sjonge, het zou verboden moeten worden dat BX’en nog rijden!”.

Ja, dit hoor ik nog wel meer ja. Van ongeveer iedereen die al langer in de garagewereld zit.

Maar succes ermee, hij rijdt nu dus nog wel begrijp ik? Wel klote zeg, misschien toch eens teruggaan naar die LPG man? Na zo´n fikse rekening is er toch nog wel erg veel fout gegaan lees ik telkens.

Succes,

Citroën D Special 1970

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 16 maart 2007 10:09 PM
  [ # 386 ]

wat een pech Wink Sad

maar die eerste foto is wel erg mooi Cool
(als je de pech wegdenkt natuurlijk)

XBXG schreef:

Op zich vond ik dat enigszins verklaren waarom mijn verbruik ondertussen was gedaald van 1 op 7,5 naar 1 op 6,5 naar 1 op 5,5…. Rolling Eyes

verbruikt van 1 op 5.5 is meteen je LPG voordeel helemaal weg Confused

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 maart 2007 10:10 PM
  [ # 387 ]
XBXG schreef:

Toen verscheen daar een véél aardigere wegenwachtmonteur, die echter moest openen met de zin “Sjonge, het zou verboden moeten worden dat BX’en nog rijden!”.

ehhhhhhhh vergeet niet dat de gemiddelde wegenwachter héél veel aan BX’en heeft moeten werken… en meestal kom je daar niet zo schoon onder vandaan, en zit je de rest van je dienst te krabben in je bus omdat de LHM tot in je string zit, je haar groen is en je handen open liggen….. ik snap z’n opmerking dus wel een beetje… tuurlijk is het voor jou wel een beetje zuur….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 16 maart 2007 10:26 PM
  [ # 388 ]

Vooral met m’n eerste dagelijkse BX, 19 TZi op LPG, ook wit, heb ik vaak de combinatie van WW en BX mee mogen maken, maar op een enkele uitzondering na waren ze nooit negatief over dat ding. Ze kenden ‘m wel goed en wisten meestal direct waar ze naar gingen kijken (of dat nou klopte of niet).

Dat gedoe had trouwens niets met de LPG-installatie te maken (of mogelijk ook wel, juiste diagnose is nooit gesteld).

Toch mooi dat ‘t er nu voor die van jou wat minder dramatisch uit lijkt te zien dan obv inschatting WW.  Wink

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 16 maart 2007 10:31 PM
  [ # 389 ]

Tsja, toen vorige winter een vriend van me met zijn Fiat 127 ww-hulp nodig had was de beste man ook niet zo positief over BX-en (die van mij stond erbij omdat ik 1e hulp probeerde te verlenen, helaas tevergeefs).

Maar mooi dat ik inmiddels wel al bijna 5 jaar in 1 en dezelfde BX rondrij en de Wegenwacht nog nooit nodig heb gehad!! Lekker puh voor de ww!!  Twisted Evil  En vorige maand is ze al weer voor de 5e keer goedgekeurd. Wie zei nu ook alweer dat BX-en onbetrouwbaar zijn?  Cool  Mr. Green

Profiel  
 
Gepost: 16 maart 2007 10:31 PM
  [ # 390 ]

Zonde dat je er zoveel pech mee hebt, succes met het herstellen!

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
 
26 van de 40
« Eerste  < Vorige 24 25 26 27 28 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook