hallo !
Ik ben sinds vorige week de trotse eigenaar van een Citroen Xantia 1.6i uit 1996 met airco.
Ik heb hem gekocht van een eerste eigenaar, met km. stand: 101.000
Ik heb wel een paar probleempjes…
Als ik de kachel aanzet dan ruik ik een smerige koelvloeistoflucht bah bah, dus dat zal wel een lekke kachelradiateur zijn maar goed, dat laat ik aan het eind van het jaar pas maken nu het toch steeds warmer wordt. En bij een flinke bocht hoor ik in het vooronder een piepend geluid, wat dat is weet ik niet, misschien stuurbekrachtiging?
Ik vind de vering trouwens wel tegenvallen. Mijn moeder had een xantia 2.0i uit 1994, en die veerde echt heerlijk over drempels heen, echt dat deinen. Maar die van mij is erg stug, veert gewoon heel goed zoals een “gewone simpele” auto moet veren. Maar ik wil juist dat echte citroen-gevoel hebben als ik over een drempel rij. Ligt dat aan de afstelling? Of zitten er stugge bollen onder ofzo? Zaten er onder de xantia van me moeder misschien comfortbollen? Ik snap er niks van. Ze zijn een half jaar geleden vervangen, maar elke drempel voel ik erg goed…en dat hoort niet zo!
iemand ideeen?
Als ik over een drempel rij, hoor ik steeds een “hol” gebonk van achter, eigenlijk heel zachtjes, maar toch hoor je het goed omdat het hol klinkt. Lijkt alsof de achterklep steeds dichtklapt. Of zou het aan de vering liggen?
Ik hoor het zelfs bij elke oneffenheid in de weg, zelfs bij een klein richeltje in de weg. gewoon 1 keer: Bonk.
Misschien herkent iemand dit?
Ik vind het erg vervelend iig.
LHM pijl is prima.
Alvast bedankt voor evt. reacties!!!
gr. martijn.
Re: hol gebonk achterkant?!
Xantiaan schreef:Als ik de kachel aanzet dan ruik ik een smerige koelvloeistoflucht bah bah, dus dat zal wel een lekke kachelradiateur zijn maar goed, dat laat ik aan het eind van het jaar pas maken nu het toch steeds warmer wordt.
Om te beginnen welkom.
Als je de kachelradiateur nu al lekt, en je blijft doorrijden, dan kost het je een koppakking. De vloeistof stroomt altijd door de kachelradiateur, als je het wil uitstellen, dan kun je het beste de slangen die onder de motorkap het schutbord ingaan loskoppelen en doorverbinden.
Vergeet niet om eventueel koelvoeistof bij te vullen en goed ontluchten.
dankjewel, goed dat je dat zegt!
Ik wist niet dat dat ook met de koppakking te maken had.
Als ik bij een citroen specialist de kachelradiateur wil laten vervangen, wat zou ik dan kwijt zijn?
Ik weet natuurlijk niet 100% zeker dat dat ding lekt.
Ik weet alleen dat ik koelvloeistof ruik als ik de verwarming aanzet. Dan gaat die lucht weg, maar als ik dan wil stilsta bij een stoplicht ofzo, dan ruik ik het weer.
Zou het ook iets anders kunnen zijn dan?
gr
Het hoogste punt in je auto zijn de koelkanalen in de cylinderkop, bij een lekkage komt deze als eerste zonder vloeistof te zitten. Blijft je te lang doorrijden, dan trekt deze krom door de hitte en dan gaat de koppakking lekken.
Weet je zeker dat je koelvoeistof ruikt? dit heeft een zoete lucht.
Of is het stinklucht doordat de vorige eigenaar in de auto heeft gerookt, ik had hier ook last van, gaat op een gegeven moment wel weg. Wat het verder nog kan zijn is het interrieurfilter, je heb een Airco, dus dit filter heb je dan ook.
Bij mij was het erg vies.
(eet smakelijk als je nog niet gegeten en gedronken had )
hol gebonk achterkant?!
Haha, ik heb al gegeten hoor!
Maarre, tja, helaas ruik ik echt koelvloeistof ja, die lucht herken ik uit duizenden. idd, zoet en vies.
Ik heb wel gehoord dat als de radiateur lekt, dat het dan in de auto ook nat word op de grond? Maar daar heb ik geen last van.
een specialist is daar best een tijd mee bezig he, om dat te vervangen?
Stom dat ze dat ding zo ver weg hebben getopt, dat je er heel moeilijk bij kan komen, en ze gaan vaak kapot. Mijn moeder had ‘m ook laten fixen, alleen weten we niet meer hoe duur dat nou allemaal was.
het is overigens een fijne wagen, als ie stopt met stinken en bonken
Zo te horen is het dus duidelijk koelvloeistof
Het is best een aardig klusje, het hele dashbord moet eruit.
Bij Citroen-Specialist ben je enkele honderden euro’s kwijt, goedkoop is het dus niet
had ik dat maar geroken voordat ik hem kocht
Ach ja, de auto is het wel waard, dus dan maar laten maken, want als ik er zelf aan ga beginnen, dan heb ik een auto zonder dashboard, eruit zal wel lukken, maar terug erin niet.
eh
kan het ook niet zo zijn dat er lhm op zijn dispedantievat ligt en door de motor hitte rivhting cabine gaat geuren?
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Mijn pa heeft er ook last van en rijdt er al jaren mee. Rechts zit er een koppeling naar het blok, rondom corrosie van het KVS, een klein beetje maar. Niet ernstig, maar wel genoeg om lekker te geuren! Hij heeft een 1.8 16 kleppert. Wanneer de kachel aan staat ruik je het ook pas.
Mijn paps onderhoudt ‘m verder prima, alleen dat “stinkt” er nog steeds in. Alleen in de winter merk je het op.
Verder geen lekkage. Collega van mij heeft precies hetzelfde probleem met z’n 2 liter, zit op hetzelfde punt…echter ook al jaren, zegt-ie.
Dus het hoeft niet perse ernstig te zijn, denk ik dan.
Het piepende geluid voor zou heel goed een scheefzittende remklauw kunnen zijn. Remklauw loshalen, zal wel wit zien van corrosie, zo glad mogelijk schuren, kopervet op beide kanten die tegen elkaar komen.
Remblokken ook maar vervangen, want die zullen wel schuin afgesleten zijn en het probleem is verholpen. Doe de andere kant ook maar even, want als dit het is kan je er donder op zeggen dat de andere kant er ook aan komt. Klusje van een uurtje werk.
See, buy, fly C5 V6
hee,
nou misschien is het dan bij mij ook niet ernstig met die koelvloeistoflucht… ik moet zeggen, het is alleen als ik de kachel aanzet dat er dan als het ware een “stoot” kvs-lucht binnen wordt geblazen, maar daar houdt het dan ook mee op, direct daarna ruik je niets meer. ook niet als ik stil sta… daar kan ik wel mee leven.
en dat piepende geluid komt toch echt van iets anders hoor, want de remmen zijn net vervangen, voordat ik hem kocht.
Het is volgens mij iets met het stuur, want als ik een scherpe bocht moet maken waarin ik heel snel moet sturen (bijv. als je een straat bijna voorbij rijd waar je eigenlijk in moest, maar nog net op het laatste moment met een ruk aan het stuur de draai nog kunt maken) dan lijkt het alsof de stuurbekrachtiging het niet aan kan…(?) dan gaat ie ineens heel zwaar… en daarna is het weer goed, maar hij maakt dan tijdens die bocht wel veel herrie, de stuurbekrachtiging maakt zowiezo al erg veel herrie, maar ook met een piepend geluid wat echt niet van de remmen komt. dat had mijn moeder wel met haar xantia (die ze nu niet meer heeft…weggedaan met 280.000 km op de teller) en dat was een heel ander piepend geluid. ze had dat zelfs gewoon constant tijdens het rijden, dat gepiep.
Overigens vind ik de xantia echt een hele fijne auto, alleen heb ik het idee en het gevoel dat het allemaal zeer gevoelige techniek heeft, dat snel kapot kan gaan.
Mijn xantia heeft dus net iets meer dan 1 ton op de teller, en altijd goed onderhouden geweest, maar toch dat GEZOEM in het dashboard, alsof er een bij in zit naast het klokje, erg vervelend, en die koelvloeistoflucht schijnt een beetje standaard te zijn, want ik ben niet de enige dus.
En de stuurbekrachtiging…. mijn moeder heeft 2 jaar geleden een ongeluk met haar xantia gehad omdat de stuurbekrachting in een bocht helemaal weigerde, waar je dus niet op rekent, en ze klapte bijna tegen en lantaarnpaal aan. En daarna was er niks meer mis met het stuur. had ie blijkbaar gewoon ff zin in.. maar als ik zo het forum een beetje doorspit zie ik wel meer problemen met de stuurbekrachtiging.
Zou het nou gewoon te maken hebben met iets mindere kwaliteit? of is het nou gewoon toeval? wat me sterk lijkt. Ik wil natuurlijk de xantia niet afkraken, want ik ben er zelf ook heel blij mee, maar ik vraag me gewoon af hoe dat nou allemaal kan…
Ik heb al zoveel verschillende merken auto´s gereden, en nog nooit last gehad van een koelvloeistoflucht, of met de verwarming opzich, en een vreemde stuurbekrachtiging.
Over de vering kan ik niets zeggen, want alleen citroen heeft die. Maar ik weet wel dat mijn moeder om de haverklap weer een nieuwe bol moest hebben haha, maar goed, dat is misschien pech hebben ofzo.
Oja, ze heeft 2 keer de radiator van de verwarming laten vervangen.. binnen 4 jaar. Toen kwam er ook zo´n zoete lucht in de auto. Geen lekker zoete lucht dus… na de 1e keer vervangen 2 jaar probleemloos gereden zonder rare lucht, en daarna begon het weer, en toen was ie weer lek. En dat heeft een hoop centen gekost. Maaaar, een aantal dingen die niet meer werkten in het dashboard, en ook de hendel voor de ruitenwissers die het niet meer deed, werkten weer nadat het gefixt was. Ik denk omdat alles eruit moest, en dat het dus weer ´goed´terug is gezet.
Ik vind het wel een heerlijke stille auto als ik ´m vergelijk met mijn vorige auto´s, ik hoor geen wind tijdens het rijden, en de motor is heerlijk stil, soms denk ik zelfs dat ie uit is gevallen.
Maar ik heb weer last van een nieuw irritant euvel, want 3 dagen geleden begon het ineens… als ik de koppeling intrap voel ik een heeeel irritante ´knik´ erin…en als ik de motor uitzet en de koppeling intrap hoor ik zelfs dat geknik onder de motorkap vandaan komen.
En daar baal ik dan van he… hoe kan dat nou denk ik dan. Zoiets heb ik nog nooit gehad, er zit toch geen knoop in de kabel ofzo. Maar aan de kabel niks te merken, die maakt het geknik niet, want dat geluid zit dieper.
Nouja, misschien mensen die me precies kunnen vertellen waarom dit allemaal kan gebeuren, en of dit nou eenmaal allemaal sneller voorkomt bij een Xantia, en dat dat deze auto nou zo uniek maakt ten opzichte van de rest… maar blij word je er niet van.
En zeker niet omdat ik ´m nog maar net heb, en als ik nu al die dingen wil laten repareren, dan ben ik nog een vermogen kwijt zeker…
Maar ondanks dit, ben ik er nog heel blij mee…
Groetjes
Koelvloeistoflucht: lijkt me toch echt een kapotte kachelradiateur
Gezoem: temperatuursensor naast je klokje vervangen?
Stuurbekrachtiging: Begin eens met het verversen van de LHM en het reinigen van het systeem.
Knik in koppeling: het is hier wel eens voorbij gekomen. Mijn auto heeft er ook soms last van en ze schijnen er oud mee te kunnen worden.
Verder: Een Xantia is absoluut geen auto met fragiele techniek. Je hebt gewoon een auto met redelijk wat gebreken gekocht. De kachelradiateur is een bekende maar wel dure grap, hier wordt op het forum ook vaak voor gewaarschuwd. Verder zijn er genoeg mensen die 400.000 of meer met hun Xantia rijden, ook die auto’s voelen nog goed aan.
Het zijn kwalitatief prima auto’s met een paar standaardprobleempjes.
- kachelradiateur
- contactslot
- LHM leiding vanaf veerbol rechtsvoor
- temperatuursensor gaat herrie maken
Ik weet zeker dat je van elke auto wel zo’n lijstje kunt maken.
Succes met de Xant. Die LHM wissel zou ik trouwens snel uitvoeren!