Bij een warme start slaat de motor na voorgloeien vrijwel direct aan na het omdraaien van de sleutel. Bij een koude start wil de motor meteen aanslaan, maar blijft niet lopen, valt dus vrijwel direct uit. Bij de tweede poging bijft de motor lopen. Hij loopt dan behoorlijk ongeciviliseerd, maar dat lijkt me niet ongewoon voor een ouderwetse diesel. Wanneer de motor warm is loopt hij overigens prima.
Het lijkt mij dat de motor ook na een koude start meteen moet blijven lopen? Valt hieraan wat af te stellen? Is het normaal dat deze motor direct aanslaat? Mijn XM 2.1TD moest even een paar slagen op de startmotor maken voor deze aansloeg evenals mijn ZX 16V(compleet andere wagens dat wel). De enige wagen die ik heb gereden die ook zeer snel aansloeg was mijn eerste ZX 1.4i.
De wagen heeft net geen 330.000km gelopen.
Die van mij slaat direct aan, en loopt dan meteen netjes, met heel soms een enkele hakkeput of een sputtertje.
Ik denk dat je gloeispiralen aan het eind van hun latijn zijn!
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Naast de spiralen is het misschien ook slim het gloeirelais eens tegen het licht te houden ?
Nou nee….ik denk dat zijn gloeispiralen wel in orde zijn, omdat hij meteen aanslaat, maar dan hottert en stotert als ik het goed begrijp…dat is vermoedelijk lucht in het systeem.
Kun je testen door als hij weer een dagje stil heeft gestaan EERST dat opvoerpompje een keer of 4 goed in te drukken en DAN pas starten.
Mocht je dan nog een slecht lopende motor hebben in het begin….dan de volgende keer 2x voorgloeien…..door niet meteen als het gloeilampje uit gaat te starten maar hem even zo laten staan en goed luisteren TOT je een klik hoort onder de motorkap (is gloeirelais) dan het contact uit en meteen weer aan zetten en dan nog een keer laten gloeien…en dan pas starten.
En Razkin….ondanks dat het een oud type diesel is, moet hij als alles in orde is….meteen mooi rond lopen bij 1x voorgloeien.
Het kan ook nog dat voorverwarmings apparaatje zijn voor de diesel….daarover is op dit forum ook al meer over geschreven…zit ergens achter je motor en zou je kunnen omleiden.
Maar probeer eerst die tips van mij eens.
Re: Koude start BX 1.9D 1993
Werkt je koudestatkabeltje wel? Die moet strak staan en de verhoging van het stationaire toerental zorgt ervoor dat ie wel blijft lopen.
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Prima tips van Bram. Overigens heb ik het vermoeden dat er geen valse lucht in het systeem zit, anders zou de motor ook wanneer die warm is onregelmatig lopen. Iets langer voorgloeien zal waarschijnlijk de oplossing zijn. Verder zijn er een aantal draadjes aan dit onderwerp gewijd, dat kan je ook eens nalopen. Suc6.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Re: Koude start BX 1.9D 1993
Heb je een pic voorhanden waar dit kabeltje zit en zodat ik weet hoe het eruit ziet? Er zit een gaskabel direct op de dieselpomp, verder heb ik niets gezien.
mpostma schreef:Werkt je koudestatkabeltje wel? Die moet strak staan en de verhoging van het stationaire toerental zorgt ervoor dat ie wel blijft lopen.
Re: Koude start BX 1.9D 1993
_Razkin_ schreef:Heb je een pic voorhanden waar dit kabeltje zit en zodat ik weet hoe het eruit ziet? Er zit een gaskabel direct op de dieselpomp, verder heb ik niets gezien.
mpostma schreef:Werkt je koudestatkabeltje wel? Die moet strak staan en de verhoging van het stationaire toerental zorgt ervoor dat ie wel blijft lopen.
Er staan al veel plaatjes en beschijvingen her en der op het forum. Probeer de zoekfunctie eens? Er zitten maar 2 kabels aan de dieselpomp. EEn is de gaskabel, en die ander ... juist.. Die moet strak staan als de motor koud is en los als de motor warm is.
Ik zal morgen eens kijken of hij strak staat bij koude start. Met strak zijn staan bedoel je dat de kabel de hefboom aan trekt? Dit was vanmiddag niet zo, maar toen had ik de BX al enkele malen geprobeerd te starten en enkele minuten laten draaien.
Dat plastic gedeelte aan het eind van de gaskabel hoort deze zo te zitten of moet het vrij gat over het boutje dat op de pomp zit?
edit: Geen idee waarom hij er geen pplaatje van maakt
Hmm, geen idee inderdaad waarom hij het plaatje niet laat zien.
BIj jou zit de koudestartkabel achteraan de pomp. Dit is namelijk een Bosch pomp. De gaskabel moet duidelijk los staan bij gas los. De gaskabel zit vooraan de pomp.
Kun je de laatste zin nog eens opnieuw formuleren? Ik begrijp niet wat er staat.
_Razkin_ schreef:Ik zal morgen eens kijken of hij strak staat bij koude start. Met strak zijn staan bedoel je dat de kabel de hefboom aan trekt? Dit was vanmiddag niet zo, maar toen had ik de BX al enkele malen geprobeerd te starten en enkele minuten laten draaien.
Dat plastic gedeelte aan het eind van de gaskabel hoort deze zo te zitten of moet het vrij gat over het boutje dat op de pomp zit?
edit: Geen idee waarom hij er geen pplaatje van maakt
door die punt tussen 1 en 9
_Razkin_ schreef:Ik zal morgen eens kijken of hij strak staat bij koude start. Met strak zijn staan bedoel je dat de kabel de hefboom aan trekt? Dit was vanmiddag niet zo, maar toen had ik de BX al enkele malen geprobeerd te starten en enkele minuten laten draaien.
Dat plastic gedeelte aan het eind van de gaskabel hoort deze zo te zitten of moet het vrij gat over het boutje dat op de pomp zit?
edit: Geen idee waarom hij er geen pplaatje van maakt
Ik heb die link even apart naar de adresbalk geplakt en dan zie ik die foto dus wel.
Ik denk toch dat je aan de verkeerde kabel zit te denken, Marten zei ook al dat hij *achteraan* de pomp zit…..dus die ene kabel op de foto die links naast de slangklem van de luchtslang zit.
Ook al heb je al een paar keer gestart dan nog moet hij wel strak staan…pas na een paar minuten draaien als de wasthermostaat door het koelwater warm(er) is geworden, laat hij die kabel vieren waardoor dat kleine heveltje achteraan de brandstofpomp naar links gaat en het toerental zo’n 150 a 200 laat zakken….bij mij draait de 1.9 D zo’n 850 rpm als hij goed warm is…bij koudstart rond de 1000 a 1050.
Ik zie trouwens dat je al de z.g. Xantia motor hebt, met het brandstoffilter op de motor zelf en niet zoals bij oudere BX diesels links op het schutbord.
Jij hebt dus ook al een zwart rubberen knijpballetje waar je de diesel mee kunt oppompen.
Ik heb het onduidelijk geformuleerd. De koudestart kabel is mij intussen duidelijk morgen kijk ik voordat ik start of deze strak staat. Ik heb echter sterk het vermoeden dat deze los staat…morgen zekerheid.
De gaskabel zit goed gemonteerd?(jullie maken er geen opmerking over). Het plastic gedeelte aan het uiteinde van de gaskabel heeft 2 gaatjes, 1 waar de gaskabel in zit gemonteerd zit en één gat wat niet gebruikt wordt bij mij. Ik dacht dat dat open gat wellicht om het pinnetje wat uit de dieselpomp zit hoorde.
_Razkin_ schreef:Ik heb het onduidelijk geformuleerd. De koudestart kabel is mij intussen duidelijk morgen kijk ik voordat ik start of deze strak staat. Ik heb echter sterk het vermoeden dat deze los staat…morgen zekerheid.
De gaskabel zit goed gemonteerd?(jullie maken er geen opmerking over). Het plastic gedeelte aan het uiteinde van de gaskabel heeft 2 gaatjes, 1 waar de gaskabel in zit gemonteerd zit en één gat wat niet gebruikt wordt bij mij. Ik dacht dat dat open gat wellicht om het pinnetje wat uit de dieselpomp zit hoorde.
Aan die gaskabel zie ik niks geks. Zo lang deze kabel maar wel helemaal los staat als t gaspedaal niet is ingetrapt. Dus dat er niet standaard al een klein beetje spanning op de gaskabel zit.
mpostma schreef:_Razkin_ schreef:Ik heb het onduidelijk geformuleerd. De koudestart kabel is mij intussen duidelijk morgen kijk ik voordat ik start of deze strak staat. Ik heb echter sterk het vermoeden dat deze los staat…morgen zekerheid.
Als je deze foto bij koude motor genomen hebt: hij staat niet strak, ik zie er een bochtje in zitten en dat kan niet als ie strak staat.
De gaskabel zit goed gemonteerd?(jullie maken er geen opmerking over). Het plastic gedeelte aan het uiteinde van de gaskabel heeft 2 gaatjes, 1 waar de gaskabel in zit gemonteerd zit en één gat wat niet gebruikt wordt bij mij. Ik dacht dat dat open gat wellicht om het pinnetje wat uit de dieselpomp zit hoorde.
Aan die gaskabel zie ik niks geks. Zo lang deze kabel maar wel helemaal los staat als t gaspedaal niet is ingetrapt. Dus dat er niet standaard al een klein beetje spanning op de gaskabel zit.
En dat je ‘m niet strak (tegen de aanslag aan) trapt als het gaspedaal geheel ingetrapt is, ook dan hoort er nog enige speling (tussen de aanslag en de hevel) te zijn.
Bij mij zit het eind v/d gaskabel trouwens in het andere openingetje a/d handel en loopt ie niet goed vrij in het andere, maar als dit orig is: vooral laten zitten zo.
Ich bin ein Breaker
Als die foto bij koude motor genomen is staat de koudestart te slap.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm