1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
remklauw 19 p motor—> klemt
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 20 februari 2007 01:28 AM

Dit weekend aan, in en onder mn dame gezeten.  Een probleem ontdekt.

Ze drukte al zwaar. Het wiel linksvoor draait enorm zwaar. Dit komt door een klemmende klauw. niet goed.

ik heb eigenlijk geen zin alles los te maken, kan ik de blokken terug drukken? Is er ergens een plaatje oid van hoe deze klauwen werken?

ik wil erniet zo maar aan trekken enzo..

Het is een oud type remklauw (1e type?) en ik ken alleen het nieuwe type Sad


dank!
Very Happy

.komma

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 februari 2007 11:29 AM
  [ # 1 ]

Ikken ze niet goed maar ze bestaan dacht ik uit een zuiger en een schuivende plaat. Is die schuivende plaat wel gangbaar?
Met een remzuiger terugdruk tool (hahaha ja die bestaan) kan je ze makkelijk terug drukken. Indien je die niet hebt ben je overgeleverd aan schoevendraaiers en stukken staal.
Als het zwaar gaat is het losdraaien van de ontluchtnippel een optie. Lukt het nu nog niet dan is demontage de enige oplossing.

Met remmen moet je niet kloten!  Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 20 februari 2007 02:16 PM
  [ # 2 ]

gevonden—>




dussss…

ps… hele boekje staat hier http://www.citroencarclub.org.uk/ds/images/

.komma

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 24 februari 2007 10:20 PM
  [ # 3 ]

Zoals je op de tekening kunt zien worden de klauwen deels teruggetrokken door de veer en het iets excentrisch staan van de klauwen.
Door slijtage van je blokken komt er een laagje troep zowel op de klauw als alle verbindingen\draaipunten. Als ik je een advies mag geven : krukje naast je voiture plaatsen en toch beginnen met schoonmaken en (de-)montage.

Als laatste : het zijn niet je lagers ??

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 25 februari 2007 01:55 PM
  [ # 4 ]

terrugdrukken helpt. dan issie weer ok, maar als ik rem. . . . wel steeds minder erg.

de aandrijfassen hebben ook wat ruimte, links en rechts. ik ben daar zelf niet zo heel bang voor maar het is een vrij droge “clunk” die ik hoor. de auto heeft 13 jr stilgestaan, kan het vet verdwijnen uit de tripoide? (rubbers zijn goed!). klinkt wel zo nl.

.komma

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 17 maart 2007 10:35 PM
  [ # 5 ]

um. . .

iemand een idee hoe de handrem af te stellen is voor het oude type?

De handremkabel komt direct uit op de linker klauw. ik zie geen mogelijkheden…


wie weet. . .

.komma

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 18 maart 2007 09:32 PM
  [ # 6 ]

Je moet die blokken niet één keer terugdrukken…  Remmen, terugduwen, remmen, terugduwen, enzovoort. Wiel van de grond, pas stoppen als het wiel vrij draait. Beetje rommel uit de welbekende spuitbussen helpt, mits goedgemikt = niet op de blokken. Als je zo doorrijdt verpest je je blokken (verglazing). Na 13 jaar stilstand zou ik bij geringe twijfel toch voor demontage kiezen trouwens…

Corrosion sympa!

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 18 maart 2007 09:36 PM
  [ # 7 ]

oh ja, dat vet bij de assen zou ik wisselen! Dat zal wel vrij hard zijn…

Overigens denk ik, dat als je toch een auto koopt die 13 jaar heeft gestaan, misschien iets meer bij de basis moet beginnen. Alle smeermiddelen zijn onbetrouwbaar, hoezen lijken knap maar scheuren snel, banden misschien idem… Je kan er voor kiezen dat allemaal tijdens het rijden vast te stellen, maar marchandeer tenminste niet met onderdelen die belangrijk zijn voor je veiligheid.

Corrosion sympa!

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 18 maart 2007 09:39 PM
  [ # 8 ]

ik doe iets dergelijks.. maar het blijft idd geklooi. maar eens mooi weer afwachten, mn sleutelhol is nogal donker, vers lichthelpt..

ik denk dat de kabel tussen de linker en rechterklauw dient als afstelling van handrem. daar zit wel een aftelmogelijkheid volgens de tekening. ik geloof dat weinig mensen deze techniek kennen? het is hier nogal stil wua tips SadSad:(:(

 

groet!

.komma

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 18 maart 2007 10:52 PM
  [ # 9 ]

. .

ze heeft nieuwe olie.. R20 w50 ofzo, lekker dik. en nieuwe banden, binnen en buiten. ook nodig.

nieuwe uitlaat. nwe accu, nw waterpompje Wink,

ja ik ben bang dat er wel iets kapot gaat gaan. maar op voorhanddingen fiksen is ook wat.

.komma

Profiel  
 
alexander
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 812
Geregistreerd: 15-01-2006

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 18 maart 2007 11:19 PM
  [ # 10 ]
Dirkman schreef:

um. . .

iemand een idee hoe de handrem af te stellen is voor het oude type?

De handremkabel komt direct uit op de linker klauw. ik zie geen mogelijkheden…


wie weet. . .

Op het schutbord links achter de afdekplaat zit de stelmof voor de afstelling voor de handrem. Doe de handrem los en meet de afstand van de binnenkabel tussen de twee hevels bij punt 2 en 3 op je laatste tekening. Deze moet dan 60 mm zijn. Verder kan het volgens mij ook zijn dat je tandwieltje vast zit zodat het opstelmechanisme niet goed meer werkt. Komt bij de oude types vaak voor.

Succes

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 18 maart 2007 11:23 PM
  [ # 11 ]

Inhakend op die mogelijkheid van het vastzitten, daar zou ik ook beginnen. Logischerwijs zou je kunnen aannemen dat de handrem goed functioneerde toen de auto werd stilgezet, maar dat ook daar gaandeweg iets is gaan vastzitten. Hoe dan ook zou ik eerst goed smeren, anders weet je niet wat je afstelt.

Toch wel leuk, zo’n oude dame weer tot leven brengen!

Corrosion sympa!

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 18 maart 2007 11:33 PM
  [ # 12 ]

klopt.. ze broemt zo heerlijk rustig. dat p blok vind ik wel erg ok hoor. het is een klein stukje frankrijk, rustig zacht en het heeft iets geels.


tandwiel? toch niet die in de klauw zelf zit?

met die afstelling bij het schutbord moet ik dus in de auto zoeken? want de kabel loopt via het scherm en dan issie uit zicht wat betreft motor compartiment…

 

dank!

.komma

Profiel  
 
alexander
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 812
Geregistreerd: 15-01-2006

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 19 maart 2007 12:49 AM
  [ # 13 ]

Je moet je linkerscherm eraf halen, dan zie je de grote afdekplaat die de veercilinder en lekzak enz. afschermd. Die moet je ook verwijderen, daar vindt je de stelmof.

De oude remplateau’s hebben veel onderdeeltjes die vast kunnen gaan zitten bv een soort tandwieltje die ingebouwd zit, verder veel palletjes, veertjes enz.

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 19 maart 2007 09:40 PM
  [ # 14 ]

er nog even naar gekeken. Bijde onderdelen een hele linkerklauw gevonden:s. ik ben niet de eerste die zich uitleeft. die klauw is slechter, ik denk dat iemand een poging gedaan heeft: half werk..

en een proefritje gemaakt tussen de buien door. blok loopt nu prima. goed gevoel hoor.

remmen zitten nu goed los gelukkig.

Inkorten handremkabel tussen klauwen helpt wel, maar niet genoeg. soort van halve rem nu. gevalletje jammer. Ik ga er nachtje over slapen.

Lijkt erop dat de achterste bolllen beiden overleden zijn.. toch maar lid worden van de club?


Very Happy

groet.

.komma

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 19 maart 2007 10:01 PM
  [ # 15 ]

Die handrem doet ook niet zo gek veel hoor… Niet te vergelijken met iets moderns. Bollen zijn bij de betere specialisten hervulbaar.

Corrosion sympa!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook