mpostma schreef:Bram schreef:
WAT ??
VW troep op de achterklep van een BX ?
Wat vind je schoondochter wel van dit soort taalgebruik?
@Dave: gewoon lekker kaal laten joh. Lekker incognito is best aangenaam.
Ja dacht ik ook aan… toen ik een verbaasde Bmw rijder eruit trok
Ik moet zeggen hij rijd super, maar de pomp moet echt worden uitgeklokt, dan zal hij onderin wat meer gaan trekken… (wat hij nu dus echt niet doet)
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
mpostma schreef:Bram schreef:
WAT ??
VW troep op de achterklep van een BX ?
Wat vind je schoondochter wel van dit soort taalgebruik?
Die weet allang, (met 2 BX diesels hier)....dat wij geen VW liefhebbers zijn
Zij heeft nu een andere Golf TDI (zwart), maar je mag best weten dat ik geprobeert heb om haar in een Xsara HDI te krijgen.
Mij zullen ze echt NOOIT in een Duitse auto krijgen.
Ontopic : Dave….zitten de slangen naar de turbo en zo wel goed vast ??
Vooral die naar de Intercooler.
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
mpostma schreef:
Reed de vorige eigenaar er toch een beetje als een oude sok mee
Ik ben niet de eigenaar van dat blok geweest hoor.
Btw, inmiddels weer tegen de 1 op 17 met de Xantia gereden. Het winterseizoen eindigt zo’n beetje. Alleen de weergoden hadden dat vandaag niet helemaal door.
Best lekker zo’n topic van Superdave vollöllen.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Superdave schreef:mpostma schreef:Bram schreef:
WAT ??
VW troep op de achterklep van een BX ?
Wat vind je schoondochter wel van dit soort taalgebruik?
@Dave: gewoon lekker kaal laten joh. Lekker incognito is best aangenaam.
Ja dacht ik ook aan… toen ik een verbaasde Bmw rijder eruit trok
Ik moet zeggen hij rijd super, maar de pomp moet echt worden uitgeklokt, dan zal hij onderin wat meer gaan trekken… (wat hij nu dus echt niet doet)
onderin hebben die TZD turbo´s erg weinig kracht ... dus wen er maar aan
Citroën D Special 1970
Blijft dat zo… die (lange) stukken off topic shit!?
Naja goed, ben absoluut blij met de nieuwe motor… kan lekker meekomen in het verkeer , invoegen gaat ook perfect (wat met de 19diesel vrij traag moest).
Maar kan ik die oliesensor (die de hoeveelheid olie in het blok meet) er niet uit halen en daar een temperatuur sensor in knallen??
Overigens Erik, moest jij ook water bijvullen? Ik moest vandaag een liter bijvullen , ik hoop dat hij het niet opzuipt…(rookt geen witte rook ofzo) en anders maar wel, dan moet de kop er ook maar af.. maar liever niet natuurlijk.
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Superdave schreef:Blijft dat zo… die (lange) stukken off topic shit!?
Naja goed, ben absoluut blij met de nieuwe motor… kan lekker meekomen in het verkeer , invoegen gaat ook perfect (wat met de 19diesel vrij traag moest).
Maar kan ik die oliesensor (die de hoeveelheid olie in het blok meet) er niet uit halen en daar een temperatuur sensor in knallen??
Overigens Erik, moest jij ook water bijvullen? Ik moest vandaag een liter bijvullen , ik hoop dat hij het niet opzuipt…(rookt geen witte rook ofzo) en anders maar wel, dan moet de kop er ook maar af.. maar liever niet natuurlijk.
1. Geen idee.
2. Daar lijkt me de doorstroming te gering, en de maatvoering is anders. Bovendien kom je er vrij lastig bij, zit ergens achter het blok. Daarbij vergeleken is een carterpan “eitje”...
3. Oei. Geen bubbels in het koelsysteem als je de motor koud start?
Ich bin ein Breaker
En op verzoek even de bezem er doorheen gehaald!
Ik ken de diesel van Citroen niet maar als de “de hoeveelheid olie in de carterpan”-sensor dezelfde is als bij een benzine motor dan zal daar een temp. sensor niet werken.
Trek die sensor er maar eens uit, er zit een behoorlijk lange staaf aan die naar beneden in het carter prikt. De temp. sensor is daar veel te kort voor.
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Lekker aan het studderen geweest vandaag…
Watermeter ingebouwd, en werkend.
Turbodrukmeter ingebouwd, en werkend….. maarrrr
Ik heb als ik rij vanaf inderdaad 2500rpm 0,6bar turbodruk, naar mijn mening te weinig (std is toch 0,9bar)
Iemand een verklaring!?
En hoe kan ik het makkelijkst de turbodruk opvoeren. zit namelijk behoorlijk vol!
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Turbodruk lijkt me vrij weinig. Nu moet ik wel zeggen dat ik geen goede referentie heb. De TurboD!2 meter geeft welliswaar 0.9 aan, maar ik weet niet of dat ook normaal is voor een 1.8 TD Wel vind ik ook dat ie bij vrij hoge toeren vrijkomt. Ik heb er eigenlijk wel mijn bedenkingen bij.
ALS ie echt koelvloeistof verbruikt via de kop zou ie ook moeten borrelen. Dat kun je wel checken. En anders: weet je zeker dat je overal alle slangklemmen goed vast heb zitten? Er hoeft maar 1 pissertje tussen te zitten en het gaat hard. Pers het systeem anders eens goed af en check overal of er geen KVS vrij komt.
Had je pomp nog geklokt?
mpostma schreef:Turbodruk lijkt me vrij weinig. Nu moet ik wel zeggen dat ik geen goede referentie heb. De TurboD!2 meter geeft welliswaar 0.9 aan, maar ik weet niet of dat ook normaal is voor een 1.8 TD Wel vind ik ook dat ie bij vrij hoge toeren vrijkomt. Ik heb er eigenlijk wel mijn bedenkingen bij.
ALS ie echt koelvloeistof verbruikt via de kop zou ie ook moeten borrelen. Dat kun je wel checken. En anders: weet je zeker dat je overal alle slangklemmen goed vast heb zitten? Er hoeft maar 1 pissertje tussen te zitten en het gaat hard. Pers het systeem anders eens goed af en check overal of er geen KVS vrij komt.
Had je pomp nog geklokt?
Ik heb vandaag goed gekeken de druk in z’n 5 is 0,6 bar bij 2400/2500rpm, moeilijk in te schatten.
Morgen word de BX geklokt, gerepareerd en gekeurd als het goed is.
Hij loopt ‘s ochtends koud erg slecht, stotteren, uitvallen, roken (diesel)...
Verstuivers heb ik laten afpersen op 135bar…
Betreft KVS, geen lekkages, het gaat tot nu to goed, blijft op niveau staan, ook na flink blazen op de A7 hier… dus maar even afwachten.
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Superdave schreef:mpostma schreef:Turbodruk lijkt me vrij weinig. Nu moet ik wel zeggen dat ik geen goede referentie heb. De TurboD!2 meter geeft welliswaar 0.9 aan, maar ik weet niet of dat ook normaal is voor een 1.8 TD Wel vind ik ook dat ie bij vrij hoge toeren vrijkomt. Ik heb er eigenlijk wel mijn bedenkingen bij.
ALS ie echt koelvloeistof verbruikt via de kop zou ie ook moeten borrelen. Dat kun je wel checken. En anders: weet je zeker dat je overal alle slangklemmen goed vast heb zitten? Er hoeft maar 1 pissertje tussen te zitten en het gaat hard. Pers het systeem anders eens goed af en check overal of er geen KVS vrij komt.
Had je pomp nog geklokt?
Ik heb vandaag goed gekeken de druk in z’n 5 is 0,6 bar bij 2400/2500rpm, moeilijk in te schatten.
Morgen word de BX geklokt, gerepareerd en gekeurd als het goed is.
Hij loopt ‘s ochtends koud erg slecht, stotteren, uitvallen, roken (diesel)...Verstuivers heb ik laten afpersen op 135bar…
Betreft KVS, geen lekkages, het gaat tot nu to goed, blijft op niveau staan, ook na flink blazen op de A7 hier… dus maar even afwachten.
Klinkt als een niet-werkende koudestart inrichting.
Ich bin ein Breaker
Superdave schreef:Ik heb vandaag goed gekeken de druk in z’n 5 is 0,6 bar bij 2400/2500rpm, moeilijk in te schatten.
OK. Dan bouwt ie du wel redelijk op. Maximum is ook niet zo belangrijk. Het is veel belangrijker of ie bij lagere toerentallen al wel iets doet en dat schijnt wel het geval te zijn.
Bij mijn motor.
1800 tpm: turbodrukmeter komt los van de nul
2000 tpm: ong. 0.4 bar. Je merkt dat ie erin komt.
2300 tpm: ong. 0.6 bar. Hij blaast aardig en levert al goed koppel
2600 tom: ong 0.9 bar. Maximum druk
>3500 tpm: druk zakt terug tot ong. 0.6 bar bij 4300 tpm.
Als je 0.6 bar druk hebt dan is dat al echt genoeg druk voor significant turbogevoel en aardige prestaties. Bij 0.3 bar turbodruk begin je je af te vragen of de turbo nog wel wat doet.
Meja, da’s allemaal behoorlijk empirisch vastgesteld en ik weet ook niet in hoeverre je de absolute waarden op jou motor kan betrekken.
mpostma schreef:
Bij mijn motor.
1800 tpm: turbodrukmeter komt los van de nul
2000 tpm: ong. 0.4 bar. Je merkt dat ie erin komt.
2300 tpm: ong. 0.6 bar. Hij blaast aardig en levert al goed koppel
2600 tom: ong 0.9 bar. Maximum druk
>3500 tpm: druk zakt terug tot ong. 0.6 bar bij 4300 tpm.
Ja….dat is je 2.1 TD waar je het over hebt .....ik heb bij de 6 BX turbodiesels van de afgelopen jaren, er nog nooit eentje gehad die er al bij 2000 rpm inkomt, zoals jij nu zegt…..hoogstens die ene TRD turbo (mijn eerste) die er *al* bij 2400-2500 inkwam.
En het zal toch niet zo zijn dat die allemaal slecht waren.
Zoals ik al eerder zei…de meeste BX TZ(r)D-turbo’s komen er pas echt in boven de +/- 2600 toeren.
En inderdaad, Karel…..nu Dave verteld wat het precieze probleem is, ga ik ook denken aan een defecte wasthermostaat…..een bekende kwaal bij BX diesels.
Je zou eens bij een koudstart aan iemand kunnen vragen of die voor jou wil starten en jij dan handmatig die koudstarthendel op de pomp even verschuift….kijken of het probleem dan opgelost is.
Bram schreef:mpostma schreef:
Bij mijn motor.
1800 tpm: turbodrukmeter komt los van de nul
2000 tpm: ong. 0.4 bar. Je merkt dat ie erin komt.
2300 tpm: ong. 0.6 bar. Hij blaast aardig en levert al goed koppel
2600 tom: ong 0.9 bar. Maximum druk
>3500 tpm: druk zakt terug tot ong. 0.6 bar bij 4300 tpm.Ja….dat is je 2.1 TD waar je het over hebt .....ik heb bij de 6 BX turbodiesels van de afgelopen jaren, er nog nooit eentje gehad die er al bij 2000 rpm inkomt, zoals jij nu zegt…..hoogstens die ene TRD turbo (mijn eerste) die er *al* bij 2400-2500 inkwam.
En het zal toch niet zo zijn dat die allemaal slecht waren.
Zoals ik al eerder zei…de meeste BX TZ(r)D-turbo’s komen er pas echt in boven de +/- 2600 toeren.
En inderdaad, Karel…..nu Dave verteld wat het precieze probleem is, ga ik ook denken aan een defecte wasthermostaat…..een bekende kwaal bij BX diesels.
Je zou eens bij een koudstart aan iemand kunnen vragen of die voor jou wil starten en jij dan handmatig die koudstarthendel op de pomp even verschuift….kijken of het probleem dan opgelost is.
Mijn turbodruk is absoluut WEL vergelijkbaar met de 2.1TD, ik heb alleen geen turbodruk van 0,9. de max is 0,6 van circa 2500rpm tot max.
Het gehele thermostaathuis is trouwens van mijn oude blok gekomen… en daar werkte de (was)thermostaat goed. Misschien toch het kabeltje, maar MOET het kabeltje slap staan bij een warme motor?
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.