XBXG schreef:Het belangrijkste is momenteel dat ik de BX weer enigszins betrouwbaar rijdend krijg.
Oja, wat me ook nog te binnen schoot: zit hier wel het juiste type peilstok in? Niet helemaal zomaar een idee; als die niet klopt dan peil je dus altijd te laag en komt er allicht een bult olie uit het carter. De peilstokken van deze typen gaan nogal eens kapot, dus dat je de originele peilstok in goede staat hebt lijkt me sowie so uitgesloten. Ik heb hier ergens een oude en enigzins kapotte peilstok van een BDZ motor liggen, of die van jou (BDY denk ik) gelijk is weet ik niet 100% zeker maar ik dacht van wel.
En de olie, was die behalve bijgevuld ook nog eens echt ververst? Oude olie aanlengen met nieuwe is ong. net zo erg als geen olie; de filmwerking is compleet weg op den duur.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:XBXG schreef:Het belangrijkste is momenteel dat ik de BX weer enigszins betrouwbaar rijdend krijg.
Oja, wat me ook nog te binnen schoot: zit hier wel het juiste type peilstok in? Niet helemaal zomaar een idee; als die niet klopt dan peil je dus altijd te laag en komt er allicht een bult olie uit het carter. De peilstokken van deze typen gaan nogal eens kapot, dus dat je de originele peilstok in goede staat hebt lijkt me sowie so uitgesloten. Ik heb hier ergens een oude en enigzins kapotte peilstok van een BDZ motor liggen, of die van jou (BDY denk ik) gelijk is weet ik niet 100% zeker maar ik dacht van wel.
Hmm, dat zou kunnen, al heb ik echt geen idee of er een nieuwe peilstok in is gekomen.
Erik, zou jij dat nog weten?
karel schreef:En de olie, was die behalve bijgevuld ook nog eens echt ververst? Oude olie aanlengen met nieuwe is ong. net zo erg als geen olie; de filmwerking is compleet weg op den duur.
Als het goed is heeft Erik de motorolie vervangen op de dag dat ik ‘m kwam ophalen, wat dus 5 februari jl. is.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
inderdaad, staan hoge lijfstraffen op het vervuilen, als ik jouw was gauw even zand of kattegrid erover, al was het maar om je goede wil te tonen…..
ps, al even gebeld met de groot prins in Huizen? misschien dat zij iets kunnen beteken? zijn namelijk geen stekker mannen maar oude vakidioten, en niiet duur
jacques
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
Is dat die mooie oude Citroën-garage in Huizen?
Dat is inderdaad wel eens een adresje in de buurt om heen te gaan dan.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
ben tot zover altijd wel goed tevreden, en ze zijn nog vakidioten…., allebei, en als je er toch bent….., even kijken naar de mk1 van een van de eigenaren…., Karel.
ps minimeeting van maken???? woon 200 meter verder
jacques
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
Is dat die zilvergrijze toevallig? ( deze dus )
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
correct…..
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
blij dat ie weer rijdt!
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
dat is een mk2
ops:
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
Ik heb afgelopen weekend maar een klein eindje met de BX gereden, en dat ging op zich redelijk. Hij heeft wel eens beter gereden, maar wellicht is het zo dat de motor nu teveel lucht krijgt gezien het feit het luchtfilterhuis een beetje open staat?
Zojuist eens wat foto’s gemaakt en de slangen van de carterontluchting bekeken.
Allereerst een foto van hoe het luchtfilterhuis nu zit.
Op deze manier krijgt de motor genoeg lucht om netjes te lopen:
En dit is het luchtfilter, volledig doordrenkt door motorolie…:
Hier is duidelijk het onderste gat van het luchtfilterhuis te zien, waar al die tijd de olie uit is gelopen. Er ligt nog steeds olie in…
De olie lekt van hieruit op de bovenkant van de versnellingsbak en daarna op de grond:
Tijd voor wat mayo-foto’s…
Dit is de olievuldop, die behoorlijk vol zit met die vieze stinkende mayosmurrie. Ik heb de dop zojuist helemaal mayovrij gekregen, alsook de slang van de vuldop naar het luchtfilterhuis.
De slang die ik op onderstaande foto vasthoud, is de slang die om het injectiehuis naar de bovenkant van het carter loopt. Ook deze zit volledig verstopt met die vieze mayo.
Mijn vraag is nu of ik deze slang gewoon kan losschroeven van de carterpan.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Antwoord op je vraag: Ja
Ijs schreef:Antwoord op je vraag: Ja
Top!
Snel antwoord trouwens.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
XBXG schreef:Ik heb afgelopen weekend maar een klein eindje met de BX gereden, en dat ging op zich redelijk. Hij heeft wel eens beter gereden, maar wellicht is het zo dat de motor nu teveel lucht krijgt gezien het feit het luchtfilterhuis een beetje open staat?
teveel lucht?
hoe meer lucht hoe beter toch voor een motor?
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
arjan_verkade schreef:XBXG schreef:Ik heb afgelopen weekend maar een klein eindje met de BX gereden, en dat ging op zich redelijk. Hij heeft wel eens beter gereden, maar wellicht is het zo dat de motor nu teveel lucht krijgt gezien het feit het luchtfilterhuis een beetje open staat?
teveel lucht?
hoe meer lucht hoe beter toch voor een motor?
nee lijkt me niet, dan heb je toch een te arm mengsel..
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004