Wie weet welke code’s de verschillende computers voor een injectie hebben?
Ik heb 1 met (Bosch) code: 0 280 000 22
En 1 met de code: 0 280 000 047
Welke is voor een DS32i.e. en welke is voor een DS21i.e.?
Ik heb namelijk last van een stotterende motor (DS23i.e.) en ben aan het verwisselen geweest.
Ik heb het id dat de DS23i.e. met de computer met code: 0 280 000 22 (volgens mij van een 21i.e.)beter loopt dan met de (originele) 0 280 000 047
Zou dat kunnen kloppen, en zoja waar zou dat op kunnen wijzen?
Alvast bedankt voor de reacties!
Lucas
DS; "Objet de Culte"
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Loopt ie beter bij stationair of bij niet-stationair?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De verschillen in de computers worden niet alleen veroorzaakt door het type DS (23 of 21) veroorzaakt. Ook het bouwjaar is bepalend (voortschrijdende technieken/inzichten, tja….). Je hebt ook versies met en zonder potmeter (voor/na 1971).
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
om op je probleem terug te komen. De compu bepaalt aan de hand van verschillende input hoelang je injectoren open moeten zijn. Als de ene dat anders doet dan de andere kan de input precies goed staan voor je toerental om dat de input niet goed is. Welke dat is is moeilijk. De hoofd input wordt gedaan door de MPS. Als deze niet meer goed is kan een andere compu wel beter lopen dan de originele. tweede is je watertemp zender, en derde de lucht temp. Dit alles bij niet-stationair.
Stationair bepaal je de setting door de potmeter of als die er niet is is die vastgezet door de fabriek en kan je niks aanpassen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Je hebt injectie versies met impulsrelais (vroegere types) en zonder.
Bij oudere versies werd de injectie onderbroken als je plotseling het gas losiet. Vanwege mileu en uitlaatgassen is dit later vervangen door een versie die de injectie voortzet bij gas los.
Je hebt een ds23ie zeg je ? Is het een late 23ie ? Heb je een blauw merkteken op de drukvoeler staan ? Dan moet je ook een regelkast met een blauwe sticker gebruiken.
Ik heb een stotterende DS23 uit 72 (de 21 is van 74)
Ik zal eens kijken wat voor kleur merkteken er op staat.
Stationair of niet stationair maakt niet uit, het stotteren blijft.
Lucas
DS; "Objet de Culte"
fff de officiele manier….......
dus fff kijken wat voor drukvoeler je in de ds hebt zitten en zoek daar de juiste ecu bij
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
de kans dat het stotteren veroorzaakt wordt door een defecte computer, is gering.
Meestal is er sprake van een slechte stekkerverbinding met een van de sensoren.
zelf heb ik jaren last gehad van een beetje inhouden tijdens het rijden, de motor liep niet mooi rond. Het bleek uiteindelijk de stekkerverbinding te zijn met de gasklepschakelaar. Omdat het daar om 4 contacten ging, duurde het lang voordat ik doorhad dat een contact het probleem gaf.
ik heb even gekeken in een overzicht van storingen en mogelijke fouten:
storing: de motor slaat over (stotteren)
- stekker van een sensor of verstuiver zit los
- brandstofdruk te laag
- verstuivers staan continue open
- verkoolde verstuivers
- startverstuiver staat open (defect)
- centrale massakabel heeft een slechte verbinding
- contacten van commandoschakelaar in verdeler vervuild of hebben een te hoge overgangsweerstand
Overigens, bij een 23ei uit 72 hoort een computer 047
dickesse schreef:
Overigens, bij een 23ei uit 72 hoort een computer 047
is dat speculatief ??? die van hem is van juni 72’ dus dan zou het een 022 ecu moeten zijn. kijk fff welke drukvoeler je op het schutboard hebt zitten, dan alleen weet je het zeker.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik heb de “modulators” dus verwisseld.
Dat zou kunnen verklaren dat ie nu iets slechter loopt.
De lijst met andere oorzaken ga ik ook nalopen!
DS; "Objet de Culte"
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
misschien maak ik een vergissing, maar voorzover ik weet is de 23ei vanaf augustus/ september 72 geleverd, daarvoor was het de 21 ei
Dat verklaart ook waarom de modulator vanaf september 72 een andere nummer (en regeling) heeft.
uiteraard horen drukvoeler en modulator bij elkaar, maar het denkbaar dat in het verleden al eens een drukvoeler is gewisseld voor een “fout” exemplaar, dus uitgaan van de drukvoeler geeft geen zekerheid
dickesse schreef:misschien maak ik een vergissing, maar voorzover ik weet is de 23ei vanaf augustus/ september 72 geleverd, daarvoor was het de 21 ei
Dat verklaart ook waarom de modulator vanaf september 72 een andere nummer (en regeling) heeft.
zit wel wat in. blijft dan alleen nog het vreemde dat z’n 23IE in juni 72’ op kenteken is gezet.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
dickesse schreef:de kans dat het stotteren veroorzaakt wordt door een defecte computer, is gering.
inderdaad. mits het de juiste is.
dickesse schreef:
Meestal is er sprake van een slechte stekkerverbinding met een van de sensoren.
zelf heb ik jaren last gehad van een beetje inhouden tijdens het rijden, de motor liep niet mooi rond. Het bleek uiteindelijk de stekkerverbinding te zijn met de gasklepschakelaar. Omdat het daar om 4 contacten ging, duurde het lang voordat ik doorhad dat een contact het probleem gaf.ik heb even gekeken in een overzicht van storingen en mogelijke fouten:
storing: de motor slaat over (stotteren)
- stekker van een sensor of verstuiver zit los
- brandstofdruk te laag
- verstuivers staan continue open
- verkoolde verstuivers
- startverstuiver staat open (defect)
- centrale massakabel heeft een slechte verbinding
- contacten van commandoschakelaar in verdeler vervuild of hebben een te hoge overgangsweerstandOverigens, bij een 23ei uit 72 hoort een computer 047
Daar wil iknog even aan toevoegen: Vacuum lekkage in de inlaatgalerij. De ECU spuit dan te veel in en motor gaat stotteren, verzuipen. Met een andere ecu (die minder inspuit, van een 21 i.e. bijv.) zou je dat perongeluk kunnen compenseren…...
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>