Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Is de compressie van de motor al eens gemeten? En is er wel eens een cilinder-lektest uitgevoerd? Alleen dan weet je pas in welke staat je blok verkeert, en heeft het pas zin om over dingen als slopen, revisie of ander blok te praten.
Een verstopte carterventilatie kan natuurlijk vele oorzaken hebben, maar als je zuigers/zuigerveren versleten zijn zal er een dermate grote onderdruk in het blok aanwezig zijn dat de olie steeds weer rond gepompt gaat worden en het luchtfilter steeds weer vol met olie zal zitten.
Een compressie test kost je een half uurtje, een lektest ook zoiets. Meten is weten, gokken is zonde van jullie tijd.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Misschien is die 1.6i motor wel gewoon op na 384.000 km.
Zelfs bij een diesel is dit al een flinke km.st.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bram schreef:Misschien is die 1.6i motor wel gewoon op na 384.000 km.
Zelfs bij een diesel is dit al een flinke km.st.
En dat heb je zo gecontroleerd met een lektest en compressietest. Maar ja, dan moet je daar wel even in investeren hé
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ijs schreef:@hogervp
Ik neem maar eens een abbotje op dit topic…
Ja…en, wat wil je daar mee zeggen dan ?
waterman771 schreef:Is de compressie van de motor al eens gemeten? En is er wel eens een cilinder-lektest uitgevoerd? Alleen dan weet je pas in welke staat je blok verkeert, en heeft het pas zin om over dingen als slopen, revisie of ander blok te praten.
Een verstopte carterventilatie kan natuurlijk vele oorzaken hebben, maar als je zuigers/zuigerveren versleten zijn zal er een dermate grote onderdruk in het blok aanwezig zijn dat de olie steeds weer rond gepompt gaat worden en het luchtfilter steeds weer vol met olie zal zitten.
Een compressie test kost je een half uurtje, een lektest ook zoiets. Meten is weten, gokken is zonde van jullie tijd.
Wat waterman zegt is precies datgene wat de Wegenwachter zei. Hij had het in ieder geval over zuigers, zuigerveren en grote onderdruk.
Ik ga zo eens kijken bij de BX, want die heb ik al sinds ie stilstaat niet meer gezien (staat een paar straten verderop namelijk).
Een compressietest is inderdaad bijzonder handig in dit geval, maar waar kun je dat laten doen? Gewoon bij de garage?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
[mode=sarcasme]Misschien doen ze dat wel bij die LPG-specialist?[/mode]
Een beetje goede (hobby)garage kan dat voor je doen, afhankelijk van hoeveel tijd ze voor je hebben. Mijn ervaring is wel dat je het bij dit soort dingen moet hebben van de garages die nog met plezier aan oudere auto’s werken, en niet de mannen die alleen nog maar gewend zijn een stekker ergens in te steken…
Ben wel benieuwd, want stiekem gun ik het jou/de BiX wel om nog lang en gelukkig aan elkaar overgeleverd te zijn!
Tip: Denk ook eens aan motor-revisiebedrijven, dus meer gespecialiseerd in de motortechniek dan in de gehele auto… Wees echter wel kritisch genoeg als ze je antwoord geven!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Nou, ik heb weer in de BX gereden. Dat betekent dus in ieder geval dat ie rijdt.
Er lag wel een gigantische plas motorolie op de straat, wat allemaal uit de onderste opening van het luchtfilterhuis was gelopen.
Het oliepeil bleek behoorlijk mee te vallen, want dat was lang niet zo laag als ik had verwacht. Ik heb dus gewoon de BX gestart en ben ermee naar de Lidl gereden voor een kannetje motorolie. Bedankt voor de tip.
Kortom: de BX rijdt weer als vanouds: zeer netjes, schakelt subliem, veert goed, etc etc etc gewoon echt een hele fijne BX.
Het enige verschil met eerst is echter dat nu dus het bovenste deel van het luchtfilterhuis los ligt op de onderste helft. Zo krijgt de motor in ieder geval wat lucht.
De Citroëndealer was al dicht, dus daar kon ik even niet terecht voor een compressietest.
Voorlopig ga ik er maar weer lekker mee rijden…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Ik heb dus gewoon de BX gestart en ben ermee naar de Lidl gereden voor een kannetje motorolie. Bedankt voor de tip.
Ja, geweldig he! Olie die goedkoper is dan benzine
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
XBXG schreef:Er lag wel een gigantische plas motorolie op de straat, wat allemaal uit de onderste opening van het luchtfilterhuis was gelopen.
FF een tipje ( en dus niet om je af te zeiken) met die olielekkage’s moet je goed uitkijken. Er staan daar echt mega boetes op. Een paar honderd euro heb je zo te pakken, en bij meerdere overtredingen mag je ‘t allemaal gaan uitleggen bij een rechter. De milieu-smeris mag zelfs je auto laten wegslepen, en je draait ook nog eens op voor de schoonmaak-kosten. Bij de woningbouw-club waar ik voor werk, kunnen we zelfs huurders door middel van een gerechtelijke procedure hun woning laten uitzetten bij het veroorzaken van milieu-vervuiling. Ook hebben de gemeentes tegenwoordig verregaande bevoegdheden om jou het leven zuur te maken
Ik meen dat er hier op het forum een BX-rijdende KLPD-er is die hier nog iets meer over zou moeten weten. BXbressers??
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Bedankt voor de tip, maar ik denk dat er hier in werkelijkheid weinig van terecht zal komen. Heb je wel eens een parkeergarage van binnen bekeken? Geen enkele parkeerplaats is nog zonder olievlekken…
Eerst zien dan geloven.
Maar alles komt goed! Daar ben ik van overtuigd. De BX en ik hebben nu al zoveel samen mee gemaakt….
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
XBXG schreef:Bedankt voor de tip, maar ik denk dat er hier in werkelijkheid weinig van terecht zal komen. Heb je wel eens een parkeergarage van binnen bekeken? Geen enkele parkeerplaats is nog zonder olievlekken…
Eerst zien dan geloven.
Maar alles komt goed! Daar ben ik van overtuigd. De BX en ik hebben nu al zoveel samen mee gemaakt….
Voordat het wel een keer zover komt, je weet maar nooit, kan je karton oid onder de auto leggen. Beter iets dan niets, zal ik maar zeggen.
Een tijd geleden lekte de Xantia wat brandstof en toen heb ik er thuis een bakje onder gezet en op het werk een krant eronder gelegd. Gelukkig was het lek snel opgesppord en gerepareerd.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
XBXG schreef:Bedankt voor de tip, maar ik denk dat er hier in werkelijkheid weinig van terecht zal komen. Heb je wel eens een parkeergarage van binnen bekeken? Geen enkele parkeerplaats is nog zonder olievlekken…
Eerst zien dan geloven.
Maar alles komt goed! Daar ben ik van overtuigd. De BX en ik hebben nu al zoveel samen mee gemaakt….
je kunt er natuurlijk een stukkie karton of een bakkie onder zetten…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Oei, brandstof is natuurlijk wel iets gevaarlijker dan wat druppeltjes olie, maar toch.
Ik kijk het voorlopig even aan qua lekkage.
Sowieso ga ik er geen spoilers/mistlichten/andere accesoires meer opzetten.
Het belangrijkste is momenteel dat ik de BX weer enigszins betrouwbaar rijdend krijg.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Ik duim met je mee, zou toch zeker zonde zijn van deze BX automaat. Ondanks de kilomterstand!
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!